Ciklidgräset blir uppätet av guppy´s

#1 - 13 mars 2007 21:47
Undrar om det bara är hungriga fiskar eller om det kan bero på nåt annat :confused:

Matar fiskarna minst 2 ggr om dagen och dom växer kort sagt som ogräs, har blivit riktiga tjockisar :D :D men tuggar ändå upp ciklidgräsplantan så det blir långa vita trådar av bladen [B)]

Någon som har en ide på åtgärd :confused:

Har en svärdsplanta som är grann och fin i andra hörnet, den får stå ifred sån tur är :)

Tack på förhand.
TurboAnimal
#2 - 13 mars 2007 22:07
ciklidgräs brukar dö av sig själv rätt snabbt.
det är en sumpväxt som är mindre lämpad för att leva submerst.
passar bättre i t ex ett terrarium.

mitt tips är att dra upp plantan och plantera något annat.
#3 - 13 mars 2007 22:10
bena skrev:
...passar bättre i t ex ett terrarium.

mitt tips är att dra upp plantan och plantera något annat.
Ett ciklidgräs som växt till typ 7 dm , nja hehehe

Bättre tips tack.
#4 - 13 mars 2007 22:14
då har du haft fet tur må jag säga.
vet väldigt få som lyckats med ciklidgräs tidigare.
#5 - 13 mars 2007 22:14

Bättre tips tack.

7dm!?
du råkar inte ha en bild?
#6 - 14 mars 2007 11:40
Har den växt till 7 dm i ditt akvarium?
MVH
Magnus
#7 - 14 mars 2007 12:50
har du växten helt under vatten och den växt till 7 dm!? har du som sagt nån bild på den?
#8 - 14 mars 2007 13:08
jag tror du skrev fel ! inte 7 dm utan cm !
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 mars 2007 13:09
Ja det är ju ett högt akvarium du har då ;)

Allmänt kan dock sägas att sumpväxter som ciklidgräs, fredslilja till en början faktikst kan växa en del dränkta i akvarier.
Detta beror på att de har en del näring lagrad i rötter och stjälk och innan den är förbrukad så växer växten - dock kan den inte ta upp näring ur vattnet så i längden är den dömd till undergång.

Just ciklidgräs brukar börja ruttna och det blir bara tunna flikiga vita trådar kvar (den hårdaste delen) som du skriver. Guppyna kan i sig inte knapra i sig det hårda bladen som det är på växande friska ciklidgräs men när bladen blir mjuka och börjar förmultna så är det säkert godis för som.
Så man kan väl säga att dina guppys hjälper dig att städa i akvariet - annars skulle de ruttnande växtdelarna skita ner i akvariet.

Så jag instämmer helt i benas tips
#10 - 14 mars 2007 13:11
kjell kan ma ciklidgräs i kar med jordbotten då?
#11 - 14 mars 2007 13:26

Bättre tips tack.

visserligen så kallar en del folk 'vallisneria' för ciklidgräs då de kan växa i en ciklid-tank.
och de kan ganska lätt bli 7dm.
#12 - 14 mars 2007 13:29
Richard.R skrev:

de tillgodoser sig inte näringen fullt ut eftersom bladen är vattendränkta. de kan inte aktiviera fotosyntes, och det är ett av skälen till att de dör.

ett ganska enkelt sätt att kolla om en växt passar i en tank är att kolla hårdheten på just bladen.
om växter inte 'faller ihop' när man lyfter upp den, så är den mindre lämpad att växa submerst (finns dock undantag som t ex anubias, även om just de växer snabbare emerst).
#13 - 14 mars 2007 13:37
vi råkar ha ciklid gräs i vårt 54 liters, men är de inte fel av affärerna att sälja dem som akvarieväxter då? Om de passar bäst i terarrium osv..
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 14 mars 2007 13:56
Richard.R skrev:
vi råkar ha ciklid gräs i vårt 54 liters, men är de inte fel av affärerna att sälja dem som akvarieväxter då? Om de passar bäst i terarrium osv..

Det är inte fel att de säljer den (man kan ju ha dom i t.ex. paludarier, aquaterrarier osv), men jag tycker det är helt fel om de säljer den som en akvarieväxt som du skriver.
Men som sagt - här gäller ju konsumentköplagen. Den säger att om en vara blir defekt inom 6 månader så kan man kräva ersättning - det är då affären som skall bevisa att du gjort något fel för att de skall klar sig undan ersättning. Sedan gäller ju också konsumentköplagen med omvänd bevisföring i upp till 2 år - dvs du skall kunna bevisa att affären har gett fel information. Om affären då fortfarande säljer den som akvarieväxt så lär det vara bevis nog.

Lite allmän "krukväxtinfo" hämtat från Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=66
#15 - 14 mars 2007 14:31
jag håller iaf på att göra ett litet terarrie så de får flytta dit då :P men ska rötterna vara under vatten?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 mars 2007 14:32
Richard.R skrev:
jag håller iaf på att göra ett litet terarrie så de får flytta dit då :P men ska rötterna vara under vatten?

Det varierar mellan olika krukväxter - jag vet faktikst inte hur det funkar på just ciklidgräs.
#17 - 14 mars 2007 15:56
ok men anubias då?
#18 - 14 mars 2007 16:20
sumpväxter klarar av att leva submerst kortare perioder (läs kjells inlägg om näring).

om du ska plantera ciklidgräs i ett terrarium så testa med att sätta roten på plantan (dvs inte själv rötterna som hänger ner, utan där rötterna börjar växa ut från plantan) ca 2-3cm ovanför vattenytan.
tror dock att de borde föredra att leva planterade i uppblöt jord med konstant fuktighet i luften.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 14 mars 2007 16:25
Richard.R skrev:
ok men anubias då?

Det finns även rätt många sumpväxter som även funkar bra i akvarium - dit hör bl.a. Anubias så den kan du alltså både ha helt dränkt och enbart med rötterna i vatten.
#20 - 14 mars 2007 23:37
EMIL_EMPO skrev:
jag tror du skrev fel ! inte 7 dm utan cm !
Nope !! 7dm eller kalla det 70cm eller 700mm, vilket du vill ... ;)

Kanske är som Kjell Fohrman skriver att ciklidgräset håller på att ruttna ihop :confused:
Vad kan man göra för att ciklidgräset ska återhämta sig och vilken temp ska ciklidgräset ha ?

Tacksam för svar.
TurboAnimal :)
#21 - 15 mars 2007 07:28
om det är riktigt ciklidgräs så får du väl ha den ovan vatten med fötterna i blöt för att den ska återhämta sig...
#22 - 15 mars 2007 07:59
smurfmats skrev:
om det är riktigt ciklidgräs så får du väl ha den ovan vatten med fötterna i blöt för att den ska återhämta sig...
Jo det är ju en ide om än rackarns opraktiskt, men vill ju ha plantan kvar även i framtiden [:-15]
#23 - 15 mars 2007 08:02
Ciklidgräset är väl en form av lilja, testa å bara rycka upp en planta å sätt i ett glas med vatten (typ akvarievatten) och se vad som händer. Repar den upp sig så är det väl värt besväret.
#24 - 15 mars 2007 09:56
Jo det är ju en ide om än rackarns opraktiskt, men vill ju ha plantan kvar även i framtiden [:-15]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vill du ha växter som överlever länge under vatten så får du satsa på undervattensväxter. Ciklidgräs är ingen undervattensväxt och överlever inte under vattnet någon längre tid. Så vill du prompt ha ciklidgräs så får du räkna med att köpa nya när dom gamla tar slut.[/COLOR][/FONT]
#25 - 15 mars 2007 10:24
Nope !! 7dm eller kalla det 70cm eller 700mm, vilket du vill ... ;)

Kanske är som Kjell Fohrman skriver att ciklidgräset håller på att ruttna ihop :confused:

Vad kan man göra för att ciklidgräset ska återhämta sig och vilken temp ska ciklidgräset ha ?

Tacksam för svar.

TurboAnimal :)

mondo grass
familj: Liliaceae
Ophiopogon japonicus
finns en del avarter t ex kyoto dwarf (som är vanligast i butiker i sverige).

http://www.backyardgardener.com/plantname/pda_d7e9.html
http://www.floridata.com/ref/O/ophi_jap.cfm
#26 - 15 mars 2007 12:46
Jag ska fråga min akvariegalna/gammal akvarist/fiskodlare/discusodlare mm vän Jonas* om han äger en digitalkamera, så hoppas jag han tar med den när han kommer förbi mig.
Då ska vi isåfall ta kort, så hoppas jag du berättat hur man lägger in bilder på det här forumet.

*för övrigt bla han som berättat att det är ciklidgräs
#27 - 15 mars 2007 12:53
kan du visa bild? och ett tips är att ta bort den från karet
#28 - 15 mars 2007 12:54
jag har gett tips. men du lyssnar inte.
om den är 7dm, så är det INTE ciklidgräs. punkt.

ta en bild, lägg upp den på t ex photobucket, lägg in en länk. lätt som en plätt och tar inte ens 5 minuter.

om den är 7dm, så har du troligen köpt vallisneria som felaktigt säljs som ciklidgräs ibland.
#29 - 15 mars 2007 12:55
Richard.R skrev:
kan du visa bild? och ett tips är att ta bort den från karet
Har han en digitalkamera jag kan låna så visst, annars blir det ju tufft värre :(

Hur laddar man upp bilder då ?
#30 - 15 mars 2007 12:55
lyssna på bena
#31 - 15 mars 2007 12:56
på t.ex zoonen kan du ladda up bild
#32 - 15 mars 2007 12:57

Då ska vi isåfall ta kort, så hoppas jag du berättat hur man lägger in bilder på det här forumet.

http://photobucket.com/
#33 - 15 mars 2007 13:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bilder direkt i forumet kan man lägga in om man är guldis, annars kan man länka till en bild.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan finns det ju ett artbeskrivningar på växter här på zoopet oxå. Så om du kikar in där så kanske du hittar "din" växt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]http://www.zoopet.com/vaxter/index.php[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är lättare om man pratar om "samma" växt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till![/COLOR][/FONT]
#34 - 15 mars 2007 13:06
bena skrev:
...om den är 7dm, så har du troligen köpt vallisneria som felaktigt säljs som ciklidgräs ibland.
Det är definitivt inte vallisneria.

Äger ingen kamera som du rimligen torde förstått ifall du läst mina inlägg ;) har inget emot att lägga upp bild, bara jag får tag på en digitalkamera så.

Vänligen
TurboAnimal
#35 - 15 mars 2007 13:09
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bilder direkt i forumet kan man lägga in om man är guldis, annars kan man länka till en bild.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan finns det ju ett artbeskrivningar på växter här på zoopet oxå. Så om du kikar in där så kanske du hittar "din" växt.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]http://www.zoopet.com/vaxter/index.php[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är lättare om man pratar om "samma" växt.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till![/COLOR][/FONT]
Tack för ett konkret inlägg Maria, får väl länka till bilder när jag lyckats fixa bild :)
#36 - 15 mars 2007 13:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här är en länk om Ciklidgräs[/COLOR][/FONT]
http://www.djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=56&site=1
#37 - 15 mars 2007 13:16
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här är en länk om Ciklidgräs[/COLOR][/FONT]

http://www.djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=56&site=1
En artikel som jag sökt fram tidigare http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=159A

Vilket dock motsäger uppgiften om ciklidgräs, jag litar dock på erkänt duktiga akvarister som uttalats sig att det handlar om ett ciklidgräs.
#38 - 15 mars 2007 13:19
En artikel som jag sökt fram tidigare http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=159A

Vilket dock motsäger uppgiften om ciklidgräs, jag litar dock på erkänt duktiga akvarister som uttalats sig att det handlar om ett ciklidgräs.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om det är ciklidgräs du har så har du ju även egen erfarenhet av att den inte varar längen i akvarium, vilket oxå båda länkarna talar om :)[/COLOR][/FONT]
#39 - 15 mars 2007 13:22
Tack för ett konkret inlägg Maria, får väl länka till bilder när jag lyckats fixa bild :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, du får länka till en bild.[/COLOR][/FONT]
#40 - 15 mars 2007 13:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om det är ciklidgräs du har så har du ju även egen erfarenhet av att den inte varar längen i akvarium, vilket oxå båda länkarna talar om :)[/COLOR][/FONT]
Ciklidgräset köptes med akvariet och jag vill ju ha det kvar ;)
#41 - 15 mars 2007 13:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, du får länka till en bild.[/COLOR][/FONT]
Hänger på om jag får tag på digitalkamera. För med Mobilkamerans bilder syns det ju ingen skillnad om man tagit bild i dagsljus eller komplett mörker [:-92] + [:-79]
#42 - 15 mars 2007 15:32
Det är definitivt inte vallisneria.

Vänligen

TurboAnimal

det största ciklidgräs jag hittar ligger på 30cm fullväxen (vet att en del växter kan bli större med tanke på att jag själv dragit upp plantor 10-20cm större än vad som är 'normalt').
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 15 mars 2007 15:42
Ciklidgräs är inget vetenskapligt namn utan bara ett handelsnamn och det namnet har varit påklistrat ett stort antal växter varav en del faktiskt även är akvarieväxter. Så ciklidgräs kan faktiskt mycket väl vara 70 cm.

Däremot är det en annan sak att den art som i handeln oftast kallas för ciklidgräs är en "krukväxt" som hör till släktet Ophiopogon, men bara för att denna art oftast är den som kallas för ciklidgräs så finns det ju inget som säger att det måste röra sig om denna i detta fall.
#44 - 15 mars 2007 20:40
men vad kul att jag kom till forumet igen och ser att mina inlägg är ändrade.
då behöver jag tydligen inte be om ursäkt då eftersom det som skrevs inte finns där...

men men. sorry TurboAnimal för min lite klantiga formulering.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 15 mars 2007 20:42
Sedan ser vi som sagt fram emot lite foton så att vi kan reda ut vad det är för växt som du har i ditt akvarium - skall bli intressant
#46 - 15 mars 2007 23:40
Sedan ser vi som sagt fram emot lite foton så att vi kan reda ut vad det är för växt som du har i ditt akvarium - skall bli intressant
Var förbi akvarieaffärn med Maptun-Jonas och frågade lite mer om skötseln, kom även där fram att det visst finns massvis med olika ciklidgräs.

Fick tipset att plantera nerdränkt i en kruka och ställa i tex köksfönstret, ska fixa det när jag får tid i helgen.

Kameran sket sig, för Jonas hade visst ingen. Får kolla med farsan, för mig han tala om att han hade vägarna förbi och så han plockar med sig sin fina digitalhistoria :D

Ska annars kolla runt lite i veckan efter nån bra digitalkamera som jag kan dra ett par foton på växten med.

Jag har en del tofsalger på kanterna av bladen, men de torde väl rimligtvis dö när väl växtbladen kommer i torra luften.
#47 - 16 mars 2007 10:57
tofsalger trivs inte i luften längre perioder.
däremot så älskar de att temporärt komma upp så att de kan få sig en superdos av co2.

har du tid och ork så spruta på lite vatten på bladen 1-3ggr/dygn.
#48 - 17 mars 2007 23:26
Richard.R skrev:

Såg inget svar. Nej, det är en sumpväxt som behöver ha bladen ovan vattnet. Rötter klarar den dock att ha under/i vatten.

Annons