cikliderna kliar sig?

#1 - 25 april 2007 16:35
hej, måste få klarhet i det här en gång för alla om någon expert kan tala om hur det ligger till....Cikliderna kliar sig på inredningen lite då och då. Alla vattenvärden är optimala. Varför gör dom så? Även om det inte är farligt så är det smått oroande och irriterande iallafall :) Finns det något att göra?
#2 - 25 april 2007 18:22
Hmm...

... de gör lite de så ibland, beror på hur mycket... Har du haft i lite jodfritt salt... skyddar firrarnas gälar lite...
Något proffs här kanske har någon tanke...
Hur länge har du haft karet och firrarna??? Hur ofta byter du vatten osv... ;)
#3 - 25 april 2007 19:13
De kliar sig lite då och då, inte direkt ofta....Jag har inte haft i någon sån salt utan bara nån sorts akvariesalt som "skyddar" fiskarna från diverse saker. Karet har bara varit i gång i några dagar men fiskarna har jag haft i det tidigare karet i ett halvår utan att någon har dött :) Och vatten byter jag 30-50% i veckan vanligtvis. Så jag kanske oroar mig i onödan, vilket jag hoppas på. :D
#4 - 25 april 2007 19:24
Hmm några dar!!!

... man kan antingen ha i akvariesalt eller jodfritt salt... samma sak... firrarna vill gärna ha lite salt...

När du flyttade över firrarna till nya karet tog du med någon smuts från gamla... gjorde du rent filtret och sanden så alla snälla bakterier dog??? Kan du kolla nitrit??? Har du några snälla bakterier att hälla i???
#5 - 25 april 2007 20:38
Fiskarna kliar sig lite då och då vad man än gör. Jag tror inte det är något att oroa sig över, om inte alla fiskar börjar klia sig hela tiden. Då är det ett av tecken på nitritförgiftning.

Annons