Ciklid grottor

#1 - 30 september 2012 14:41
Hejsan, Jag är en nybörjare på ciklider men många ciklider behöver grottor för att kunna lägga ägg t.ex. Hur bygger man en sån grotta eller går det bra med rötter? M.V.H. Mattias.:)
#2 - 30 september 2012 14:44
Det räcker att du har en bra rot eller lite sten i karet så fixar de detta själva:).
#3 - 30 september 2012 17:42
Jaså, vad bra. Då behöver jag inte bekymra mig över det :). Tack för svaret.
#4 - 30 september 2012 21:17
Beror ju lite på vad de är för ciklider men jag brukar använda kokosnötter till både paletter och Diverse apistogramma.

Antingen så sågar du en kokosnöt på mitten tar bort köttet och sågar ut en lagom stor öppning till dina ciklider.
lr så kan du ha en hel kokosnöt och bara borra upp en lagom stor öppning. Då är de lite krusigt att få ut allt kött, men om du använder ett ganska grovt/stort borr och kör runt de inuti nöten så brukar man få loss allt kött.

Men som sagt beror ju på vilka ciklider du vill få i lek?:)
#5 - 1 oktober 2012 16:56
jag har tänkt mig pallet ciklider och antagligen Kakadua ciklid. Jag har en kokosnöt med en öppning sedan tidigare. Jag har inte skaffat cikliderna ännu men snart så kommer dom=). Men spelar det någon roll hur grov sanden ska vara? Tack för svaret.
#6 - 1 oktober 2012 17:04
Det gör det förvisso, har du grövre grus än 5-6 mm kan det bli problem för fiskarna att gräva sig en grotta...
#7 - 1 oktober 2012 17:12
Krukor funkar också.
#8 - 1 oktober 2012 17:18
Jag vet inte exakt hur tjockt gruset är men jag skulle gissa på 4-5mm, jag kan ta och mäta ett korn så får vi se . Jag kanske ska köpa nytt grus men det blir ganska mycket jobb med det, fast det är bara kul med att inreda akvarium. En kruka är väl en ganska bra grotta men det är inte särskilt fint=/.
#9 - 1 oktober 2012 21:23
När jag startade mitt första kar för en 15 årsedan så hade jag vanligt ganska grovt grus, inget problem att få lek i kokosnötterna då. Nu har jag biltema sand i alla kar men de är mest för att de är nödvändigt till mina corryer och för att jag tycker de är snyggare :) SÅ du behöver nog inte byta ut gruset mot sand iaf inte för lekens skull.
#10 - 2 oktober 2012 13:29
okej. Bra att veta. Jag tror att det går bra med den sanden jag har, den är inte så grov. Jag börjar med denna sanden och så får vi se om det behövs byttas ut sen:).
#11 - 2 oktober 2012 13:38
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111863&highlight=grottbyggare

tråpden avslutades inte, men tänk dig att man tar bitarna, limmar ihop med svart akv.silikon.
sedan kletar du på 0,5 cm svart akv.silikon på ytan, och trycker dit sand / grus.

smälter helt in i den övriga inredningen.

.
#12 - 2 oktober 2012 17:24
Ja det är inte så komplicerat:). Man kanske ska pröva att klistra ihop en grotta. Men vart köper man silikon anpassat för akvarium?
#13 - 30 oktober 2012 01:39
Vi har lavastenar placerade längs hela baksidan, travade så det blir grottor. Sen fixar de ju till dem som de vill ha det själva (de på nedre botten), inte så snyggt tycker jag men ;) Ett par zebraciklider hittade ingen passande grotta så de valde ut en sten med ett hål i, ca 1 cm mitt över och 2 cm djupt. Därinne bor ynglen...föräldrarna står utanför. Verkar ganska praktiskt faktiskt.
#14 - 30 oktober 2012 03:44
Ja det är inte så komplicerat:). Man kanske ska pröva att klistra ihop en grotta. Men vart köper man silikon anpassat för akvarium?

De flesta akvarieaffärerna har detta, samt olika byggmarknader och glasmästerier. Men se till att det är akvariesilikon du får tag i:).

Annons