Cikliderna "flämtar". Orsak?

#1 - 15 juni 2009 19:40
Bygge om i karet i onsdags förra veckan. Plockade ut mycket sten och byggde om med rötter och sten m.m

Bild

http://datorfix.com/akvarium.jpg

Vet inte om flämtade kan ha att göra med att de är stressad? Men det var snart 1 vecka sen, borde lägga sig?

Bytade vatten rätt många gånger när jag byggde om karet. Men använder samma filter i karet + grusen är kanske rengjorde till 50% så vattenkemin borde vara ok.

Syre kan det inte heller va. Ligger runt 3000 l/h på mitt 500 L, aldrig varit några problem innan med der flödet.

Tyckte de slutade flämta lite när jag bytade vatten sist, men det kom tillbaka under natten igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 juni 2009 21:39
Alltid svårt att veta vad det kan vara - la du i några nya grejor i akvariet i samband med ombygganden?
Har du kollat nitriten?
#3 - 16 juni 2009 03:35
ta ur rötterna sedan byt lite vatten, sedan dyt lite till nästa dag ska du se att dom slutar som du säger (flämta) det beror på rötterna, eftersom malawi ska ha högra ph än normalt. rötter är en riktig ph sänkare. lycka till.
#4 - 16 juni 2009 03:42
du sa ju själv att dom slutade att flämta när du bytte vatten. jag är helsäker på att det är rötterna. har en kompis som hävde ihjäl en grupp melanochromis mangano med hjälp av rötter. ett lågt ph fräter sonder hjälarna på en malawi till sist.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 juni 2009 07:55
du sa ju själv att dom slutade att flämta när du bytte vatten. jag är helsäker på att det är rötterna. har en kompis som hävde ihjäl en grupp melanochromis mangano med hjälp av rötter. ett lågt ph fräter sonder hjälarna på en malawi till sist.

Visst kan det vara rötterna, men knappast pga av att de sänker pH. Visst gör de det, men det går rätt långsamt och detta "vänjer sig" fiskarna med. Så flämtandet skall inte börja igen ett halvt dygn efter vattenbytet.
Men vissa rötter kan förgifta vatttnet (har själv råkat ut för det) så det kan vara de som orsakade det hela och därför frågade jag om något nytt kommit i vattnet.
#6 - 16 juni 2009 09:05
ok. fast i det fallet med min kompis så dog de en efter en, sedan tog han ju ut rötterna då slutade de att dö.efter vattenbytena.
det är klart, det tar kanske längre tid att sänka det än ett dygn, de har lättare att klimatisera sig till ett mjukare matten än till ett hårdare.
#7 - 16 juni 2009 09:07
undrar hur låkt det ska sjunka tills de börjar ta skada av det??
#8 - 16 juni 2009 10:01
Jag har en Mangroverot i karet. Men denna roten har jag haft i 6 år så den släpper inget mer, vattner blir inte ens gult av den. Så isåfall borde det vara Red moore wood som släpper ut något skit.

Ska prova att slänga ut Red moore wood rötterna när jag kommer hem.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 juni 2009 10:05
Nille83 skrev:
Jag har en Mangroverot i karet. Men denna roten har jag haft i 6 år så den släpper inget mer, vattner blir inte ens gult av den. Så isåfall borde det vara Red moore wood som släpper ut något skit.

Ska prova att slänga ut Red moore wood rötterna när jag kommer hem.

Om du la i red moore roten i samband med att problemen stratade så hade jag testat att ta bort den. Red Moor skall annars inte vara några problem - jag har själv sådana i ett akvarium.

Även vissa stenar kan avge gift - la du in några nya sådana?

Har du kollat nitriten. Nitritens skadliga verkan minskar om du lägger ner lite salt i vattnet
#10 - 17 juni 2009 09:10
har det blivit bättre än??
#11 - 17 juni 2009 12:12
har det blivit bättre än??

Bytade 50% vatten igår. Öste i 3 DL salt + Vattenberadningsmedel. Tog aldrig upp rötterna. Märkte direkt på fiskarna att de slutade att flämta direkt när jag började fylla på "friskt" vatten. Imorse flämtade de inte. Men ska kolla när jag kommer hem hur läget är.

Annars blir det att köpa ett test för nitrit.
#12 - 17 juni 2009 13:15
hoppas de mår bra. fina ciklider föresten. är det ögonätare eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 juni 2009 14:01
hoppas de mår bra. fina ciklider föresten. är det ögonätare eller?

På fotot ser jag i alla fall D.compressiceps, Ps. acei samt L. fuelleborni (eller väldigt runda L. trewavasae)
#14 - 17 juni 2009 15:39
Kjell det är helt rätt :) 3 av 3 rätt :)

De fyller 1 år snart. Köpte alla som yngel 15 Juli förra året.

Och det är "ögonätare" fast jag bara tror det är en myt :)

Flämtandet har lugnat sig lite. Men finns fortfarande kvar där. Ca 2 flämt per 2 sek. Vilket jag kan tycka är 1 för mycket.

Så det blir o byta 50% idag igen, sen testa nitriten imorgon.
#15 - 18 juni 2009 09:05
jag har funderat på att föda upp ögonätare. har en liten uppfödning. tycker bara det är kul att hålla på med ciklider. har äver scalarer och påfågelciklider. ja det är bara att hålla på tills du fåt bort det flämtandet.
#16 - 18 juni 2009 10:09
jag har funderat på att föda upp ögonätare. har en liten uppfödning. tycker bara det är kul att hålla på med ciklider. har äver scalarer och påfågelciklider. ja det är bara att hålla på tills du fåt bort det flämtandet.

"Ögonätare" är faktiskt en av de roligaste ciklider jag haft.

Hanarna är riktigt fina och har de sjukaste reviren :)
#17 - 18 juni 2009 15:59
Uppdatering. Köpte lite prover idag

Nitrit under 0,3 mg/l
PH 7,6
DH 6

Så värdena är helt OK kan jag tycka.

De flämtar lite mindre idag. Så blir o köra ett sista stort vattenbyte idag.
#18 - 18 juni 2009 18:06
ok vad bra. de är rett dyra att köpa på akvarium malawi i örebro.
värdena verkar helt ok! men det där flämtandet måste sluta snart??

lite fisk som jag holler och föder upp av: pseudotropheus crabo, pseudotropheus socoloffi, metraclima zebra maisoni, metraclima estrese vanlig (röd-zebra).
metraclima lombardeo. melanochromis mangano. golden, gongi, ska börja med chilumba med, dom är så fina, trawawase har jag lite med fast bara yngel än så länge. jag har 10 kar med ruvar burkar, det är kul som fan.
har hollit fisk sedan jag var sju år. sedan har jag slutat och börjat om på nytt titt som tätt.
#19 - 18 juni 2009 18:21
Skulle nog ta ut rötterna och prova vad som händer.

MVH Lasse
#20 - 18 juni 2009 19:31
han har ju redan gjort det.
#21 - 18 juni 2009 20:16
Lasse skrev:
Skulle nog ta ut rötterna och prova vad som händer.

MVH Lasse

Rötterna är ute tillsvidare. Kommer slänga in mangroveroten igen, för den har de levt med 6 månader innan. Roten har varit i vatten i ca 6 år och gör inte ens vattnet gult.

Men värdena ser bra ut nu och fiskarna flämtar inte längre.
#22 - 18 juni 2009 20:19
bra gjort den ta ut o bort den.. ..
#23 - 18 juni 2009 20:33
han har ju redan gjort det.

Jaghade bara sett detta (rödfärgningen min)

Bytade 50% vatten igår. Öste i 3 DL salt + Vattenberadningsmedel. [COLOR=magenta]Tog aldrig upp rötterna[/COLOR]. Märkte direkt på fiskarna att de slutade att flämta direkt när jag började fylla på "friskt" vatten. Imorse flämtade de inte. Men ska kolla när jag kommer hem hur läget är.

MVH Lasse
#24 - 18 juni 2009 20:53
Problemet har inte med rötterna att göra i detta fallet. För samma ciklider har fungerat bra med rötter innan. Problemet var nog att jag startade om karet. Vilket kanske inte var det smartaste när balansen var bra i vattnet. Men gjort är gjort, som man säger :)

Som jag sagt innan så släpper inte min mangrove något och förra gången jag hade rötter i så tillsatte jag bikarbonat så jag låg stadigt på 8 i PH.
Bilagor:
#25 - 18 juni 2009 20:58
Nille83 skrev:
Bygge om i karet i onsdags förra veckan. Plockade ut mycket sten och byggde om med rötter och sten m.m

Bild

http://datorfix.com/akvarium.jpg

Vet inte om flämtade kan ha att göra med att de är stressad? Men det var snart 1 vecka sen, borde lägga sig?

Bytade vatten rätt många gånger när jag byggde om karet. Men använder samma filter i karet + grusen är kanske rengjorde till 50% så vattenkemin borde vara ok.

Syre kan det inte heller va. Ligger runt 3000 l/h på mitt 500 L, aldrig varit några problem innan med der flödet.

Tyckte de slutade flämta lite när jag bytade vatten sist, men det kom tillbaka under natten igen.

tro det kan vara att dom är stressade mina gammla hantel ciklider gjorde det när dom var stressade men vet ej om det är samma sak med dina
#26 - 19 juni 2009 16:31
jättefint akvarium!
#27 - 21 juni 2009 16:03
Har nu ökat flödet så jag ligger på 8000 l/h

Får hoppas de hjälper.

Annons