Ciklid-val till 54liters......???

#1 - 30 april 2004 14:25
Hej!

Nyligen har mina Fjärilsciklider dött av ålder.... =(

Har då bestämt att skaffa några nya ciklider till mitt lilla 54-liters. Ska vara någon liten ciklid som ska vara ganska lättlekt(inte väldigt svår), inte väldigt kortlivad mm.....(har kollat i artbeskrivningarna)

/Niklas
#2 - 30 april 2004 14:31
I ett så litet akvarie så passar nog nästan bara Snäcklekare, typ Lamprolugus Ocelluatus, Multifasciatus (stavning)

Kolla artbeskrivningen om dessa.
Har läst massor med kul om dessa
#3 - 30 april 2004 14:55
kanske palettciklider. Dom blir lite större fast det skulle nog gå ändå.
#4 - 30 april 2004 15:26
Jo och det ska vara ciklider som trivs i ett svagt surtvatten (inga Malawi elelr Tangatyika)....

/Niklas
#5 - 30 april 2004 15:29
Nanocara anomala
#6 - 30 april 2004 16:19
Ursprungligen skickat av Danny_C

I ett så litet akvarie så passar nog nästan bara Snäcklekare, typ Lamprolugus Ocelluatus, Multifasciatus (stavning)

Kolla artbeskrivningen om dessa.

Har läst massor med kul om dessa

L.Ocellatus passar defentivt inte i ett kar på bara 50 liter, det är för litet! Den här arten är otroligt aggressiv trots sin storlek - tänk pitbull i minipaket typ ;)

Multifasciatus funkar även om den är en Tang. ciklid och inte en ciklid som trivs i surt vatten.

Förmodligen så skulle det gå med något par av apistogramma plus några tetror eller nått i den stilen. Har inte så stor erfarenhet av dessa men jag vet att många odlar apistogramma i 38 liters kar (eller 10 gallon) så 54 liter bör funka också.
#7 - 30 april 2004 17:28
Hej!

Malawi voodoo: Bågfensciklid har jag i mitt 112liters. Jag vill imte flytta dom för dom har lekt i mitt 122liters och de har nog lekt nu också....för honan vaktar och har fått mörka färger m.m.

Apistogramma bitaeniata: Funderar på den hära, men ska ju enligt zoopet vara svårlekt:
http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=489

Är det någon som vet något omdenna ciklid, ålder m.m.

/Niklas

Annons