Ciklider som gnider sig mot gruset, Hjälp!

#1 - 29 juli 2011 13:42
Hejsan! jag har precis köpt mig ett större kar till mina påfågelciklider (500 L) och fick då med mig ett 30 tal olika malawi ciklider, jag har ett 300 L som mina påfågelciklider har varit i, men hade nu tänkt att mina malawi skulle vara där i. men då kommer problemet, jag ser att några ciklider gnider sig mot botten och jag undrar då om man kan lägga i lite salt? jag har själv läst att ciklider behöver lite salt.

Skulle bli mycket tacksam för ett snabbt svar. :)

MVH Jakob
#2 - 29 juli 2011 13:48
kolla så du inte har nitrit. vanligt tecken i början på nitrit.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 juli 2011 14:04
Det är ingen större fara om cikliderna kliar sig en del - det är ganska vanligt.
Ciklider behöver inte salt men om du vill kan du köra med 2 dl salt till 100 liter vatten
#4 - 29 juli 2011 16:11
Som Kjell säger, (amerikanska) ciklider behöver inte salt, men det rekommenderas ibland att ha i salt till en del fiskar för att minska risken för svamp och bakterieinfektioner. Finns säkert olika anledningar till att de kliar sig, precis som hos oss, och gör de det inte regelbundet under en längre period, så är det nog ingen större fara.

Lite OT, och ni får ursäkta, men jag har rätt torr humor, och när man på forumets huvudsida läser den del av den här trådens rubrik som får plats, och namnet på den som skrivit senast i tråden, och det står "Ciklider som gnider sig mot... Kjell Fohrman" så kan jag inte låta bli att fnissa lite ;) Ja, Kjell är ju allas fiskars vän, klart att de vill kela lite.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juli 2011 16:24
Animaniac skrev:
Som Kjell säger, (amerikanska) ciklider behöver inte salt

Och inte några andra ciklider heller för den delen

"Ciklider som gnider sig mot... Kjell Fohrman" så kan jag inte låta bli att fnissa lite [;)] Ja, Kjell är ju allas fiskars vän, klart att de vill kela lite.

Ja i min ålder får man vara glad över att det finns någon som vill kela med en;)
#6 - 29 juli 2011 16:29
Och inte några andra ciklider heller för den delen

Ja i min ålder får man vara glad över att det finns någon som vill kela med en;)

Tja, Etroplus t.ex brukar väl föredra salt, även om det inte är alldeles tvunget? Mest för äggens och ynglens skull, vad jag har förstått. Men påfåglar behöver inte salt, men som sagt så kan man ha i lite om man vill, för att stävja svamp och bakterieangrepp.

Hehe, vet inte om det har så mycket med åldern att göra, jag är heller inte så bortskämd med så´nt ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 29 juli 2011 16:35
Ok - men någon av Etroplus-arterna lever ju i bräckvatten så för dem är det ju bra - pratade om ciklider i största allmänhet
#8 - 29 juli 2011 16:39
Ok - men någon av Etroplus-arterna lever ju i bräckvatten så för dem är det ju bra - pratade om ciklider i största allmänhet

Ok :) Nej, på det stora hela så behöver inte ciklider inte salt.
#9 - 29 juli 2011 17:46
Då tackar jag för era svar :)

Annons