Ciklider till 60 L?

#1 - 1 april 2006 15:22
Jag ska snart starta upp ett akvarium till på 60L och i det ska jag bl a ha mina ancistrus så att dom kan leka av sej :p , men jag skulle också vilja ha antingen paletter eller kakaduaciklider däri.

Men kan jag ha någon av dessa ciklider (ett par) i ett akvarium på 60L? Hade viljat försöka odla. :D
#2 - 1 april 2006 16:06
Båda arterna går att ha i ett 60 liters (ett par eller 1+2) om du sköter vattenbytena. Dock kanske det inte är så bra idé att försöka odla både malar och ciklider i ett så litet kar. Jag skulle välja det ena eller det andra, alternativt skaffa en burk till.
#3 - 1 april 2006 16:58
Om du vill ha afrikanska ciklider, kan du ha snäcklekare i ett 60l akvarium :)
#4 - 2 april 2006 12:29
Jag har undrat ett tag... vad är snäcklekare?
#5 - 2 april 2006 12:30
[quote=ovj78]Båda arterna går att ha i ett 60 liters (ett par eller 1+2) om du sköter vattenbytena. Dock kanske det inte är så bra idé att försöka odla både malar och ciklider i ett så litet kar. Jag skulle välja det ena eller det andra, alternativt skaffa en burk till.[/quote]

Även om jag bara ska spara några av malynglen och sen skilja föräldrarna åt? :(
#6 - 2 april 2006 13:17
Det finns ett gäng olika arter som kallas snäcklekare och vad som är gemensamt är att de gömmer sig och leker i tomma snäckskal. Den vanligaste arten är Lamprologus Multifasciatus. Men jag vet inte om de går så bra ihop med ancistrus, de är ganska aggressiva och anfaller i grupp.
#7 - 4 april 2006 12:19
Vilka av kakadua och paletter är "roligast" ätt odla på då?
#8 - 4 april 2006 13:32
För min del har jag aldrig odlat paletter men dem anses ju som VÄLDIGT enkla, så kakaduan är nog en lite större utmaning men den är lätt även den. Svårt att säga vilken som är roligast, båda leker i grottor och är bra föräldrar.
#9 - 4 april 2006 13:55
plalleterna tycker jag e roliga när dom vårdar ynglena jag skulle satsat på palleter och sen fins det flera olika sorter själv har jag både vanlig och negeria red vf och f1 yngel
#10 - 4 april 2006 15:52
De flesta dvärgcikliderna har snarlikt beteende när det gäller yngelvård.
#11 - 5 april 2006 17:03
Okey, det var många svar men jag är fortfarande tveksam... Paletterna är jättesnygga och verkar roligare, men å andra sidan är kakaduahanen (beroende på färg form mm ) snyggare än Paletterna och så verkar dom inte lika roliga (kakaduerna).
Så just nu lutar det nog åt Paletter.

Men om jag har några lekande ancistrus i samma kar, blir det inte så lyckat?

Och om jag skaffar 2 honor och 1 hane, kommer inte en hona bli mobbad?
#12 - 5 april 2006 17:12
Jag vet inte vad du menar med rolig, men deras beteende är som sagt ganska snarlikt, både leker i grottor och vallar sedan runt sina yngel som de håller stenkoll på. Kommer ngt yngel bort från resten av kullen så tar honan ynglet i munnen och spottar tillbaks det till de andra. Enda skillnaden som jag känner till är att paletten nog är lite mer aggressiv under leken.
#13 - 5 april 2006 17:15
Med rolig menar jag att den är lite finare och mer dekorativ.
Men det kanske beror på att jag bara har haft Guppy som mest färgglada annars. Har väl haft Platy med men det är ju inte lika mkt färg. Så jag kanske tycker dom är roligare så... men jag vet inte. Gillar mer färg på fiskarna istället för ingen färg alls.
#14 - 5 april 2006 17:28
Jo det kan jag förstå, när det gäller kakaduan så är det ju hannen som är färgglad och inte honan. Vad gäller paletten så är båda könen färgglada.
#15 - 5 april 2006 18:15
skaffa lamprologus occelatus!! små och roliga snäckletare!
#16 - 5 april 2006 19:56
[quote=decimus]skaffa lamprologus occelatus!! små och roliga snäckletare![/quote]

Jag tror att du menar snäcklekare, och nej, jag vill inte ha det. Paletter har jag bestämmt mej för :) :) :)

Annons