Tack Azur, men jag är inte helt säker på att vi tänker på samma fisk, men jag är ju litet trevande men vill absolut minnas att jag någon gång läst om ett etroplusläkte i Genesarets sjö... men som sagt det var längesedan och ciklider byter ju namn ganska ofta.
Jag har fått några uppslag iallafall som jag skall låta några olika sökmotorer arbeta med.
Petrusfisken, eller S:t Petrus fisk, vill jag då rakt inte ha i mitt akvarium, också tveksam till om jag vill ha den på tallriken, möjligen kan den ha varit dåligt tillagad den gången jag smakade.
Jag har också någon gång på 70-talet läst en tvärvetenskaplig (eller någonting ditåt) artikel, som röjde i områderna bibelkunskap ichtyologi och akvaristik, där iallafall författaren hävdade att Petrusfisken inte fanns i sjön på Jesu tid, att den då långt senare skulle vara inplanterad. Huruvida detta har någon verklighetsförankring är ju svårt att veta. Denna Petrusfisk skulle då ha trängt undan andra i sjön existerande arter, det låter litet "nilaborre i Viktoriasjön" över denna berättelse... Men det skulle vara kul att höra av någon som läst om samma sak, eller sitter inne med faktisk kunskap. Och om den äger någon riktighet så kan man ju egentligen undra vad det egentligen var Jesus serverade på det där "strandpartyt" den där eftermiddagen, år 33 about the time... (ungefär som det en gång stod i förtexterna till en viss Monthy Pythonfilm...).