Ciklid,starka färger och lättskött finns det nå..?

#1 - 27 juli 2003 22:38
Hade tänkt sätta upp ett hörnakvarium och planerar lite för fiskarna just nu. Just nu ska dessa fiskar med i karet:

Några kampfiskar (däribland en hane)
Ett guramipar

Jag har även funderat på bl.a mosaikgurami och vill gärna ha många tåliga gurmaisar.

1.Någon som har tips på en färgglad stimfisk (gärna en som håller sig i fin färg utan att man matar den med levande foder=)?

2. Någon som har något förslag på en ciklid med glada, starka färger (även här färger som "håller i sig")?

3. Tar även emot förslag om "roliga"[:-76] guramisar.

Fiskarna skal helst vara rätt små, runt 4-6 cm och naturligvis passa in på alla sätt med blå gurmais och kampisk. De ska även vara lättskötta och inga fiskar som är skygga och hoppar högt när man närmar sig avkvariet.

P.s. visst kan man kika runt i "lexikonet" men först och främst vill jag höra ER erfarna av dessa fiskar tala ut och ge råd.d.s.
#2 - 27 juli 2003 23:42
Vad gäller ciklid har du just beskrivit fjärilsciklid.
#3 - 28 juli 2003 07:26
1 neontetror, citrontetror, rosentetror
2 palletciklid, fjäril
3 hunungsgurami pygmegurami knorrande gurami dvärggurami läppgurami
#4 - 28 juli 2003 08:48
ok. tack så mycket för hjälpsamma svar.

1.Men när jag slår upp fjärilen i en akvariebok står de att de inte är speciellt lättskötta utan rätt skygga, stämmer det?

2. Är fjärilscikliden en "långsam" fisk? jag menar, mina guramis är rätt skygga av sig och de ser inte ut att behöva så mycket mer fart i sig (eller så har jag fel).
#5 - 28 juli 2003 10:00
1 fjärilen är inte världens mest lättskötta, de är lite känsliga mot dåliga vattenvärden osv och de är vad jag hört ganska skygga. palleten är mycket tåligare och lätta att odla.
2 japp de är stillsamma och som sagt ganska skygga de också.

Du kan ju kolla på alla dessa fiskar på zoopet...[:-128]
#6 - 28 juli 2003 10:30
Så är det ingen bra idá med fjärilen?
Paletterna tycker jag blir lite väl stora.

Har aldrig testat vattenvärden men tror det är "bra" vatten i kranarna. Mina andra firrar verkar må finfint.
Har bl.a haft/har dessa fiskar som mått bra med detta kranvatten:

Scalare
Guldbarb
Tigerbarb
Platy
Praktbotia
Buenos Aires tetra
Sorgmanteltetra
Blå Gurami
Kampfisk
Guppy
Slöjstjärt
Guldfisk
Silverhaj
O.S.V

Skulle en Fjärilsciklid kunna trivas i karet med mitt kranvatten?
(De fiskarna so jag skrivit över har mått finfint=)
#7 - 28 juli 2003 10:35
tja det kan vara lite svårt att säga om du inte nämner några värden.... hur stort är akvariet?
#8 - 28 juli 2003 10:41
En ganska liten -10 cm ciklid är kurvcikliden. lugn och trevlig.
#9 - 28 juli 2003 11:26
vad menas med minus 10?
Ska titta på den med. Är den tåligare än fjärilen?
Karet är tänkt ungefär 220 liter, låter det bra till en fjäril?
#10 - 28 juli 2003 11:46
mindre än 10 cm. både fjäril och kurv går alldeles utmärkt i kar från ca 90 l
#11 - 28 juli 2003 13:39
jag tror inte fjärilsciklid är såå svårskötta, det var en av de första fiskarna jag skaffade o de lever o mår bra även fast jag då inte kunde ett dugg om akvarier
#12 - 28 juli 2003 13:53
där ser man! [:D] jag har aldrig haft fjärilar. bara hört på andra som pratat om dom....
#13 - 29 juli 2003 09:27
Det jag menade med min fråga var råd från de som har erfarenhet med t.ex fjärilciklid.
#14 - 29 juli 2003 09:46
Jag har kakaduaciklider och de är fina, lugna och fredliga. Inte särskilt svåra heller, de klarar av både surt och lite alkaliskt vatten.
#15 - 29 juli 2003 11:36
Ursprungligen skickat av Alva

där ser man! [:D] jag har aldrig haft fjärilar. bara hört på andra som pratat om dom....

Nej, fjärilar är inte svåra i sig, fast det är ganska svårt att föda upp ynglen när de leker.

De största problem jag haft med dem är att de (enl min erfarenhet) får abnorma mängder stryk av precis all fisk som är den minsta gnutta aggressiva, och finns det inga andra att få stryk av brukar de få stryk av varann. Andra säger sig dock inte ha det problemet.

De är dessutom mycket kortlivade - max livslängd för en fjäril verkar vara tre år, men min erfarenhet är att man kan vara glad om de lever i över ett år.

Det finns en besläktad art som heter boliviansk fjärilsciklid som är mycket robustare och lever längre - den blir dock också ganska mycket större, ganska mycket tuffare, och är tyvärr ganska mycket mindre färgglad.
#16 - 29 juli 2003 11:45
Joo dom har man hört om också....
jag kan inte påstå att ciklider är mitt expertområde så man ska inte lite helt på vad jag säger om dom... :)
#17 - 29 juli 2003 12:04
Thomasicikliden är ett annat alternativ. Mycket tålig och mycket lätt att få yngel av ska den vara.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=149

http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page27.html
#18 - 29 juli 2003 15:26
Thomasciklid blir något att tänka på.....
Hur många ska man ha av fjärilen och hur många individer ska man ha av thomasen?

.....vad är lagom alltså.
#19 - 29 juli 2003 22:34
Både fjärilscikliden och thomasin är parbildande så det räcker med 1 hane och 1 hona. Om man vill så kan man ju köpa 4-5 st och när dom parat ut sig så kan man göra sig av med dom "överflödiga" fiskarna.
#20 - 29 juli 2003 22:40
Röd kurvciklid blir ej lika stor som den vanliga kurvcikliden max 7-8 cm.
En riktigt snygg tetra är ju glödbandstetra!!!

/Sippe [:-49]
#21 - 30 juli 2003 09:48
Jag läste på zoopet om vanlg kurvciklid. Det är en som skrivit att den är klen i hälsan.....
Men det är så att jag alltid fått höra att "Ciklider" är etriga.
En historia om att man hade ett välmående akvarium tils man fick ta hand om några ciklider, dan därpå fanns bara cikliderna i karet.
Detta vill jag inte råka ut för!
Är det så att de flesta eller alla ciklider är litet etriga och aggresiva av sig?
#22 - 30 juli 2003 10:15
1) Den fisk som rev ett akvarium var en zebraciklid, och det är en iofs rolig och vacker fisk, men som har dille på att gräva, sliter sönder växter, och blir mycket aggressiv när den leker. Otroligt olämplig fisk att sätta i ett sällskapsakvarium med växter.
2) Thomasi, kurvciklid, röd kurvciklid/dorsiger och fjäril är inte alls ettriga fiskar, de river inga akvarier.
3) Scalare, discus och flaggciklid är inte heller aggressiva eller förstör växter, men de blir stora och kan då äta småfisk som t.ex. neontetror.
4) Något litet ilsknare men inte alls svårhållna med de fiskar och växter du har är t.ex. palettciklid och kakaduaciklid.
5) Jag har aldrig upplevt kurvciklider som klena. Fjärilar ja, kurvciklider nej.
#23 - 30 juli 2003 12:00
Ok. Tycker mina Scalarer är lite aggresiva, de har slagsmål JÄMT!
Tål inte varann, menar du att det inte är aggresivt?
#24 - 30 juli 2003 13:29
Jag har en ciklid som heter laetecara dorsiger ngt. Fin fisk. Dom flesta dvärgciklider funkar väl? Är inte så svårsskötta som äldre böcker ofta försöker göra gällande. Mata med frysfoder ibland och gör regelbundna vattenbyten så trivs de mesta.
Angånde aggresivitet så beror det väl i stor del på akvarie förhllandena.
Bra revirgränser, stort akvarium osv minskar aggresvieteten.
Eller tvärtom: mkt fiskar lite inredning, men det är en dålig lösning.
Sen blir ju nästan alla yngelvårdande fiskar aggresiva när de leker.
#25 - 30 juli 2003 15:01
Vet inte hur agressiva dina skalarer är, hur många du har, vilket kön det är på dom , hur stort karet är, hur stora dom är e.d. Utan sådan info så är det svårt att säga något om just dina skalarers beteende.

Hursomhelst så har ju alla ciklider viss aggresivitet i sig vilket är nödvändigt eftersom dom vaktar sin rom och sina yngel. Antar att det är detta yngelvårdande beteende du är ute efter och då krävs det att fisken ifråga har lite aggresivitet inom sig. Det finns många ciklider som är "fredliga" (mindre aggresiva) och som inte innebär några problem att ha i sällskapsakvarier.

Ursprungligen skickat av Inge Ting

Ok. Tycker mina Scalarer är lite aggresiva, de har slagsmål JÄMT!

Tål inte varann, menar du att det inte är aggresivt?

#26 - 30 juli 2003 19:33
MINA SCALARER:

1 Hona
1 HANE (Hanen "gick i" par med en Hona som dog för någon månad sedan, men innan var iallafall paret väldigt aggresiva och "mobbade" en Sclare).
1 Okänd/"könlös"=)

AKVARIET ÄR 300 LITER.

E rätt stora.
De ser inte ut att växa mer iallafall.....
#27 - 30 juli 2003 19:39
Fullvuxna skalarer vill inte vara i stim utan bara vara ett par. En "överflödig" fisk brukar därför mobbas av den andra som har samma kön eftersom dom vill bli av med sin konkurrent. Vet inte hur vanlig denna mobbing är bland just skalarer men jag har råkat ut för det med andra ciklider.

Edit: Fixade ett stavfel.
#28 - 31 juli 2003 12:25
Det var två sk "överflödiga" fiskar (en hon aoch en okänd).
Fast bara den "okända" mobbades.
Mitt Sclar par höll ihop och lade några kullar tilsamans men ibland var "pappaScalare" otrogen med den andra honan och parade sig med henne istället!
Varför gjorde han så?
Vad var det för beteende?
#29 - 1 augusti 2003 21:54
1. Är Fjärilar lätta att leka?

2. Vilken är lättast att få att leka, Thomas eller Fjäril?

3. Är Thomasen en lugn Ciklid?

4. När ni säger "lätta att leka" vad menar ni med "lätta att leka"?
(Är det proffs som anser den lätt att leka eller är det så att den kan leka i ett sällskapsakvarium?)
#30 - 1 augusti 2003 22:25
Det var två sk "överflödiga" fiskar (en hon aoch en okänd).

Fast bara den "okända" mobbades.

Antagligen var/är den okända en hanne.
Mitt Sclar par höll ihop och lade några kullar tilsamans men ibland var "pappaScalare" otrogen med den andra honan och parade sig med henne istället!

Har hört att skalarhanar inte alltid är trogna en partner. Men som jag har förstått det så håller dom sig oftast till en hona.
Varför gjorde han så?

Vad var det för beteende?

Antar att han trodde att gräset var grönare på andra sidan.... ;-)
#31 - 1 augusti 2003 22:31
1. Är Fjärilar lätta att leka?
Har hört att det är lätt att få lek men svårare att få dom att ta hand om rom och yngel.

2. Vilken är lättast att få att leka, Thomas eller Fjäril?
Vet ej men med stor sannolikhet är det lättare att få yngel av Thomasi.

3. Är Thomasen en lugn Ciklid?
Så vitt jag vet skall den vara en av de lugnare/lugnaste.

4. När ni säger "lätta att leka" vad menar ni med "lätta att leka"?

(Är det proffs som anser den lätt att leka eller är det så att den kan leka i ett sällskapsakvarium?)

Eftersom du frågat om ciklider i sällskapsakvarium så har i alla fall jag (och troligen dom andra också) svarat på om dom är lätta att få lek på i sällskapsakvarium.
#32 - 2 augusti 2003 08:07
Ok. Tack=)

Annons