Jag är lite av en nybörjare inom ciklid området. Men jag har skaffat mig ett grönbåg(fens?)ciklidpar och haft dom i ca en vecka. Honan var aldrig riktigt skygg men hanen drog sig undan. Men nu när hanen har kommit fram så spöar han upp honan fruktansvärt mycket. Plus att han har halverat övriga fiskbeståndet.
Fick höra att den skulle vara en relativt fredlig fisk, men hanen verkar blindgalen. När den får syn på honan så blåser den som upp sig, spärrar ut fenorna till max, och ställer sig med stjärtfenan upp mot vädret och sen jagar honan tills hon lyckas trycka ner sig vid någon sten.
Jag har ett 80liters akvarium just nu, men ska sätta upp ett 150liters snart, men där hade jag tänkt ha palettciklider. Det jag undrar är, är det vanligt med sånt beteende från bågfenshannar? Finns det någon möjlighet att honan kan "komma tilbaka" och överleva detta, eller är det kört ifall jag har kvar dom i samma akvarium?
Kan dom ändra beteende om jag stoppar ner dom i ett lite större akvarium? Och sist men inte minst, Skulle jag kunna ha ett palett par och ett grönbågfensciklidpar i samma 150liters tank?
Som sagt, jag är nybörjare och tacksamm för alla svar.