Ciklider från Genesarets sjö?

#1 - 27 oktober 2004 09:24
Ciklider från Främre Orienten: (Asiatiska ciklider borde ju ha en egen rubrik i detta forum)

Etroplus petrii eller möjligen Etroplus galilee...eller vad de numera heter, om de ens längre tillhör etroplusgruppen.

Vet någon var man idag kan få tag i sådana?

Björn J.
891mm@gothnet.nu
#2 - 27 oktober 2004 20:18
Jag tror du tänker på släktet Tristramella, det finns/fanns en Tristramella simonis, vilket skall vara den art Petrus fiskade upp i Genesarets sjö; det är lite oklart hur många arter som finns/fanns i området kring galileiska sjön (Lake Tiberias), men minst två, kaske fyra.
Jag sökte själv info om Tristramella för ett tag sedan, för ett par av dem verkade vara lämpliga akvariefiskar, men det verkar som om de flesta av dem utrotats sedan 1960 pga utdikning och micklande med Jordanflodens flöde; det gäller t.ex. den lilla Tristramella magdalenae.
Minst två storvuxna arter förefaller dock fortfarande existera, fast jag hittar inga bilder på levande fisk.

Vad gäller namnet har de såvitt jag vet aldrig räknats till Etroplus, men däremot till Chromis, Hemichromis och Parachromis. Det är faktiskt lite oklart om de bör heta Tristramella eller Parachromis.
De står sannolikt nära haplochrominer och tilapior.
#3 - 28 oktober 2004 19:33
Tack Azur, men jag är inte helt säker på att vi tänker på samma fisk, men jag är ju litet trevande men vill absolut minnas att jag någon gång läst om ett etroplusläkte i Genesarets sjö... men som sagt det var längesedan och ciklider byter ju namn ganska ofta.
Jag har fått några uppslag iallafall som jag skall låta några olika sökmotorer arbeta med.

Petrusfisken, eller S:t Petrus fisk, vill jag då rakt inte ha i mitt akvarium, också tveksam till om jag vill ha den på tallriken, möjligen kan den ha varit dåligt tillagad den gången jag smakade.

Jag har också någon gång på 70-talet läst en tvärvetenskaplig (eller någonting ditåt) artikel, som röjde i områderna bibelkunskap ichtyologi och akvaristik, där iallafall författaren hävdade att Petrusfisken inte fanns i sjön på Jesu tid, att den då långt senare skulle vara inplanterad. Huruvida detta har någon verklighetsförankring är ju svårt att veta. Denna Petrusfisk skulle då ha trängt undan andra i sjön existerande arter, det låter litet "nilaborre i Viktoriasjön" över denna berättelse... Men det skulle vara kul att höra av någon som läst om samma sak, eller sitter inne med faktisk kunskap. Och om den äger någon riktighet så kan man ju egentligen undra vad det egentligen var Jesus serverade på det där "strandpartyt" den där eftermiddagen, år 33 about the time... (ungefär som det en gång stod i förtexterna till en viss Monthy Pythonfilm...).

Annons