Ciklid strid

#1 - 14 november 2006 16:33
Jag startade med ett 60 l akvarium men en blå ciklid och 2 andra mindre citron gula ciklider, vilka var ihop där i 2 år.

Näst köpte jag en mindre blå ciklid hona för att inte den tidigare hanen skulle strida med en annan hanne. Men dessa gick ihop ut för att hanen jagade honan som var lite mindre brutalt. Det gjorde att hanen fick vara i kylboxen brevid akvariet.

Sen införskaffade jag ett 200l akvarium och köpte 8 gula och oranga guldfiskar och en liten mal i djuraffären, vilket skulle lösa ciklidernas strid.
Honan fick vara i detta akvarium vilket fungerade utan något större bråk med guldfiskarna eller malen.

Mitt försök med att lägga i hanen efter en tid när honan blivit större blev dock katastrof, då honan jagat hanen så att framfenorna blivit sönder trasade av hennes intensiva jagande. Honan och hanen gjorde upp vid vatten brynet, medan hon bet hanens läppar, vilket gav resultatet att honan nu var starkare.
Hanen var nu inte bara jagad av honan utan även guldfiskarna imiterade honans jagade av hanen som till slut låg på sidan på innefiltret.
Efter att jag stoppat ner hanen i 60 l akvarium för att återhämta sig fick honan vara 3 månader i 200 l akvariet, där hon trivdes bra.

Jag gjorde ett andra försök att lägga honan i 60l akvariet men hon och hanen hade strid genom att bita i varandras läppar och honan vann återigen.
Den gula hanen dödade sin hona i 60l akvariet när de var ensamna.

Nu är hanen i 200l akvariet och honan i 60 l akvariet med lila gula ciklid hanen.
Hur kan jag enklast få blå cikliderna att vara i fred 200l akvariet?

Visst sällskapsfiskar ska inte vara med ciklider men ensamna fungerar blå cikliderna utmärkt med guldfiskarna.
#2 - 14 november 2006 18:43
ditt 60 liters är alldeles för litet för ciklider och speciellt blå cikliderna. Så där bör dom inte vara. Mitt tips är att inreda det större karet med mycket rötter och grottor så att den jagade fisken har en chans att komma undan. Ciklider som sammanförs sådär måste göra upp om rangordning och det kan ta flera dagar innan dom har lugnat ner sig. Så ger du dig bara till tåls så ska det nog ga bättre.
#3 - 15 november 2006 18:33
Jag hade en liten blå ciklid som jag köpte som fick vara i 200l karet tillsammans med den större honan och ännu större hanen. Den lilla blå ciklid honan jagades intensivt av bägge större i 4 dagar sedan jag införskaffat den tills den dog.
Ett fenomen jag inte förstår är om det påverkats av rangordningen?
#4 - 15 november 2006 19:09
troligtvis så såg dom 2 större sig som ett par och då hamnade då den tredje mindre utanför. Tyvärr är det lite så i ciklid-världen. Köper man ungfisk och låter dom växa upp tillsammans så funkar det oftast utan problem, värre blir det när man köper större fisk 1 och 1. Då blir det gärna strider ett tag, som tyvärr kan resultera i döda fiskar om man inte har många gömställen som den svagare fisken kan gömma sig i. Men har man redan ett par så är det oftast dömt att misslyckas om man sätter ner en tredje part av samma art, enligt mina erfarenheter. Då kan det fungera bättre om man köper fler så att aggresionerna sprida ut över fler individer. Hoppas att lite av mina erfarenheter kan hjälpa till lite.
#5 - 15 november 2006 19:23
Är du helt säker på att det är en hona och en hane du har? Det är väl inte jättelätt att se skillnad på dem? [:o]

Cometen skrev:
Jag gjorde ett andra försök att lägga honan i 60l akvariet men hon och hanen hade strid genom att bita i varandras läppar och honan vann återigen.

Att de biter i varandras läppar behöver inte vara något konstigt. Det är många ciklider som gör det när de ska bilda par. Så just den saken behöver inte vara någon fara.
#6 - 16 november 2006 21:43
Det var biträdet som äger fiskaffären som betonade att det var en hona.
#7 - 16 november 2006 21:52
Miljön och de individuella ciklid kontakten emellan varandra är definitivt avgörande för deras beteende.
Det är en bra beskrivning du ger. Låter bara onödigt att de ska ta aggrisionen över andra, även om det går att balansera det med fler fiskar.

Annons