Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Man skriver ju måtten på detta sätt längd x bredd x höjd.
Så menar du verkligen att ditt akvarium är 30 cm långt, 1 meter brett och 4 meter högt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
I så fall är det inte lämpligt för malawi
Efter som tråden heter Ciklider i 30 cm djupt kar känns det ju som vi kan gissa att Kave menar att karet är just 30cm djupt & då alltså 1 meter högt & 4meter brett .
Om det passar för Malawi lämnar jag åt andra att bedöma.
[QUOTE=Mattias H;1647948]Efter som tråden heter ”Ciklider i 30 cm djupt kar” känns det ju som vi kan gissa att Kave menar att karet är just 30cm djupt & då alltså 1 meter högt & 4meter brett .
Om det passar för Malawi lämnar jag åt andra att bedöma.[/QUOTE]
Med "djup" kan man mena både akvariets bredd och akvariets höjd så det är nog ändå inte helt klart - men vad som avses får vi nog reda på i sinom tid
Nu har jag inte varit här på ett tag, skoj att se att forumet lever vidare utan mig =).
Och nu till min fråga. Är det rimligt att ha Malawi i ett så grunt akvarium? Måtten lyder; 0,3x1x4m. alltså 1,2m3.
Trivsamt eller skräp?[/QUOTE]Nu vet jag inte om det passar med Malawi i ett kar med de måtten, men det hade blivit ett grymt strömkar, uppbyggt med massor av sten i oilka storlekar och rötter huller om buller, och i ena änden ett par rejäla pumpar som får fart på vattnet:).
[QUOTE=ansjo;1647952]Nu vet jag inte om det passar med Malawi i ett kar med de måtten, men det hade blivit ett grymt strömkar, uppbyggt med massor av sten i oilka storlekar och rötter huller om buller, och i ena änden ett par rejäla pumpar som får fart på vattnet:).[/QUOTE]
Det vill nog till ena riktigt rejäla pumpar om man skall få vattnet i ett akvarium som är 1 meter brett (om det nu är det) och 4 meter långt (om det nu är det) att strömma.
Jag tycker idén är häftig, men skeptisk till vad jag skulle kunna ha i det. Min tidigare erfarenhet begränsar sig till just Malawi samt Gibbiceps & Ancistrus.
Ok det var alltså 4 meter långt, 1 meter högt och 30cm brett. Minsta sagt lite udda mått men självklart kan du ha malawi i det, men du bör kanske välja sådana som inte är alltför långa
häftigt kar! synd att det inte var tänt på bilden. ja du kan ha malawi men som kjell säger, kanske inte de som är så himla långa i kroppen. de behöver ju kunna vända sig med :)
Nä 30cm är knappt märkbart, 4m däremot... Jag har en enda vägg i hela min lägenhet som är över 4m. Får se om jag lyckas få ihop det på något sätt =)...
Jag vet @hannesc, jag får i värsta fall lyfta in det genom balkongen. Måste tänka igenom detta ett varv till. Men jag lovar att återkomma med bilder om jag gör verklighet av detta =).
[QUOTE=Kawe;1647944]Hallå
Nu har jag inte varit här på ett tag, skoj att se att forumet lever vidare utan mig =).
Och nu till min fråga. Är det rimligt att ha Malawi i ett så grunt akvarium? Måtten lyder; 0,3x1x4m. alltså 1,2m3.
Trivsamt eller skräp?[/QUOTE]
Visst lever forumet vidare - spektakulärt akvarium vill jag mena - apropå spektakulärt (o kanske ngt OT) vad hände egentligen med den där klockan senare: Klocka i plurret
En tråd med sina poänger från en tid tillbaka...
[QUOTE=erikthur;1648335]Visst lever forumet vidare - spektakulärt akvarium vill jag mena - apropå spektakulärt (o kanske ngt OT) vad hände egentligen med den där klockan senare: Klocka i plurret
En tråd med sina poänger från en tid tillbaka...[/QUOTE]
Det kan ju ha varit århundradets tråd. Satan vad det stack i ögonen på folk :)
[QUOTE=Mathias Nilsson;1648344]Det kan ju ha varit århundradets tråd. Satan vad det stack i ögonen på folk :)
Rolig idé ändå :)[/QUOTE]
Hehe, vilken tråd... Urdumt :D om uttrycket tillåts. Visst, idén var väl inte så upprörande, men förstår att priset på klockan stack i ögonen på en del, att han tänkte skaffa en så dyr klocka att ha som akvarieornament :p När många nog tänker till lite innan de skaffar en BTN-bakgrund för några tusen.
Se´n undrade nå´n om det var zoopets längsta tråd, med sina ynka 10 sidor... Måste varit innan Rottweilertrådens födelse ;)
Haha. Klocka i plurret var faktiskt mitt allra första inlägg här. Det var också anledningen till varför jag gick med som medlem i Zoopet, för att höra efter vad andra hade för erfarenhet av stål och guld i akvarium. Kul att det är ihågkommit ändå :). Sedan dess har jag köpt på mig en hel drös nya klockor då intresset inte har svalnat. Jag har dock inga planer på att sänka ner dessa i mitt nya akvarium :).
@erikthur, för att besvara din fråga så sålde jag den klockan något år senare till förmån för en ny och ännu dyrare klocka ;)
Kan förstå att klockor kan vara föremål för intresse, och t.o.m som hobby, då de väl ofta är små konstverk och hantverk, när man tittar på de pilliga små urverken :) Har man mycket pengar, så varför inte ha en dyr hobby. Men vet ju inte om jag skulle kombinera den hobbyn med akvariehobbyn ;)
För övrigt börjar väl den här tråden bli lite OT [:o]