[QUOTE=Björn J.;n2375216]Enligt mitt enkelspåriga tyckande, så glöm Tanganika- och Malaviciklider. Jag har aldrig sett sådana i ett välplanterat akvarium, och det är väl så att de flesta vatteväxterna som importeras till oss inte trivs i det lätt alkaliska vattnet som dessa ciklider vill ha. Crinumlökar ser man ibland i sådana afrikanska akvarium, men dom tycker tydligen dessa växter smakar illa efter att ha provsmakat några gånger, ja flera av dessa ciklider äter gärna grönt.
Måhända får jag mothugg av tanganika och malawientusiasterna.
Västafrikanska ciklider har jag ingen erfarenhet av. Jo jag kar ju naturligtvis haft paletter och och egyptiska munruvare i växtakvarium, men för farao, Egypten ligger ju inte i västra Afrika... Grön bågfensciklid, är den afrikansk? Den hade jag i minst tjugo år, ja inte samma exemplar då, men den trivs bra i tättplanterade akvarier.
Alla "snälla" och lugna ciklider från Sydamerika funkar, om de nu inte är växtätare... Just nu har jag hantelciklider. Men skalarer, diskusar, och alla dvärgcikliderna kan man ju ha. Urahu har jag haft nån enstaka gång, litet dikusklass på den, men den gillade att simma bakom svärdsplantorna.
Men undvik jordätare, geophagusar, dom äter visserligen inte växterna, men vissa arter agerar som maniska grävmaskiner i bottenlagret, brukar tendera till rött kort i växtakvariet.
Undvik den den Sydamerikanska zebracikliden, den anser att växterna skall ligga och flyta och vara sönderslitna i vattenytan.
Flaggcikliden vill gärna ha grönsaker också, men ger sig inte på de större växterna, äter gärna upp andmaten.
Men vanliga grå (=randiga) stora skalarer passar ju jättebra i växtakvarium, och man kan ha många par, då de är rätt så snälla mot varandra.
Men skalare är kanske för vanliga och tråkiga?
Just nu har jag rödprickig hantelcuåiklid och självlysande blå fjärilsciklid i två olika växtakvarium. Den självlysande blå, är väl kanske inte så akvaristaikt eller politiskt korrekt... Men den gör sig bra i de nedre regionerna bland växternas rötter.[/QUOTE]
"Ettor" vet jag inte vad det är för fiskar, men du kanske har ett felstavningsprogam, och skrev "tetror" ja de allra flesta tetrorna funkar i växtakvarium, men läs på! Det finns en och annan växt- och fruktätande art, blanda annat den stora sydamerikanska skivtetran som kallas för "Silverdollar" det är i själva verket en vegeterianpiraya. De absolut vanligaste sydamerkanska tetrorna, neon- och kardinaltertrona går sig bra i växtakvarium, men står även överst på skalarerna som diskusarnas meny, även andra större ciklider käkar upp sådana om tillfälle ges.