Hej alla akvarievänner,
första inlägget från min sida på denna eminenta sida. Tusen tack för alla goda råd som man har tjuvläst.
Jag var akvariebiten för femton år sedan...fullt med scalarer och hantelciklider etc...250 liter i en salig röra. Fiskarna frodas och mådde bra men till slut "dog" mitt intresse då jag flyttade hemifrån. Nu efter ett antal år och nybliven husägare så har jag blivit med fisk igen. Nu är det ett 375-liters akvarium som väntar och jag är verkligen sugen på att börja om.
Har alltid varit inne på Sydamerikansk biotop men har samtidigt blivit biten av dessa härliga ciklider som är lite större...zebran gillar jag skarpt och den blåcikliden är ju ofantligt vacker.
Min fråga är helt enkelt -
Vilken mix kan man ha? Zebror? Blå ciklider? Eldbukar? Fler arter? Kan man lägga in någon stimfisk för att "fylla ut" karet? Malar behövs ju...vilka? Pansarmalar i stim, går det?
Har läst en del om Zebran och ibland så framstår de som rena terroristerna... Kort o gott...vilka råd har ni...växter? Vilket antal kan man ha av cikliderna? Antal hanar och honor?
Nyfiken, nybiten och riktigt glad över att ha "hittat tillbaka"...
David B.