Ciklid Mat

#1 - 24 oktober 2005 18:33
Hej!
Jag är nybörjare på Malawi ciklider och har lite frågor angående deras mat.

Om man inte vill hålla på och göra sin egen mat, vad ska man då ge dem? Finns det bra "färdig" mat att köpa? Tips!

Kan man ge dem grönsaker?

Jag köpte Vitakraft - Cichlid Green foder, vilket mina fiskar äter men de är inte alls lika intresserade av sin mat som mina "sällskaps fiskar" i det andra akvariet som får vanligt flingfoder.

På mitt foder står det att man ska mata dem så mycket som de äter upp på 5 minuter. Låter det inte som väldigt mycket? Så mycket ger jag inte dem. Kan jag vara för snål med maten?

Fodret jag köpt sjunker ganska snabbt och en hel del hamnar på botten? Bra - dåligt?

/ Lars
#2 - 24 oktober 2005 19:20
Tjenare
Jag är i samma situvation.
Jag har ännu ej köpt foder, jag körde en räkmix på recept från nätet.
Den skräpar ner väldigt. Jag kanske tog för lite gelatin. Receptet sa "Favirit gelatin" jag använde "Cirkel gelatin"
Spännande att se vad för köpfoder som rekomenderas.
Hasse
#3 - 24 oktober 2005 20:32
Vad jag har förstått så äter en del Malawi från botten eller sånt som andra fiskar drar upp. Och andra äter från ytan. Jag tycker dock att de äter lite här och var.

Annars så tycker jag att det är bra att variera maten. Själv så har jag som basfoder:
- Pellets
- Räkmix (köpt färdig o klar)
- Frysta Mysisräkor

Tycker att det funkar bra. Då jag matar med det frysta så är de som galna. Med pellets så är de inte lika på. Men, äter endå.
#4 - 31 oktober 2005 15:20
Köpte ciklid mat idag, undrar om man ska man smula sönder pellets kulorna? Dom känns rätt så hårda sen när jag matade med dom idag utan att smula sönderna dom så höll en ciklid den bara i munnen. Han simmade runt jätte länge sen nu hittar jag inte honom. Kan han dö av de? Verkar som dom är för stora för att sväljas.
#5 - 31 oktober 2005 15:25
Ett bra ips är att lägga dem i vatten först ett tag. Då mjukas de upp. Annars så kan de tydligen svälla i magen på fisken, om han/hon tar den direkt.
#6 - 31 oktober 2005 17:30
Jag kör med Tetras cichlid sticks, Tropical Spirulina och räkmix.
#7 - 15 maj 2006 04:05
Har märkt att vissa sorters granulat/pellets ska läggas i blöt för att svällas innan matning men andra går att dosera rakt ner till fiskarna..

Annons