Ciklidhanen jagar bort sin 'fru'.

#1 - 9 september 2011 17:14
Hej! Behöver lite hjälp med att få mitt par Apistogramma [I]viejita [/I][SIZE=2]att leka , eller.. åtminstonde komma till bukt med varför hanen jagar bort honan. :o

Karet är relativt nystartat,
2 yoyobotior, 1 par nyckelhålsciklider (raggar påvarandra, hoppas på rom snart! :D) och mitt problempar: dvärgcikliderna. De har gått där i ungefär , två veckor nu(?)

Hanen simmar ofta vid framglaset på samma område och honan gömmer sig bakom filtret och tittar bara fram smygande när hanen simmar undan för stunden för att cruisa vid växterna. Honan vågar sig ibland fram till honom, när det tex. är en rot emellan dem.
Har märkt nu att han ibland jagar henne längst akvariet tills hon försvinner och antagligen gömmer sig vid någon växt eller bakom filtret.

So, what to do? [/SIZE]:confused:
#2 - 9 september 2011 17:25
Är akvariet tillräckligt stort? Är honan verkligen en hona?
#3 - 9 september 2011 17:31
Karet ligger på 240 , och är ca 110 cm brett.

Det ser ut att vara en hona, rygg&bakfenan är inte lika långa och hon är inte lika färggrann som hanen.
#4 - 9 september 2011 18:04
Borde jag köpa ett till par?
#5 - 9 september 2011 19:43
MsDimitri skrev:
Borde jag köpa ett till par?

Nja, men kanske en eller ett par honor till, de är inte parbildande, hanen kan leka med flera honor.
#6 - 10 september 2011 08:31
Animaniac skrev:
Nja, men kanske en eller ett par honor till, de är inte parbildande, hanen kan leka med flera honor.

Jaha , okej då har jag råkat ut för en okunnig personal (again).
Skulle en till hona göra det mycket lugnare i akvariet?
Och , går det att vänta några veckor, har 0.3 i nitrit som måste stabiliseras :o
#7 - 10 september 2011 14:08
MsDimitri skrev:
Jaha , okej då har jag råkat ut för en okunnig personal (again).

Skulle en till hona göra det mycket lugnare i akvariet?

Och , går det att vänta några veckor, har 0.3 i nitrit som måste stabiliseras :o

Det är nog inte helt ovanligt, tyvärr. En del affärer (i alla fall en jag vet) säljer dem bara parvis, förmodligen för att inte alla honorna ska ta slut, så de bara har hanar kvar, men det är ändå fel, eftersom det inte är det optimala sättet att hålla dem på.
En eller två honor till skulle i alla fall avlasta varandra, har hanen fler att intressera sig för, så fördelas hans uppmärksamhet mellan dem, så inte en och samma hona får all uppmärksamhet. Jag har en hane och två honor av en sort som såldes som viejita II, om jag minns rätt.
#8 - 10 september 2011 16:22
Det är faktiskt inte särskilt lätt att könsbestämma fiskar. Lekande eller utfärgade exemplar är inte så svårt på många arter (men det finns undantag t o m då). När det gäller ungfiskar eller icke utfärgade vuxna exemplar ska man nog inte begära att personalen skall kunna göra en säker bestämning. (Däremot bör dom veta sin begränsning och inte lova mer än dom kan hålla.) Vill man vara säker på att få ett par blir man nog tvungen att köpa 4-6 exemplar. När det gäller cichlider brukar man alltid rekommendera det eftersom det inte alltid är så lätt att få ihop ett par även om man har en hane och en hona. Det brukar gå bättre med en grupp som får växa upp tillsammans.
#9 - 10 september 2011 17:46
När det gäller Apistogramma är de (oftast) lätta att könsbestämma, då hanar är betydligt större och färggrannare än honor, och har större fenor. Och så stora brukar de nog oftast vara i butikerna att det går att se vad som är vad. Antar att det inte var könsbestämningen butiken hade problem med den här gången, utan hur många honor man ska ha till en hane. Det är nog inte lika viktigt att köpa flera för att få ett par som passar ihop när det gäller Apistogramma, eftersom de inte är parbildande. Men jag skulle nog skaffa en eller par honor till, om det nu som sagt inte är en butik som bara säljer Apistogramma parvis.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1
#10 - 10 september 2011 20:21
Killen hade verkligen ett öga för att få rätt kön. Både på nyckelhålscikliderna och dvärgcikliderna! :D
Dock kunde han ha sagt att de inte är parbildande. Har faktist för mig att det stod att de är parbildande på infon i djuraffärern , fast kanske blandar ihop med nyckelhålerna. :o
#11 - 10 september 2011 21:17
Ok, nyckelhål kan annars vara lite luriga att se skillnad på, eftersom både hanar och honor får långa fenspetsar. Honorna är dock lite mindre, och kortare i kroppen än hanarna.

Annons