Ciklider i 30cm djupt kar

#1 - 7 maj 2013 12:12
Hallå

Nu har jag inte varit här på ett tag, skoj att se att forumet lever vidare utan mig =).

Och nu till min fråga. Är det rimligt att ha Malawi i ett så grunt akvarium? Måtten lyder; 0,3x1x4m. alltså 1,2m3.

Trivsamt eller skräp?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 maj 2013 12:38
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Man skriver ju måtten på detta sätt längd x bredd x höjd.
Så menar du verkligen att ditt akvarium är 30 cm långt, 1 meter brett och 4 meter högt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
I så fall är det inte lämpligt för malawi
#3 - 7 maj 2013 12:53
Efter som tråden heter ”Ciklider i 30 cm djupt kar” känns det ju som vi kan gissa att Kave menar att karet är just 30cm djupt & då alltså 1 meter högt & 4meter brett .

Om det passar för Malawi lämnar jag åt andra att bedöma.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 maj 2013 12:56
[QUOTE=Mattias H;1647948]Efter som tråden heter ”Ciklider i 30 cm djupt kar” känns det ju som vi kan gissa att Kave menar att karet är just 30cm djupt & då alltså 1 meter högt & 4meter brett .

Om det passar för Malawi lämnar jag åt andra att bedöma.[/QUOTE]
Med "djup" kan man mena både akvariets bredd och akvariets höjd så det är nog ändå inte helt klart - men vad som avses får vi nog reda på i sinom tid
#5 - 7 maj 2013 13:34
[QUOTE=Kawe;1647944]Hallå

Nu har jag inte varit här på ett tag, skoj att se att forumet lever vidare utan mig =).

Och nu till min fråga. Är det rimligt att ha Malawi i ett så grunt akvarium? Måtten lyder; 0,3x1x4m. alltså 1,2m3.

Trivsamt eller skräp?[/QUOTE]Nu vet jag inte om det passar med Malawi i ett kar med de måtten, men det hade blivit ett grymt strömkar, uppbyggt med massor av sten i oilka storlekar och rötter huller om buller, och i ena änden ett par rejäla pumpar som får fart på vattnet:).
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 maj 2013 14:18
[QUOTE=ansjo;1647952]Nu vet jag inte om det passar med Malawi i ett kar med de måtten, men det hade blivit ett grymt strömkar, uppbyggt med massor av sten i oilka storlekar och rötter huller om buller, och i ena änden ett par rejäla pumpar som får fart på vattnet:).[/QUOTE]

Det vill nog till ena riktigt rejäla pumpar om man skall få vattnet i ett akvarium som är 1 meter brett (om det nu är det) och 4 meter långt (om det nu är det) att strömma.

Men visst det vore häftigt
#7 - 7 maj 2013 19:58
För att förtydliga, det gäller detta kar: http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_1000_liter_46467584.htm?ca=11&w=3

Jag tycker idén är häftig, men skeptisk till vad jag skulle kunna ha i det. Min tidigare erfarenhet begränsar sig till just Malawi samt Gibbiceps & Ancistrus.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 maj 2013 21:00
Ok det var alltså 4 meter långt, 1 meter högt och 30cm brett. Minsta sagt lite udda mått men självklart kan du ha malawi i det, men du bör kanske välja sådana som inte är alltför långa
#9 - 8 maj 2013 07:55
häftigt kar! synd att det inte var tänt på bilden. ja du kan ha malawi men som kjell säger, kanske inte de som är så himla långa i kroppen. de behöver ju kunna vända sig med :)
#10 - 8 maj 2013 16:30
Snyggt, jag får tacka för ert engagemang =). Nu ska jag bara klura ut hur man transporterar en sådan otymplig jätte...
#11 - 8 maj 2013 16:39
Smart som fan om man har tight med plats :D 30 är ju ingenting :D
#12 - 8 maj 2013 18:26
Nä 30cm är knappt märkbart, 4m däremot... Jag har en enda vägg i hela min lägenhet som är över 4m. Får se om jag lyckas få ihop det på något sätt =)...
#13 - 8 maj 2013 21:21
det ska komma in med. hade vissa svårigheter att få in mitt 255x40x40 kar när vi flyttade :)
#14 - 9 maj 2013 09:28
Jag vet @hannesc, jag får i värsta fall lyfta in det genom balkongen. Måste tänka igenom detta ett varv till. Men jag lovar att återkomma med bilder om jag gör verklighet av detta =).
#15 - 10 maj 2013 12:47
Hittade en till bild på karet, där det dessutom är tän. Blir faktiskt snuskigt sugen.

http://www.sture.se/img/about.jpg
#16 - 10 maj 2013 13:15
bara köp!
#17 - 10 maj 2013 13:15
har en vägg här hemma där det skulle passa fint, men ekonomin tillåter inte nu
#18 - 10 maj 2013 14:15
[QUOTE=Kawe;1647944]Hallå
Trivsamt eller skräp?[/QUOTE]

Visst lever forumet vidare - spektakulärt akvarium vill jag mena - apropå spektakulärt (o kanske ngt OT) vad hände egentligen med den där klockan senare:
Klocka i plurret
En tråd med sina poänger från en tid tillbaka...
#19 - 10 maj 2013 15:37
[QUOTE=erikthur;1648335]Visst lever forumet vidare - spektakulärt akvarium vill jag mena - apropå spektakulärt (o kanske ngt OT) vad hände egentligen med den där klockan senare:
Klocka i plurret
En tråd med sina poänger från en tid tillbaka...[/QUOTE]

Det kan ju ha varit århundradets tråd. Satan vad det stack i ögonen på folk :)

Rolig idé ändå :)
#20 - 10 maj 2013 16:11
[QUOTE=Mathias Nilsson;1648344]Det kan ju ha varit århundradets tråd. Satan vad det stack i ögonen på folk :)

Rolig idé ändå :)[/QUOTE]

Hehe, vilken tråd... Urdumt :D om uttrycket tillåts. Visst, idén var väl inte så upprörande, men förstår att priset på klockan stack i ögonen på en del, att han tänkte skaffa en så dyr klocka att ha som akvarieornament :p När många nog tänker till lite innan de skaffar en BTN-bakgrund för några tusen.

Se´n undrade nå´n om det var zoopets längsta tråd, med sina ynka 10 sidor... Måste varit innan Rottweilertrådens födelse ;)
#21 - 10 maj 2013 18:21
Haha. Klocka i plurret var faktiskt mitt allra första inlägg här. Det var också anledningen till varför jag gick med som medlem i Zoopet, för att höra efter vad andra hade för erfarenhet av stål och guld i akvarium. Kul att det är ihågkommit ändå :). Sedan dess har jag köpt på mig en hel drös nya klockor då intresset inte har svalnat. Jag har dock inga planer på att sänka ner dessa i mitt nya akvarium :).

@erikthur, för att besvara din fråga så sålde jag den klockan något år senare till förmån för en ny och ännu dyrare klocka ;)

/K.
#22 - 10 maj 2013 18:30
Kan förstå att klockor kan vara föremål för intresse, och t.o.m som hobby, då de väl ofta är små konstverk och hantverk, när man tittar på de pilliga små urverken :) Har man mycket pengar, så varför inte ha en dyr hobby. Men vet ju inte om jag skulle kombinera den hobbyn med akvariehobbyn ;)

För övrigt börjar väl den här tråden bli lite OT [:o]
#23 - 19 maj 2013 12:18
Sv: Ciklider i 30cm djupt kar

Du kan ju köra snäcklekare. Tror jag skulle kunna bli riktigt kul. En lite större koloni.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Annons