Hej!
Jag har tidigare haft sällskapsakvarium av mindre storlek med diverse nybörjarfiskar, men har nu skaffat mig ett 250 liters akvarium. Jag är sugen på att testa på ciklider nu. Men dessvärre har jag bara funnit väldigt gammal litteratur om ämnet på biblioteken, så jag hoppas att ni kan ge mig några tips.
Jag har i alla fall förstått att alla ciklider inte passar helt bra tillsammans med växter. Finns det ciklidgrupper som passar bättre eller sämre ihop med växter? Vilka är i så fall dessa? Jag tycker det är snyggt med växter så jag vill inte utesluta dessa. Notera att jag har för avsikt att skapa ett sällskapsakvarium och inte att efterlikna någon speciell biotop.
Min andra fråga gäller hur många fiskar man bör ha i ett akvarium av denna storlek. Ciklider har väl hyfsat stora revir och jag vill ju inte att det ska bli överbefolkat. Ska man ha rena par eller ska man ha fler honor eller hannar?
Slutligen vill jag även fråga om någon känner till någon bra akvarieaffär i Malmö/Lund trakten som säljer ciklider.
Trevlig sommar!
Hans