Ciklid-kar 200 l

#1 - 13 december 2005 17:51
Jag har köpt ett nytt kar och nu har funderingarna på ciklider börjat forma sig, tack vare deras otroligt färgrika mångfald.
Men... jag är inte nöjd med vad som helst.
En av cikliderna som SKA finnas i karet är Demasoni, men nu behöver jag ytterligare komplement. En liten modell på ciklid är okej men annars har jag några få krav.
Fisken får inte vara för liten, gärna över 10 cm, men inte över 20. Anledningen till det är ju karets storlek.
Fisken ska vara färggrann och inte aggressiv. Inte växtätare ;) och inte HUR svårskött som helst.
Dock gärna något som är lite utstickande och "udda". Tänker lite baklänges där iofs eftersom de udda ofta är mera petiga än de vanliga.

Och JA jag har kollat och letat, men behöver råd iaf.

Kan ni hjälpa mig? Ge lite tips.
#2 - 13 december 2005 18:31
hehe många krav :P Röd zebror är fina men dom är inte speciellt udda :)
Har du inte funderat nått över tanganyika ciklider ? :rolleyes:
#3 - 13 december 2005 20:20
jag tycker du kan ha några saulosi...dom är väll udda för att honan är helt gul och hannen blå-svart randig.
jag har själv sauolosi och dom äär JÄTTEFINA! :)

lycka till..mvh christoffer
#4 - 13 december 2005 20:22
Jag vet inte om det går, men snäckisar är ju lite udda i sitt beteende, men hur väl dom går ihop med demasoni vet jag inte...
#5 - 14 december 2005 07:03
Ska kolla upp era tips lite mer senare idag. Ja kraven är några :) men jag vill inte ha en ny soppa där jag inte är nöjd.
#6 - 14 december 2005 08:27
Skippa Malawi!!KÖP TANGANYIKA!!!
#7 - 14 december 2005 10:41
Bra förslag!

[QUOTE=FIBSTET2]Skippa Malawi!!KÖP TANGANYIKA!!![/QUOTE]

Och om man då ska argumentera för Tanganyika lite mer utförligt än FIBSTET2 gör, så handlar det ju om att beteendet är roligare (enligt min smak). De är kanske inte lika färggranna, men det kommer du glömma bort! :) Några Calvus tillsammans med lite snäcklekare t ex och du har ett kar som du kan spendera många timmar framför!

Mvh Fredrik
#8 - 14 december 2005 12:03
Jag skulle inte blanda Demasoni med Saulosi eftersom Saulosi hannarna riskerar att få rejält med stryk av Demasonina.
Demasonina kan vara rejält aggressiva mot varandra men även mot fiskar med liknande teckning och Saulosi hannens teckning liknar demasonis teckning ganska mycket.

/Robert
#9 - 14 december 2005 12:05
Jag kör själv Tanganyika, men nu var det ju ett krav att Demasoni skulle vara med, och att det skulle vara nån mer Malawi (antar jag). Saulosi kanske inte är så roligt eftersom demasonin redan är svart och blå-randig. Fast har man få hanar och många honor så blir det kanske bara trevligt med det gula inslaget. Saulosi blir ju dock rätt små.

Men jag antar att det är mbuna som gäller. Hade tänkte föreslå afra eller caeruleus ("golden") eller socolofi, men dom är ju mest köttätare, så det blir väl lite klurigt med maten. Men kanske Labeotropheus fuelleborni skulle funka. Dom är väldigt snygga och inte blåsvartrandiga och har ungefär samma krav som Demasoni. Dom blir iofs rätt stora och 200 liter kanske är snäppet för litet. Vet inte hur dom funkar med Demasoni heller. Hm.

Har du hört på ciklid.se också?

#10 - 14 december 2005 13:38
Ja problemet blir ju att en del är himla stora, och tanken är ju att jag iaf ska kunna ha ett par större och flertalet mindre ciklider.
Ska kolla vidare på det. Fuelleborni är otroligt vacker, men som du säger, kanske lite för stora för ett 200 l.
Och ja, jag vill ju ha "samma" typ av fiskar. Bara i olika storlekar.
#11 - 14 december 2005 13:45
[QUOTE=Salladen]hehe många krav :P Röd zebror är fina men dom är inte speciellt udda :)
Har du inte funderat nått över tanganyika ciklider ? :rolleyes:[/QUOTE]

Jo jag har kollat alla typer av ciklider och den Tanganyika jag fastnat mest för är Julidochromis marlieri, Magara http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=111
Men då är ju nackdelen vad jag hört, att den är otroligt revirhävdande.
#12 - 14 december 2005 14:57
Ja den är kanske revirhävdande men vilken tanganyikaciklid är inte det ?:rolleyes: :rolleyes:
#13 - 14 december 2005 15:10
[QUOTE=Salladen]Ja den är kanske revirhävdande men vilken tanganyikaciklid är inte det ?:rolleyes: :rolleyes:[/QUOTE]
Julidochromis regani sägs iallafall vara snällare än marlieri.
#14 - 14 december 2005 19:20
okej det visste jag ej :)
Men blå neon då ? dom är fin fina och inte så svåra att få o leka och är relativt snälla :)
#15 - 15 december 2005 06:37
hmm... ja blå neon var mkt vacker...tyvärr;)
Nja jag får nog sätta mig med blocket och listan på krav, och gå igen om mbuna...igen.
men en annan fråga om ciklider då. ska de verkligen inte ha mer växter än det jag sett på de flesta bilder, dvs ngn buske bara?
det är snyggt på sitt sätt, men jag är ju van mina växtomaner i lilla karet.
#16 - 15 december 2005 09:21
Afrikanska ciklider från Malawi och Tanganyika har inte särsklit mycket växter i sin naturliga bitiop, och har man växter i ders akvarium så blir de gärna mat, eller uppgrävda. men tåliga växter med ordentliga rötter kan funka fint, så länge man har mycket sten och grottor också bara.
#17 - 15 december 2005 17:01
Okej... ja det ska ju se "naturligt" ut i karet.
Tack för alla svar!!!
#18 - 15 december 2005 19:51
Kanske inte är naturligt med växter men mina fiskar verkar efter vad jag har sett haft rätt stor glädje av mitt valisinera snår. De både äter, rycker upp och gömmer sig i det.

Nackdelen är dock att man måste gräva ner dem varje dag om man nu orkar detta.:)

Mitt tips är annars L.careuleus som redan nämts. Funkar bra med mina demasoni och blir 11cm i bästa fall + att de har en fantastisk färg som få fiskar slår enligt min mening.
#19 - 15 december 2005 20:23
Jag har växter i mitt mbuna kar, en stor java. Ett perfekt gömställe. Mindre växter är inte att föredra dom kommer vara uppgrävda varje dag om du inte har lite grövre sand såklart.:D Men råda sand elr lite finare sand tycker jag är det finaste:P
Några tips på mbunas är Lombardoi, Hongi,Johanni och Auratus alla 4 väldigt vackra fiskar.
Hongi och Johanni är väl lite vanligare, men Lombardoi och Aurutus har jag inte hört någon som haft här på zoopet ännu;) Om du nu är ute efter lite mer udda fiskar:P
I mitt fall är Johanni väldigt lätt lekta har fått 2 st kullar hitills:) Hongi har jag haft 1 kull med.
Lycka till med ditt ciklid kar, och hoppas du hittar dina rätta fiskar:) Tänkt på vad du ska ha för algätare ännu?;)
#20 - 15 december 2005 23:01
Lombardoi har jag haft många gånger, tycker dom är lite trista i färgen, förutom som yngel, då de är vackert blårandiga. de vuxna honorna har ungefär samm täckning, men inte lika distinkt.
Auratus har jag också haft, riktigt snygga honor, men själv hade jag en hane som aldrig riktigt färgade ut utan var ganska brun och trist. Dock lekte de bra i alla fall. Auratus har rykte om sig att vara en ganska aggro mbuna, men jag tyckte inte den var värre än till exempel röd zebra.

Rödzebra kan vara riktigt snygga, om man får tag på fina röda honor och blå hanar. dom vita gillar jag personligen inte riktigt.
#21 - 16 december 2005 00:38
[QUOTE=Luminax]Jag har växter i mitt mbuna kar, en stor java. Ett perfekt gömställe. Mindre växter är inte att föredra dom kommer vara uppgrävda varje dag om du inte har lite grövre sand såklart.:D Men råda sand elr lite finare sand tycker jag är det finaste:P
Några tips på mbunas är Lombardoi, Hongi,Johanni och Auratus alla 4 väldigt vackra fiskar.
Hongi och Johanni är väl lite vanligare, men Lombardoi och Aurutus har jag inte hört någon som haft här på zoopet ännu;) Om du nu är ute efter lite mer udda fiskar:P
I mitt fall är Johanni väldigt lätt lekta har fått 2 st kullar hitills:) Hongi har jag haft 1 kull med.
Lycka till med ditt ciklid kar, och hoppas du hittar dina rätta fiskar:) Tänkt på vad du ska ha för algätare ännu?;)[/QUOTE]

Nej inte funderat på det än, men en segelfenare kommer att få bo där iaf, och ev min maccus.
#22 - 16 december 2005 18:22
Mindre växter är inte att föredra dom kommer vara uppgrävda varje dag om du inte har lite grövre sand såklart.

Det hjälper inte på mina som biter tag i topparna på mina valisineror och drar upp dem eventuellt tuggar av dem på mitten.:)
#23 - 16 december 2005 22:07
Hehe okej för mej funkade det iaf ;) Men dina verkar vara lite smartare än mina:P
#24 - 17 december 2005 08:59
Ja, när de gäller att underminera sten, gräva och dra upp växter är malawi experter.:D
#25 - 20 december 2005 23:45
Har sett ett fint kar med växter planterade under/mellan växterna... smart måste jag säga

Annons