Hejsan
har en ciklidhona med ett stort öga och andas kraftigt och dålig moterik. Går det göra något med detta? hört kompisar som sakt att detta smittas snälla hjälp ???
mvh orolig fiskägare
Nyström skrev:Hejsan
har en ciklidhona med ett stort öga och andas kraftigt och dålig moterik. Går det göra något med detta? hört kompisar som sakt att detta smittas snälla hjälp ???
mvh orolig fiskägare
monsieur skrev:Det bästa du kan gör i detta fall att flytta fisken till en karantän för sig själv,sen låt tiden avgöra.
undrar vad är det för ciklidhona?
Nyström skrev:Hejsan
mvh orolig fiskägare
C.Ciklid skrev:Låter som hon kan ha blivit angripen av tex. hane eller fastnat någonstans och skadat sig. Sätt henne i karantän för säkerhets skull, dunkel belysning och tillsätt ev. lite salt. I värsta fall så kan man tillsätta någon medicin som tar bakterie angrepp (själv använder jag mig av eSHa 2000 vid konstigheter). Håll lite koll på de andra fiskarna, men tror inte att det är någon fara för dem.
//Camilla
C.Ciklid skrev:Har för mig att dactymor är mer för avmaskning. Esha 2000 är ett preparat som tar parasiter, bakteriella angrepp m.m, och skyndar på läkning. När fiskar som ciklider angriper varandra så är det oftast vid ögon de angriper. Men även vid dålig vatten kvalité så kan ögonen förstoras något och andning bli häftig. Så om du inte gjort det redan: byt en del vatten i det akvarium hon var i, om du kan så salta här med.
Det finns en sjukdom som är virusrelaterad, smittsam och jag har för mig att det inte finns någon medicin emot detta virus. Men det återstår att se om det verkligen är detta du fått. Håller tummarna på att det inte är det å att vattenbyte+salt hjälper. :)