Ciklid i 54liters akvarium?

#1 - 1 juni 2010 10:40
Jag är lite sugen på att skaffa en fisk som är lite roligare än mina Kilfläcksrasboror som bara stimmar runt i mitt akvarium, inte alls särskilt roliga att titta på, men fina är dom. Och vad jag verkar ha förstått är ciklider rätt roliga att titta på? Pysslar o har sig?

Jag har ett 54liters akvarium med 6 Kilfläcksrasboror, 2 körsbärsräkor o en ancistrus i. Ganska grovkornigt sand/grus. Skulle man kunna ha ett par av någon liten cilklidart i där? [:-117]

Tittar lite i Artbeskrivningarna, och det står att alla vill ha finkornig sand, hur viktigt är det? Har ingen lust att byta ut all sand :S
#2 - 1 juni 2010 11:23
Du behöver inte byta sand.
Apistogramas eller andra små ciklider klarar sig jätte bra med grus.

Men vissa ciklider som t.ex. Fjärilscikliden brukar gräva en grop för o ha sina yngel där.
Jag vet inte om dem kan skada sig eller något sånt.
#3 - 1 juni 2010 17:23
Ancistrusen behöver betydligt större akvarie, nästan dubbelt så stort ...
Kika i artbeskrivningarna efter någon dvärgciklid som du tycker om ;)
#4 - 1 juni 2010 18:44
Håller med om att de fiskar du har nu kanske inte är så roliga, men kan göra karet trevligt med t.ex. dvärgciklid.
Det finns många fin fina apistogrammor :)
#5 - 1 juni 2010 19:41
Slatan skrev:
Jag är lite sugen på att skaffa en fisk som är lite roligare än mina Kilfläcksrasboror som bara stimmar runt i mitt akvarium, inte alls särskilt roliga att titta på, men fina är dom. Och vad jag verkar ha förstått är ciklider rätt roliga att titta på? Pysslar o har sig?

Jag har ett 54liters akvarium med 6 Kilfläcksrasboror, 2 körsbärsräkor o en ancistrus i. Ganska grovkornigt sand/grus. Skulle man kunna ha ett par av någon liten cilklidart i där? [:-117]

Tittar lite i Artbeskrivningarna, och det står att alla vill ha finkornig sand, hur viktigt är det? Har ingen lust att byta ut all sand :S

Ancistrusen funkar bra i det karet om den är själv (enda loricariiden), men när/om den blir för stor kan det va "snällt" att flytta den till ett större kar. Ja nån apistogramma hade funkat bra tex. kan dock inte garantera dina räkors säkerhet i sällskap med nån ciklid mer eller mindre. Men visst apistogramma brukar vara snälla (ibland med undantag för gamla hanar).

Annons