ciklid blandning med praktbotior

#1 - 9 augusti 2003 21:51
ja har ett 240l där det fins 3st praktbotior,3st labidochromis freibergi en hane två honer.Men nu skulle ja villa ha fler ciklider och då undrar ja om det skulle vara klokt o skaffa tre pseudotropheus saulosi. skulle villa ha en hane o två honer.Och labidochromis caeruleus en hane o två honer.Eller ska man mixa på ett annat vis? Och vilka problem kan det bli om det blir några?
#2 - 11 augusti 2003 01:22
Redan nu så har du en mix som varken är vanlig eller att rekomendera. Praktbotian kommer från asien och tycker om neutralt ph, medans Labidocromis kommer från afrika och tycker om basiskt vatten. Jag tycker att du skall välja antingen malawiciklider eller asiatiska fiskar och inte blanda.
MVH
Magnus
#3 - 11 augusti 2003 07:11
Hallå där, mitt förta inlägg här så läs med andankt....Hade själv två praktbotier i ett 60 liters som jag fick ärva. DE var ju såklart förstora och när jag nyligen införskaffade ett 250 liters fick de flytta över dit. Hade redan från början planerat att det skulle vara ett malawikar så jag får se hur det går. Än så länge har jag bara 6 demansoni i och det fuknar alldeles utmärkt, än så länge. (tillsammans med botierna alltså). Hade tänkt att öka fiskbeståndet efter hand och noga bevaka och se hur det går. Nästa inköp kommer att bli socolofi. Finns många "sanningar" om vilka fiska man kan ha tilssammans men man får pröva sig fram försiktigt. Än så länge går det alldeles utmärkt iaf....

Annons