ciklidhona med stort öga

#1 - 1 februari 2010 20:46
Hejsan

har en ciklidhona med ett stort öga och andas kraftigt och dålig moterik. Går det göra något med detta? hört kompisar som sakt att detta smittas snälla hjälp ???

mvh orolig fiskägare
#2 - 1 februari 2010 22:06
Nyström skrev:
Hejsan

har en ciklidhona med ett stort öga och andas kraftigt och dålig moterik. Går det göra något med detta? hört kompisar som sakt att detta smittas snälla hjälp ???

mvh orolig fiskägare

Det bästa du kan gör i detta fall att flytta fisken till en karantän för sig själv,sen låt tiden avgöra.
undrar vad är det för ciklidhona?
#3 - 2 februari 2010 06:47
monsieur skrev:
Det bästa du kan gör i detta fall att flytta fisken till en karantän för sig själv,sen låt tiden avgöra.

undrar vad är det för ciklidhona?

Hejsan!

Fisksorten det gäller är en palettciklid.

Ska flytta över honan ikväll till ett karantäns akvarium och göra stort vattenbyte i 330 karet hon gick i. Kan denna sjukdommen smitta andra fiskar i karet? Har praktbotior,tigerbarber,odessabarber,silverhaj,col galaxias,l177
#4 - 2 februari 2010 09:11
Nyström skrev:
Hejsan

mvh orolig fiskägare

Låter som hon kan ha blivit angripen av tex. hane eller fastnat någonstans och skadat sig. Sätt henne i karantän för säkerhets skull, dunkel belysning och tillsätt ev. lite salt. I värsta fall så kan man tillsätta någon medicin som tar bakterie angrepp (själv använder jag mig av eSHa 2000 vid konstigheter). Håll lite koll på de andra fiskarna, men tror inte att det är någon fara för dem.
//Camilla
Bilagor:
#5 - 2 februari 2010 12:23
C.Ciklid skrev:
Låter som hon kan ha blivit angripen av tex. hane eller fastnat någonstans och skadat sig. Sätt henne i karantän för säkerhets skull, dunkel belysning och tillsätt ev. lite salt. I värsta fall så kan man tillsätta någon medicin som tar bakterie angrepp (själv använder jag mig av eSHa 2000 vid konstigheter). Håll lite koll på de andra fiskarna, men tror inte att det är någon fara för dem.

//Camilla

Hej och tack för svaret =)

Måste även påpeka att när jag köpte paletterna i butik så simmade en hona med just ett sådant stort öga fast mycket större utgående. Är bara lite förstorat på min ciklid nu och befarar att det kommer bli som den i butiken =( Trodde inte det skulle bli så ju med att det var ca 3-4 månader sedan jag köpte paret. Kommer sätta henne som sakt i karantän i eftermidda när jag slutar och tilsätta ektozon.Har även dacty mor hemma men vet inte om man vågar sätta i det i ett soppas litet kar. Och om det kommer hjälpa.
Mvh
#6 - 3 februari 2010 09:26
Har för mig att dactymor är mer för avmaskning. Esha 2000 är ett preparat som tar parasiter, bakteriella angrepp m.m, och skyndar på läkning. När fiskar som ciklider angriper varandra så är det oftast vid ögon de angriper. Men även vid dålig vatten kvalité så kan ögonen förstoras något och andning bli häftig. Så om du inte gjort det redan: byt en del vatten i det akvarium hon var i, om du kan så salta här med.
Det finns en sjukdom som är virusrelaterad, smittsam och jag har för mig att det inte finns någon medicin emot detta virus. Men det återstår att se om det verkligen är detta du fått. Håller tummarna på att det inte är det å att vattenbyte+salt hjälper. :)
#7 - 3 februari 2010 13:34
C.Ciklid skrev:
Har för mig att dactymor är mer för avmaskning. Esha 2000 är ett preparat som tar parasiter, bakteriella angrepp m.m, och skyndar på läkning. När fiskar som ciklider angriper varandra så är det oftast vid ögon de angriper. Men även vid dålig vatten kvalité så kan ögonen förstoras något och andning bli häftig. Så om du inte gjort det redan: byt en del vatten i det akvarium hon var i, om du kan så salta här med.

Det finns en sjukdom som är virusrelaterad, smittsam och jag har för mig att det inte finns någon medicin emot detta virus. Men det återstår att se om det verkligen är detta du fått. Håller tummarna på att det inte är det å att vattenbyte+salt hjälper. :)

Hej!

Gjort vattenbyte på 330 karet nu och lagt i salt. bryr mig inte om att sätta honan i karantän då det i så fall redan smittat dom andra Vilket jag tror i så fall.just att paret håller varandra vid sin sida hela tiden =) . Verkar som andningen är lite förändrad till det bättre. Någon som vet vad Malar tycker om just ektozon ? Malar det gäller l177,l240 och Pleco Hypostomus
#8 - 3 februari 2010 14:55
Jag har haft ektozon till nugget, div. pleco, royal, ancistrus m.f utan problem.
#9 - 3 februari 2010 16:43
Hej!
Min ena fjärilsciklids hane fick ett stort, vitaktigt öga.
Hällde i lite salt och avvakta. Nästa dag var "mjölkögat" borta. Nu kanske inte din ciklid fått samma "sjukdom" som min, men så gjorde jag iaf.

Annons