Ciklid grottor

#1 - 30 september 2012 14:41
Hejsan, Jag är en nybörjare på ciklider men många ciklider behöver grottor för att kunna lägga ägg t.ex. Hur bygger man en sån grotta eller går det bra med rötter? M.V.H. Mattias.:)
#2 - 30 september 2012 14:44
Det räcker att du har en bra rot eller lite sten i karet så fixar de detta själva:).
#3 - 30 september 2012 17:42
Jaså, vad bra. Då behöver jag inte bekymra mig över det :). Tack för svaret.
#4 - 30 september 2012 21:17
Beror ju lite på vad de är för ciklider men jag brukar använda kokosnötter till både paletter och Diverse apistogramma.

Antingen så sågar du en kokosnöt på mitten tar bort köttet och sågar ut en lagom stor öppning till dina ciklider.
lr så kan du ha en hel kokosnöt och bara borra upp en lagom stor öppning. Då är de lite krusigt att få ut allt kött, men om du använder ett ganska grovt/stort borr och kör runt de inuti nöten så brukar man få loss allt kött.

Men som sagt beror ju på vilka ciklider du vill få i lek?:)
#5 - 1 oktober 2012 16:56
jag har tänkt mig pallet ciklider och antagligen Kakadua ciklid. Jag har en kokosnöt med en öppning sedan tidigare. Jag har inte skaffat cikliderna ännu men snart så kommer dom=). Men spelar det någon roll hur grov sanden ska vara? Tack för svaret.
#6 - 1 oktober 2012 17:04
Det gör det förvisso, har du grövre grus än 5-6 mm kan det bli problem för fiskarna att gräva sig en grotta...
#7 - 1 oktober 2012 17:12
Krukor funkar också.
#8 - 1 oktober 2012 17:18
Jag vet inte exakt hur tjockt gruset är men jag skulle gissa på 4-5mm, jag kan ta och mäta ett korn så får vi se . Jag kanske ska köpa nytt grus men det blir ganska mycket jobb med det, fast det är bara kul med att inreda akvarium. En kruka är väl en ganska bra grotta men det är inte särskilt fint=/.
#9 - 1 oktober 2012 21:23