Ciklid som leker i grotta som funkar med fjärilsciklid

#1 - 26 september 2007 18:02
Letar efter en ciklid som leker i grottor som passar ihop med mina fjärilsciklider, grenmalar och räkor. Någon sam har ett bra förslag (så att akvariet inte blir ett slagfält).

/Tobbe
#2 - 26 september 2007 18:44
palleter skulle nog funka om du köper ganska små från början
#3 - 26 september 2007 18:45
Paletter och fjärilar brukar resultera i döda fjärilar, i alla fall i mindre akvarier. Hur stort är karet?
#4 - 26 september 2007 18:47
mitt kar är på ca 200L
#5 - 26 september 2007 18:57
jag har funderat på Kakadua ciklid, Tvåbandad dvärgciklid eller Röd taeniatus.

Vad tror ni om någon av dem?

/Tobbe
#6 - 26 september 2007 19:00
Vad har du för räkor?
#7 - 26 september 2007 20:26
jag har vanliga "Red crystal räka"

tack för vista intresse i denna tråd :)
#8 - 26 september 2007 20:44
Jag tror, vet inte, att oavsett vilken Apistogramma du skaffar så blir processen kort med dina räkor.

Jag hade en burk med räkor och Lakritsgurami, fungerade hur bra som helst. Sen tillsatte jag Pygméguramis, inte mycket större men ett helt annat temperament, mina räkor tog slut:mad:

Jag har nu släppt i ett par Apistogramma hongsloi i samma burk och hade det funnits några räkor kvar så skulle deras liv blivit väldigt kort. Dessa fiskar hämtar sin föda på botten och just räkor tror jag de är väldigt intresserade av.

Men jag kan ha helt fel, bättre att medge det från början så jag slipper göra en pudel;)
#9 - 28 september 2007 19:34
hej igen!

har tittat lite till och såg att "Brun bågfenciklid" inte verkar vara så elak :) vad tror ni om den?

/Tobbe
#10 - 28 september 2007 21:25
Jag har haft Brun Bågfenciklid ett flertal gånger tillsammans med Apistogramma. Min erfarenhet av dessa väldigt fina och trevliga dvärgciklider är att de är mer rörliga och mer aggressiva än de flesta Apistogramma. Att ha dessa tillsammans med räkor tror jag inte är så hälsosamt, för räkorna. Men kommer att resultera i mycket fina och välmående ciklider.
#11 - 29 september 2007 22:09
dhuron skrev:
jag har funderat på Kakadua ciklid, Tvåbandad dvärgciklid eller Röd taeniatus.

Vad tror ni om någon av dem?

/Tobbe

De går nog bra, men du, jag undrar om du har artnamnen på dem, menar du bara olika Apistogrammor så kommer det funka kanon, ge dem olika revir bara, grottan i ena änden av akvariet och stenar till fjärilarna i den andra, och vilka räkor har du, de flesta ciklider betraktar dem som mat.....[:o]
OM du kan få tag i Apistogramma hoignei så skall du slå till, det är min favorit, lättlekt och snygg, men kan vara svår att få tag i.....
http://www.aquahobby.com/zeco/especie_g.php?gen=Apistogramma&esp=hoignei
#12 - 1 oktober 2007 20:20
Då har man möblerat om akvariet och skaffat ett par Apistogramma cacatuoides. Dom verkar faktiskt inte alls intresserade av mina räkor som tur är. Räkorna jag har är Caridina cf. cantonensis "Crystal red".

tack för alla tipps
/Tobbe
#13 - 4 oktober 2007 21:00
dhuron skrev:
Då har man möblerat om akvariet och skaffat ett par Apistogramma cacatuoides. Dom verkar faktiskt inte alls intresserade av mina räkor som tur är. Räkorna jag har är Caridina cf. cantonensis "Crystal red".

tack för alla tipps

/Tobbe

Dyr mat:p, det är bara en tidsfråga innan alla räkor gått åt, speciellt om cikliderna är små nu, så kommer det hända när de växt till sig.
#14 - 4 oktober 2007 21:07
tummen skrev:
Dyr mat:p, det är bara en tidsfråga innan alla räkor gått åt, speciellt om cikliderna är små nu, så kommer det hända när de växt till sig.

Har påpekat det ett antal gånger i denna tråd[|)] Känns bra att någon kommer in och stöttar mina åsikter, tyvärr kan det vara för sent[B)]
#15 - 13 oktober 2007 11:40
Hej.

Lite info om vad som har hänt i mitt akvarium. Mina Apistogramma cacatuoides (dom är fullvuxna) har fått yngel (snabba ena) och alla räkor mår fint. Jag har faktiskt inte sätt dom ge sig på räkorna en enda gång men dom är lite då och då på fjärilsciklidernas sida i akvariet. Funderar på att skaffa en fjärils hona till, hur många fjärilar tror ni man vågar lägg i akvariet?

Med vänlig hälsning
Tobbe

Annons