ciklider till 80l akvarium...???

#1 - 11 november 2002 20:22
Hej, jag undrar vilka ciklider man kan ha till ett 80l akvarium förutom palettciklid och prinsessan från burundi...??tacksam för alla svar jag kan få... :-):-):-):-)

#2 - 12 november 2002 08:09
de flesta fiskarna från apistrograma släktet,, typ dvärgciklider, Fjärilsciklider, dessa borde funka!
mvh

Andreas Olsson
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 november 2002 10:58
Hej,
Det beror på flera saker som hur man inreder akvariet och vilka vattenvärden man har.
Ett tips kan vara att använda sökmotorn i Zoopets artregister http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp och sedan "kryssa" för det intervallet som passar med akvariets längd (kolla även med de mindre längderna) och se vad som kommer upp och den ciklidgrupp du är intresserad av.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 12 november 2002 12:07
Enligt min erfarenhet kan du inte hålla palettciklid med Prinsessan av Burundi mer än under en kortare period. En vuxen grupp prinsessor kommer definitivt slakta paletter i ett 80-litersakvarium. Frågan är snarare om du kan hålla någon fisk med prinsessor i ett akvarium av den storleken överhuvudtaget. Apistogramma och fjäril tror jag ännu mindre på. Dessutom vill de ha raka motsatsen när det gäller vattenvärden. Arter du kan fundera på är Lamprologus multifasciatus eller en Julidochromis. Du måste ha extremt mycket gömställen. Stapla sten till ytan i båda hörnen och ha det helt fritt i mitten om du vill ha jullar och prinsessor. Skaffar du snäcklekare så har du sten i ena hörnet och snäckskal i andra. Det kommer bli väldigt viktigt att hålla ner antalet prinsessor. De kommer snabbt ta över hela akvariet. Om det var mitt akvarium så skulle jag bara ha prinsessor och staplat sten till ytan i båda hörnet alternativt längs med hela bakrutan.

Mvh.

Ola

Annons