Ciklid - hjälp och tips!

#1 - 6 juli 2006 15:38
Jag har nu bestämt mig för att göra om mitt akvarium till ett ciklidakvarium. Tanken är att ha 1 par av någon art i mitt 180l akvarium. Har kollat runt lite på hemsidor efter arter och hittat ett par stycken, Guldsömsciklid, Citrinellumciklid, Synspilumciklid.
Mina frågor är följande,
[COLOR=red]någon som har haft erfarenheter av de 3 nämnda cikliderna? [/COLOR]
[COLOR=red]Tips på andra fina ciklider som är ljusa och färgglada? Ska gärna kunna bli runt 20-30 cm. [/COLOR]
[COLOR=red]Vad matar ni era ciklider med?[/COLOR]
[COLOR=red]och den sista, var kan man köpa ciklider i Sthlm?[/COLOR] Den enda butiken jag hittade småciklider är på akvarielagret i bromma.

[COLOR=black]Ska bli väldigt skojigt att få lite stora och färgglada fiskar, är väldigt tacksam för den hjälp jag får. [/COLOR]
#2 - 6 juli 2006 15:48
ciklider som blir 20-30 cm är lite att ta i om du har ett 180L akvarium. Du kan kanske ha en ciklid som når 10-15 cm tex eldbuk, dvärgciklider, multispinosa, sajica osv. många fiskar har missvisande bilder på artbeskrivningen då det ofta är ungfiskar som inte färgat ut eller fiskar som av någon annan anledningen inte har de färger de kan få, så googla gärna efter bilder på de fiskar som har en adekvat vuxenstorlek för ditt kar.
tråkigt att göra sig av med fiskar man färst sig vid när de växer ur burken, men du kanske har tänkt att införskaffa ett större kar när de växt till sig?
lycka till :)
#3 - 6 juli 2006 16:00
Jo precis. Kommer de upp i 25 cm så införskaffas ett nytt kar...
#4 - 6 juli 2006 17:02
Meta-acaran tycker jag är fin. http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=1425 Tror den blir upp till 20 cm.
Annars kan vanlig blå ciklid funka i ett 180 liters.
#5 - 7 juli 2006 11:49
Ingen mer som har lust att svara..?
#6 - 7 juli 2006 12:33
Du kan ju ha Påfågel men då behöver du ett nytt kar sen..
#7 - 7 juli 2006 13:24
Kommer aldrig gå att ha 25 cm CA ciklider i ett 180 l kar... Köp större kar, sen stora firrar. Citrinellum är galet aggro vid lek, om du ändå är på Akvarielagret kan du kolla in paret i stora karet som har yngel och kolla Jaggan som får spö inne i hörnet. Tuffa fiskar = stort kar!

Det tar ju tid innan de är 25 cm men även som ungfiskar kräver de plats och 180 l är inte mycket att komma med i det här fallet.

Gå på de tipsen du fått tidigare med mindre CA istället så har du större chans att lyckas.

/Erik
#8 - 8 juli 2006 08:20
tack för era svar. Men ett nytt 300l kar är på inköp, för vi vill verkligen ha lite större varianter. Hur är det med Choklad och synspilum-cikliderna? Hur är de? Lätta att sköta eller jättekänsliga?
#9 - 8 juli 2006 08:55
Kanske kan börja med Aequidens pulcher, lugn och trevlig ciklid som blir lite större.
#10 - 6 augusti 2006 18:39
Synspilum kan du ha tills de har vuxit upp. Då bör du ha ett akvarium på minst 400 liter. Nej, skall du inte byta upp dej på akvarium, så bör du fundera på dvärgciklider. ej heller Scalarer bör du ha i ett såpass litet kar.

mvh.Ida

Annons