Ciklid till sällskapsakvarium

#1 - 2 juli 2003 13:19
Hej!

Jag har ett akvarium med innermåtten 155*46*46 ca:330L

I detta finns förnärvarande: 20st rödmunstetror, 4st siamesiska algätare och en Gibbiceps.

Nästa vecka tillkommer dessutom 2 fjärilsciklidspar.

Nu söker jag efter ytterligare en ciklid, gärna en som rör sig i de övre regionerna av akvariet.

Mvh Martin
#2 - 2 juli 2003 13:36
Ursprungligen skickat av Marwin

Hej!

Jag har ett akvarium med innermåtten 155*46*46 ca:330L

I detta finns förnärvarande: 20st rödmunstetror, 4st siamesiska algätare och en Gibbiceps.

Nästa vecka tillkommer dessutom 2 fjärilsciklidspar.

Nu söker jag efter ytterligare en ciklid, gärna en som rör sig i de övre regionerna av akvariet.

Mvh Martin

Vad har du för vattenvärden?

Scalare kanske skulle fungera.
#3 - 2 juli 2003 13:51
kakadua ciklid kanske?
#4 - 2 juli 2003 14:21

Mina vatten värden: KH 3, GH <6, PH ca:7 (ska ner till 6,5), temp ca: 26°C

Scalare är en tänkbar kandidat, unga eller vuxna? antal?

Inga fler dvärgciklider i denna tank men kakaduan är tänkbar i
nästa tank.

Skulle nuvarande fiskbestånd klara att leva med diskus, med avseende på temp. höjningen som måste till?

Några andra förslag?

Mvh Martin
#5 - 2 juli 2003 14:26
frågar är väl snarare om discusen kan leva med fiskbestånedet itne tvärt om =) ..

Jag skulle nog också rösta på skalarer, dom passar bra mycket bättre i blandade akvarium en vad discusen gör (dock inte sagt att det inte skulle gå)

Ska du ha skalarer så ska du köpa ungdjur, 6 - 10 stycken kanske så parar dom ut sig fint sen, vuxna djur är nog mest jobbiga att handskas med (även fast dom är vackra) Det är lättare att djuren som man vill ha dom om man drar upp dom själv. (det är ju svårt å lära gamla hundar att sitta)
#6 - 2 juli 2003 14:55
Ok, Skalare it is!

Diskusarna får vänta tills jag byggt nästa tank.

Fast frun är inte så positiv till att plocka bort bokhyllan i vardagsrummet till förmån för en marinplywood tank på nästan 1900L 300*90*70 cm (b*d*h) :/

Men skam den som ger sig, har en källarlokal på G istället, med golvbrunn o allt =)

Tack ska ni ha!

Mvh Martin
#7 - 2 juli 2003 16:52
Varför inte testa nyckelhålksciklider, de blir inte så jättestora, och de verkar vara ganska trevliga. Fick ett tips av en jag kände, men jag e ju helsåld på malawi o tanganyika, men i ditt akvarium skulle de nog funka fint!

beskr., http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=176

lycka till
#8 - 2 juli 2003 17:34
Flaggciklider har jag. Dom håller sig i övre regionerna och är snälla och trevliga(att titta på).

Annons