Ciklider ihop med gabonräka?

#1 - 22 mars 2008 20:26
Hej! Undrar bara om det finns någon vacker och fredlig ciklid som passar ihop med gabonräkor? (Atya gabonesis)

Vill hellre ha sådana räkor istället för malar och inte behöva omplacera min nyligen inskaffade gabon, har sandbotten och en rot, skall införskaffa mer materiel och efterlikna en biotop när jag bestämt mig för vilken jag är sugen på.

Det lutar mot afrikanskt... Men annars kan en vanlig, dock färgsprakande och annorlunda sällskapsfisk duga. Så länge gabonräkan får vara kvar i akvariet som han fick vara i, då han verkade älska sandbottnen.

Är väldigt förtjust i ciklider.
#2 - 22 mars 2008 20:44
Palettciklid, egyptisk munruvare, thomasciklid. Antagligen alla Nanochromis också. Små tanganyika som snäcklekare & de mindre Julidochromis. Från sydamerika funkar säkert t.ex. fjärilsciklid och alla Apistogramma.

Kort sagt: Atya gabunensis är visserligen obeväpnad, men inte en särskilt ömtålig varelse, och går bra ihop med de flesta små och inte alltför aggressiva ciklider.
#3 - 22 mars 2008 21:52
Ok, kör på med fler förslag iallafall ;) skulle hjälpa med hästlängder då jag är relativt ny inom hela akvarie-intresset/hobbyn.

Vad som helst som funkar och är snällt mot räkisen så blir jag glad, men jag har visserligen bara 54 liter att röra mig på. :(
#4 - 23 mars 2008 03:58
54 liter är värre än räkan... En lekgrupp av fjäril eller nån av de snällaste apistogrammorna möjligen...

Annons