Ciklid yngel.

#1 - 14 juli 2003 15:36
Om jag skulle ha turen att mina dvärgciklider leker, hur länge ska dom vara hos föräldrarna innan man kan flytta dom till ett annat kar?
Antar att mitt kar är för litet att driva upp yngel i. (100 L)
Hur stort behöver dom för att växa?

MVH. Marie
#2 - 14 juli 2003 15:57
Låt dem vara hos sina föräldrar så länge som möjligt. Eftersom dvärgciklider inte får så stora kullar kan de växa upp i ditt 100-liters akvarium.
Vilken art är det du har ?

Guy
#3 - 14 juli 2003 16:12
Jag har fjärilar och regnbågar... Men dom verkar inte vara på lekhumör nån utav dom =(
Jag ska bygga ett berg av grottor och gångar med sten som jag ska plocka ikväll. Då kanske dom vill leka!
För övrigt så har jag sänkt mitt ph och höjt temen till 31 grader så nu måste det hända nåt snart!
MVH. Marie
#4 - 14 juli 2003 16:44
Om Regnbågarna är Apistogramma agassizii så kommer de säkert att gilla dina grottor som du kommer att göra. Hur många honor per hane har du av regnbågarna?
Att du sänkt pH värdet är ofta bra, men temperaturökningen är jag osäker på. Om man låter bli att mata på ett par dagar och sedan sänker temperaturen lite i samband med ett vatten byte + att man börjar om att mata. detta brukar trigga de flesta sydamerikanska ciklider till lek (i mina burkar i alla fall).

Lycka till....
#5 - 14 juli 2003 18:04
Sänk vattennivåen i karet och börja sedan fylla på med kallt vatten så att temperaturen i karet sjunker ett par grader. Då tror fiskarna att regnperioden har kommit och leken sätts igång! :-)
#6 - 14 juli 2003 21:27
Ska genast prova att hälla i kallvatten =) Jag har bara en hona till min regnbågshane men jag tror det håller... Om inte så får jag skaffa en hona till... Jag har eklöv som hon kan gömma sig när han är "elak". Till min fjärilshane har jag två honor man den ena ser inte fräsch ut... Ska jag plocka ur henne då?
#7 - 14 juli 2003 22:25
Var försiktig med att växla temp för fort bara. du höjde ju nyss till 31 grader kanske inte så bra att skynda sig att sänka till 24 på en gång. Låt temperaturen sakt sjunka till ca:26 grader. sen sänka ytterligare lite med hjälp av ett vattenbyte.

Det är lättare att få lek på dina ciklider om du bestämmer dig för en art och har fler av dessa istället. då är det strööe chans att man får 2 som fattar tyck för varandra.
#8 - 15 juli 2003 20:05
Nu nu nu!!! Kanske så ska mina fjärlilar leka=) Honan börjar bli lite rödare och lite tjockare!!! Putsar lite varstans på stenar och rötter. Kanske inbillning men jag tror inte det!! Jippiii!!!

Annons