Ciklider?

#1 - 25 februari 2007 16:15
Jag hoppas jag lägger denna tråd i rätt forum nu:D
Jag får hem nästa söndag ett akvarium på 375 liter. Helt tomt på fiskar och vill gärna få lite tips på vad jag kan ha i karet.:)
Jag har 3 stycken akvarium igång nu med vanliga "sällskapsfiskar" men eftersom det nya karet är så stort så ser det lite dumt ut med så små fiskar i det. Jag vill gärna veta lite mer om ciklider, för jag kan inget om dom. Bara att dom är stora, fula, (aggresiva) bestar;)
Jag vill iaf ha en lite större fisk som är färgglad. har ni några tips på det?
Har ni någon sån ciklid själv som ni kan lägga ut bild på och berätta vad dom kräver och om dom är aggresiva eller lugna. Hur stora dom blir och om dom är svårskötta.
Vad är det för skillnad på malawi, amerikanska, afrikanska ciklider förutom vart dom kommer ifrån?
Jag vill veta allt om dessa fiskar så jag inte skaffar nåt jag egentligen inte vill ha.[B)]
#2 - 25 februari 2007 17:17
Malawi är från malawi sjön
Tanganika från tanganika sjön

2 olika sjöar men liknande vatten så går o blanda

Men andra vatten kan skilja o dom har olika biotoper o levndads sätt
#3 - 25 februari 2007 17:33
Sök på cilkid i artbeskrivningarna vetja :)
#4 - 25 februari 2007 17:48
Har ni nån rolig ciklid, som är ganska lätt, att rekomendera till ett 375 liters kar? Ganska stor och lite färg.
#5 - 25 februari 2007 17:53
Mopsen skrev:
Har ni nån rolig ciklid, som är ganska lätt, att rekomendera till ett 375 liters kar? Ganska stor och lite färg.

DISKUS. Finare fiskar är svårt att hitta
#6 - 25 februari 2007 17:54
Ja om du är intresserad av malawi så är mbuna fina o roliga. I zoopets artbeskrivning så finns mbunas så tryck på se resultat som bilder så kommer där upp en himmlans massa fiskar som du kan titta på.

Så är det malawi som gäller så plocka ut några du gillar o fråga utifrån dem.

//MVH Tulle
#7 - 25 februari 2007 17:55
rick skrev:
DISKUS. Finare fiskar är svårt att hitta

Jo men om han är ute efter lätta fiskar så är nog inte diskus att rekommendera då de behöver nytt vatten typ, ja varje dag :p
#8 - 25 februari 2007 18:06
tulle89 skrev:
Jo men om han är ute efter lätta fiskar så är nog inte diskus att rekommendera då de behöver nytt vatten typ, ja varje dag :p

Kan ju börja med att säga att han är en hon och heter Emma;)
Nä, diskus har jag hört är lite svåra, så det är nog inget jag vill ge mig in på, fast dom är väldigt snygga.:D
#9 - 25 februari 2007 18:10
tulle89 skrev:
Ja om du är intresserad av malawi så är mbuna fina o roliga. I zoopets artbeskrivning så finns mbunas så tryck på se resultat som bilder så kommer där upp en himmlans massa fiskar som du kan titta på.

Så är det malawi som gäller så plocka ut några du gillar o fråga utifrån dem.

//MVH Tulle

Det står att jag måste gå till forumet och logga in eller gå till arbetsbeskrivningarna???? Hur gör jag då?[B)]
#10 - 25 februari 2007 18:16
Malawi va något jag fastnade för då det fanns så många olika färgglada firrar.
Dom är ju uppdelade i 4 olika grupper: *Aulonocara *Haplochromis *Mbunas *Övriga
Vad sklijer de olika grupperna åt? Hur stora blir dessa firrarna på ett ungefär?
#11 - 25 februari 2007 19:05
Mopsen skrev:
Kan ju börja med att säga att han är en hon och heter Emma;)

Nä, diskus har jag hört är lite svåra, så det är nog inget jag vill ge mig in på, fast dom är väldigt snygga.:D

Hehe ja då får jag be om ursäkt Emma.

Mopsen skrev:
Det står att jag måste gå till forumet och logga in eller gå till arbetsbeskrivningarna???? Hur gör jag då?[B)]

Ja det e väll bara till att logga in för att sedan kolla på bilderna, dock så är vissa fiskar bara till förfogande av goldmedlemmar (sånna som betalar in en summa vare år).

Mopsen skrev:
Malawi va något jag fastnade för då det fanns så många olika färgglada firrar.

Dom är ju uppdelade i 4 olika grupper: *Aulonocara *Haplochromis *Mbunas *Övriga

Vad sklijer de olika grupperna åt? Hur stora blir dessa firrarna på ett ungefär?

Det är olika släkte inom malawi o vad som skiljer de åt vet jag faktiskt inte. Men man kan väll tänka sig att humöret varierar en del, men i längden är det inget som håller då det finns både argsinta och lugna mbunas.
Storleken på fisken är helt varierande men väljer du mbuna så är de väll mellan 10-15 cm. Sen finns det ju givetvis större mbunas osså så det e helt beroende på vad du vill ha för några.

//MVH Tulle
#12 - 25 februari 2007 19:12
Nu har jag hittat vad jag är ute efter. Central-/nordamerikanska ciklider. Stora, biffiga, tuffa och snygga. Än så länge så har alla snygga varit för stora för mitt kar :(
#13 - 25 februari 2007 19:19
Hittade Vieja Regani som va OTROLIGT vacker. Hittar inte hur stora dom blir eller hur stort dom behöver. Någon som vet?
#14 - 25 februari 2007 20:17
Vad tror ni om dessa till mitt kar?
Archocentrus octofasciatum
Hypsophrys nicaraguensis
?????
#15 - 25 februari 2007 20:47
Malawi är fina, men jag har en tendens att tröttna på dem rätt fort, då i stort sett alla har ungefär samma lekbeteende (maternala munruvare). Tycker det är roligare att se när ett par vallar runt sina yngel. Malawi är kanske lättare att föda upp, då de är större när de lämnar honans mun, och det är nog mer naturligt för dem att gömma sig bland stenar. Man bör nog helst inte blanda dem med fiskar från andra ställen, så man blir rätt låst vid en biotop. Jag gillar mest ciklider från övriga Afrika, och Syd/Centralamerika, även om jag tycker att Malawi och Tanganyika också är fina. Man ska inte låta sig luras av varifrån de kommer, västafrikanska ciklider brukar t.ex trivas bäst i samma vattenvärden som sydamerikaner, och Malawi och Tanganyikaciklider trivs i ungefär samma vatten som Centralamerikaner. Många arter är dock anpassningsbara.

Det finns en del arter både bland syd och centralamerikaner som skulle funka, scalarer är t.ex trevliga ciklider från Sydamerika. Bland centralamerikanska ciklider finns det en del arter som skulle kunna passa, t.ex eldbuk, Cryptoheros sajica, Archocentrus multispinosa, Hypsophrys nicaraguense, Jack Dempsey, och så vidare. Alla är kanske inte så bra att blanda. Om du vill kan du gå in i mitt galleri, där finns en del bilder, som kanske kan ge dig nå´t tips om arter.
#16 - 25 februari 2007 21:07
Jag har fastnat helt för dom centralamerikanska cikliderna. Gillar det lite tuffare utseendet dom har och de vackra färgerna. Många av de du nämnde har jag kollat på och fastnat för så förhoppningsvis så blir det någon av dom.
Dom 2 jag nämnde innan, kan jag ha dom 2 tillsammans 1 par av varje? Platsar det?
#17 - 25 februari 2007 21:18
Ja, det kan nog funka, om du möblerar så det finns gömställen och revirgränser. Jag har för mig att jag hade JD och nicaraguense ihop ett tag i min 375:a jag hade för några år se´n.
#18 - 25 februari 2007 21:19
Jeppsan peppsan! Mycket stenar, grottor och rötter och finkornig sand. Här har vi läst på vettu :)

Annons