ciklider

#1 - 11 september 2007 10:22
En liten nybörjar fråga bara: Kan man blanda malawiciklider och tanganyika ciklider om man hittar fiskar med samma vattenkrav, liknanade biotop osv?
#2 - 11 september 2007 10:56
ja malawi och Tanganyika går bra att blanda.
Dom har liknande krav både vad gäller vatten och inredning.

/Hans
#3 - 11 september 2007 11:05
tack- Okej då vet jag. Kan vara bra att veta inför kommande fiskval och köp.
#4 - 11 september 2007 11:43
Jag vet inte om det skulle vara så lyckat, vad jag lärt mig så har de lite olika revirbeteende generellt så behöver tanganyika lite större revir det skiljer sig såklart mellan fiskarna finns naturligtvis de som behöver mer eller mindre. Det kanske går bra om man har lite större kar.

Däremot så funkar det nog med vattenvärdena om man lägger sig runt PH 8 och temp 24-26

Nu är dock inte jag någon expert så Ni proffs får väl rätta mig;)
#5 - 11 september 2007 15:57
Tack i allafall.Det verkar som tanganyika behöver väldigt långa och stora akvarier (mitt är bara 250l 1.20 långt ca 30cm brett 50cm högt) så det får bli mitt nästa projekt i framtiden.
#6 - 11 september 2007 16:22
njae det beror väl helt på vilka fiskar du väljer! Finns tanganyikaciklider som klarar sig i ett 50 liters.. Sen finns det dom som måste ha bra mycket större.
Man brukar rekommendera taqnganyika till dom som har lite mindre akvarium som väljer mellan tanganyika och Malawi.
Jag har själv två stycken T-kar, ett 200 liter och ett 54 liter så ditt är större än båda mina;)

/Hans

Annons