Hej!
Håller med om att paletter är trevliga, men de ynglar av sig en hel del och kan bli rätt så aggressivamot andra fiskar.
Om du lägger finkornigt grus över grovkornigt så kommer de snart att blanda sig, enstaka grova grus kommer att synas vid ytan.
Jag bara måste rekommendera sajicaciklider (centralamerika). Bilden på zoopet är väldigt färglös, som vuxna har hanarna ett blått "strössel" ung som fjärilsciklider, båda har alldeles blå ögon och honan har brandgul ryggfena. Mkt vackra! De är dessutom väldigt aktiva, gräver (vill gärna ha sand eller finkornig engelsk sjösten nära grottan) och lägger ägg i en grotta, antingen en du ställt dit eller en de grävt själva, under en rot eller sten. De fungerar bra med platy, molly, svärdbärare eller andra relativt stora sällskapsfiskar som liksom dem gillar hårt vatten. Mina går i 160 l med variatus-platy. Tåliga, lättlektamen inte hysteriska så att de jämt ska lägga ägg. Mkt duktiga föräldrar, som vallar sina yngel och finfördelar maten åt dem. Lite bossiga när de bestämmer boplats och när de vallar ynglen, i övrigt mkt snälla och toleranta mot andra fiskar. Alltför små sällskapsfiskar ser de som mat, så man ska inte ha dem med endlerguppys eller glödbandstetror.
Jag tycker de är charmiga och sociala, ibland vänslas de och ibland bråkar de, precis som vilket par som helst. Ge dem 1-2 plecos som håller rent och ett gäng rejäla levandefödare som sällskap så har du det perfekta ciklidakvariet som både är lättskött och aldrig blir tråkigt! Tja, det är i alla fall min åsikt...
:) Iris