ciklider med vitaprick

#1 - 2 juni 2006 15:41
Har precis upptäckt att mina ciklider har fått vita prick.
Har sett för någon dag sen att de åkt och klia sig, men nu kom prickarna också.
Detta är första gången jag har ciklider...darför måste jag ha hjälp...
Cikliderna jag har är:
Röd zebra (1 hane, 2 honor)
gul labidochromis (1 hane, 2 honor)
Pindani, socolofi ( ca 15 yngel 2-5 cm)
och 3 praktbotior.

Har läst att botior kan lätt få vita prick och kan vara känsliga mot viss medicin.

Har haft vita prick tidigare i ett annat akvarium med guppys mm.
Jag har medicinen FMC,Formacor forte hemma, är detta något jag kan använda till cikliderna och botiorna?

Tacksam för snabba svar...
#2 - 2 juni 2006 16:51
Ta upp dem dem innan dem smittar dem andra lägg dem i ett särskild spann eller kar i med salt vilken medicin???
#3 - 2 juni 2006 16:55
Jag har kikat runt och som de flesta rekomendera ska man behandla detta i karet...
Jag har sett 3 fiskar som har prickar men i princip så simmar alla och kliar sig mot sand och sten.
Medicinen jag har heter FMC,Formacor forte .
#4 - 2 juni 2006 17:22
Många ciklider leker på detta sätt,är du säker på det är en sjukdom??
#5 - 2 juni 2006 17:39
Det finns juh 3 stycken som har vita prickar.
Så jag är ganska så säker...
Tycker du att jag ska vänta med behandling?
#6 - 2 juni 2006 17:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tycker du skall behandla hela karet med en gång. Ju snabbare desto lättare att bli av med.[/COLOR][/FONT]
#7 - 2 juni 2006 17:48
Jag har medicinen FMC,Formacor forte som är mot vita prick.
Vet du om den är bra för ciklider`?
#8 - 2 juni 2006 18:00
Jag tycker du ska behandla med en gång,vilka mediciner vet jag ej,jag brukar använda salt för att motverka det
#9 - 2 juni 2006 19:18
Nu dog en ciklid...!

Hon såg vackrast o piggas ut av de 2 honor jag hade...
Nu måste jag ha svar snabbt....
Ska jag göra ett vatten byte innan jag har i FMC Forte?
#10 - 2 juni 2006 19:23
Ta upp dem lägg i en seperat kar häll i fmc Forte inget vatten byte
#11 - 3 juni 2006 04:49
[QUOTE=Daniel_]Hon såg vackrast o piggas ut av de 2 honor jag hade...
Nu måste jag ha svar snabbt....
Ska jag göra ett vatten byte innan jag har i FMC Forte?[/QUOTE]

läs på förpackningen ist!

det är troligen ingen som har just det preparatet DU har så därför svarar ingen!

*suckar*
#12 - 3 juni 2006 06:07
[quote=stene]Ta upp dem dem innan dem smittar dem andra lägg dem i ett särskild spann eller kar i med salt vilken medicin???[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Stene; du behöver verkligen läsa på om vit prickparasiten!! Hela akvariet behöver medicineras!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Daniel: Gör ett vattenbyte innan du medicinerar. Hoppas du redan ha medicinerat förresten![/COLOR][/FONT]
#13 - 3 juni 2006 06:54
Han hade bara dem fiskarna i karet inga andra ?? klart man ska göra vattenbyte du har alldeles rätt Lenmar det förstår jag också jag menade i spannen
#14 - 3 juni 2006 07:14
det finns 3 st olika typer av vita pricksjuka i sötvatten medan en av dem är svampangrepp men alla är väldigt smittsamma i bland räcker det att man ska höja temp för att bli av med parasiten (ichthyophthirius) Som kommer vid kraftiga tempfall man kan ju ite vara säker att det är svamp alla ggr i början av sjukdomen
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 3 juni 2006 07:23
Vita prick skall medicineras direkt och det alltid i huvudakvariet. Det är ju bara i det sista stadiet som det syns på fiskarna så även fiskar som inte har prickarna är smittade.
Visst kan man lägga i 2 dl salt per 100 liter samt höja tempen några få grader (glöm då inte öka på syresättningen i akvariet) men medicinering är nödvändig vid vita prick. Man kan gärna också göra ett vattenbyte innan medicinering men det viktigaste är medicinering
#16 - 3 juni 2006 07:32
[quote=Kjell Fohrman]Vita prick skall medicineras direkt och det alltid i huvudakvariet. Det är ju bara i det sista stadiet som det syns på fiskarna så även fiskar som inte har prickarna är smittade.
Visst kan man lägga i 2 dl salt per 100 liter samt höja tempen några få grader (glöm då inte öka på syresättningen i akvariet) men medicinering är nödvändig vid vita prick. Man kan gärna också göra ett vattenbyte innan m
edicinering men det viktigaste är medicinering[/quote]Klok
#17 - 3 juni 2006 11:21
jag försökte leta runt på internet, eftersom jag inte fick så mycket svar i början. Det stod så mycke olika saker, vissa hade i bara salt och höjde tempen, vissa gjorde vatten byte/ eller ej.
Men jag medicinera hela karet igår kväll, gjorde dock inge vatten byte...
Alla fiskar ser ut att må bra än så länge, så jag håller tummarna.
Practbotiorna som jag var orolig för är framme och ser ut att må bra:)
Jag har satt in en 7 dagars kur och släckt lampan, för som jag förståt så ska de ha det mörkt?

Tips är mycket välkommna:)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 3 juni 2006 11:34
[quote=Daniel_]Jag har satt in en 7 dagars kur och släckt lampan, för som jag förståt så ska de ha det mörkt?

[/quote]
Har jag aldrig hört talas om - låter mycket märkligt
#19 - 3 juni 2006 11:43
så jag ska ha tänt som vanligt alltså?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 3 juni 2006 11:45
[quote=Daniel_]så jag ska ha tänt som vanligt alltså?[/quote]
Ja, varför skulle du inte ha det?????
#21 - 3 juni 2006 11:50
jag har för mej att jag läste om det någonstans igår...
Men du verkar vara en väldigt kunnig person...som jag förståt har du hållt på ett bra tag med akvarium...
Då ska jag ta och tända belysningen på en gång...
Har också för mig att man ska minska på deras mat, är detta också fel?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 3 juni 2006 11:53
#23 - 3 juni 2006 12:01
dum som jag var, så gick jag inte in dit igår och kika...väldigt dumt av mig...
ser nu att en av praktbotiorna är helt full av prickar de va den ej igår.
Även de andra ser ut som de har fler prickar, borde inte medicinen göra så att de blir mindre prickar? Tycker du att jag även ska ha i salt?
#24 - 3 juni 2006 14:50
Jag har också läst att man ska sätta dem i ett annan kar och det ska stå mörkt jag har inte gjort så men det stod så
Bilagor:
#25 - 3 juni 2006 15:01
Förlåt nu har jag kollat upp det på en brukanvisning,det gäller vid svampangrepp så skall fisken sättas i ett slutet kärl med salt i det skall stå mörkt står det där.Det gällde bara vid svampangrepp
#26 - 3 juni 2006 15:48
okey, tack för att du tog dig tid att kolla upp de:)
#27 - 3 juni 2006 18:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan är det ju alltid bra att läsa vad som står i bruksanvisningen för medicinen, där står ju hur man skall dosera, om man skall byta vatten innan osv.[/COLOR][/FONT]
#28 - 3 juni 2006 19:10
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan är det ju alltid bra att läsa vad som står i bruksanvisningen för medicinen, där står ju hur man skall dosera, om man skall byta vatten innan osv.[/COLOR][/FONT][/quote]

sant, men bruksanvisningen fattas, och det står bara dosering på förpackningen.. men vi har doserat och håller nu tummarna för att de skall repa sig så snart som möjligt =)
#29 - 4 juni 2006 11:36
Läste på Zoopets sjukdoms sida att medicinen kan ta mycke syre ur vattnet, jag har nu en syresten och en fluval pump 304. Jag har sett att vissa fiskar åker upp till ytan och "kippar" efter luft. Jag har ett innerfilter AQUA EL 3 liggandes, ska jag koppla in även detta eller är de bättre att lägga i en till syresten?

Annons