Cikliderna tar malens mat :(

#1 - 9 februari 2006 23:14
Jag har problem med att mina goldens vill snaska i sig min golden nuggets algtabletter. Fast jag matar på nätterna så verkar dom vakna å norpa hans föda.
Stackarn har börjat maga av tycker jag och goldens blir bara fetare å fetare :(

Hur fanken ska jag lösa detta?

Tackar på förhand för svar.
#2 - 10 februari 2006 00:22
Mata med flingfoder/pellets/räkmix/levande för att locka bort cikliderna, samtigt som du försöker lägga algtabletterna precis vid malen. Du kan även prova att slänga i zuccinibitar (med sked igenom som sänke), ett par stycken, så borde det räcka både till mal och ciklider.
#3 - 10 februari 2006 00:57
Visst kan Malawiciklider bli ett problem i akvarier. Jag har dock bara goda erfarenheter av stora rovmalar för bekämpning av plågoriset...
Skämt åsido: Vet du att din golden nugget svälter? Håll koll på magen, är den insjunken är det fara å färde.
Hur länge har du haft den? Nyimporterade malar kan vara känsliga och behöva extra mycket mat.
Läs mer på www.goc.se - kolla under "Artbeskrivningar".
#4 - 10 februari 2006 13:13
[quote=Nils Holmström]Mata med flingfoder/pellets/räkmix/levande för att locka bort cikliderna, samtigt som du försöker lägga algtabletterna precis vid malen. Du kan även prova att slänga i zuccinibitar (med sked igenom som sänke), ett par stycken, så borde det räcka både till mal och ciklider.[/quote]

Ska prova det. har provat släppa ner mat framför honom men han drar iväg så fort ja kommer i närheten me nävarna.

[quote=daniel60]Visst kan Malawiciklider bli ett problem i akvarier. Jag har dock bara goda erfarenheter av stora rovmalar för bekämpning av plågoriset...
Skämt åsido: Vet du att din golden nugget svälter? Håll koll på magen, är den insjunken är det fara å färde.
Hur länge har du haft den? Nyimporterade malar kan vara känsliga och behöva extra mycket mat.
Läs mer på www.goc.se - kolla under "Artbeskrivningar".[/quote]

Jag har haft den i lite mer än en månad nu.
Mjo sist jag såg stackarn så hade magen bilvit insjunken.
Hur löser jag detta nu? Sätta i eget kar å mata på?
#5 - 12 februari 2006 06:20
Hm, nu verkar han ha slutat äta helt.
Inte för att jag sett speciellt ofta att han ätit med de brukade ligga högar med skit i akvariet varje morgon förut.. detta har inte hänt på 2 dagar nu..
Å jag som inte har något kar att hinka över honom i :(
#6 - 12 februari 2006 08:27
[FONT=Comic Sans MS]Testa och mata malen med lite zuchini, det brukar dom käka oxå nämligen.;) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Och så mata han nattetid med maltabletterna, bara släng ner 4-5 st om dom korkade malawicikliderna käkar dom .:mad: [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ta och köp grön zuchini och tvätta den noga, skär en 1 cm tjock skiva och stick en rostfri sked igenom och ner i karet. :D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Är cikliderna så dumma så dom käkar zuchini så är det nog bara att sälja malen eller flytta han till eget kar. :p[/FONT]
#7 - 12 februari 2006 15:36
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Testa och mata malen med lite zuchini, det brukar dom käka oxå nämligen.;) [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Och så mata han nattetid med maltabletterna, bara släng ner 4-5 st om dom korkade malawicikliderna käkar dom .:mad: [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Ta och köp grön zuchini och tvätta den noga, skär en 1 cm tjock skiva och stick en rostfri sked igenom och ner i karet. :D [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Är cikliderna så dumma så dom käkar zuchini så är det nog bara att sälja malen eller flytta han till eget kar. :p[/FONT][/quote]

Jag slängde ner 4 tabletter igårnatt å han verkar ha ätit några sådana för han har lämnat lite... höhumm.. spår efter sig i mängder ;)
Provade med squash/zuccini i förrgår men han brydde sig inte om de.
#8 - 13 februari 2006 21:13
Jag har löst samma problem genom att mata malen på följande vis: Släcker belysningen på kvällen som vanligt, släcker samtidigt lyset i rummet, går ut och gör något annat i en kvart eller så, går in så obemärkt och tyst som möjligt :rolleyes: , släpper snabbt ner en ärta eller tablett i motsatt ände av akvariet mot den ände där jag matar de andra, stänger snabbt och går iväg. Fiskarna brukar då ha kommit till ro tillräckligt för att inte intressera sig så mycket för malens mat [|)] och dessutom tycks de inte riktigt hitta den i mörkret, vilket däremot malen gör. På detta sätt fungerar det bra för mig..... men så fort jag råkar tända lampan i rummet är de igång igen och letar efter mat. Fast då brukar malen redan ha parkerat på sin mat och ser med förvånandsvärt våldsamma metoder till att alla andra håller sig på behörigt avstånd :)

Mvh
Maria

Annons