Ciklid äter "vuxen" ancistrus?! HJÄLP!

#1 - 11 januari 2009 15:33
Nu är jag mycket mycket fundersam på vad som sker i mitt akvarium... har aldrig hört talas om eller varit med om det här förut, en av mina hanar har börjat "käka" upp en ancistrus?! Dom leker för fullt i karet, kan det vara därför ancistrusen blivit "mat" ? Skulle han kanske bara skrämma iväg den och den lixom hamnade lite fel i munnen? tänker han äta upp ancistrusen eller vill hon bli av med den? hur får jag isåfall ut den? Ska jag bara låta det vara? jagu det här övergår helt mitt förstånd hur detta har kunnat ske. det här är väl knappast ett normalt beteende? sen vettefan hur den stora klumpen till ciklid har kunnat hunnit ikapp den lilla ancistrusen. se bilderna och filmen så kanske ni förstår lite bättre vad som har hänt.:confused::confused::confused:

http://video.google.com/videoplay?docid=7392692749940839898

http://img218.imageshack.us/img218/9719/img1420en7.jpg

http://img440.imageshack.us/img440/6533/img1422cg4.jpg
#2 - 11 januari 2009 15:39
Det är säkert inte att din Röda juvelciklid är hungrig, utan revirhävdande.
Vid lek så jagar de iväg alla och nafsar efter dem, men nu har den antagligen jagat för sista gången då en ancistrus i munnen säkerligen inte kommer ut utan hjälp igen.
Tänk dig själv hur den brukar göra om du fångar Ancistrusen med en håv;).
#3 - 11 januari 2009 15:42
ansjo skrev:
Det är säkert inte att din Röda juvelciklid är hungrig, utan revirhävdande.

Vid lek så jagar de iväg alla och nafsar efter dem, men nu har den antagligen jagat för sista gången då en ancistrus i munnen säkerligen inte kommer ut utan hjälp igen.

Tänk dig själv hur den brukar göra om du fångar Ancistrusen med en håv;).

misstänkte att det var lite revirhävdande som låg bakom, men hur fasen lyckas jag ta ut den utan att skada cikliden? om jag väntar till ancistrusen är stendöd fäller han in sina "gaddar" då? vore vääääldigt tråkigt att behöva slakta en av fiskarna ur mina lekpar :(
#4 - 11 januari 2009 16:27
Även när Ancistrusar är döda brukar de vara duktiga på att fälla ut fenorna, så chansen att detta äventyr slutar lyckligt är nog tyvärr inte så stor.
Men jag hoppas att det går bra, trots min domedagsprofetia;).
Bilagor:
#5 - 11 januari 2009 16:34
Jag fick rädda några glupska små tuppkammar för att de hade försökt svälja några Corydoras elegans. Tuppkammarna klarade sig, men inte pansarmalarna. Fick ut dem med en pincett.
#6 - 11 januari 2009 16:35
Usch. lite sorligt på fiskarna såklart, men fan jag drog på smilbanden när jag såg filmen.
#7 - 11 januari 2009 16:36
Du kan ju prova fånga cikliden och dra lite försiktigt i svansen på ancistrusen...
#8 - 11 januari 2009 17:56
tack för alla tips, det gick galant att få ut malen, vet inte om cikliden är skadad på något sett, men den kan iaf stänga munnen nu, han ligger förvisso och trycker i en grotta nu men det kanske ordnar upp sig senare. haha ja det såg ganska kul ut när han simmade runt med fisken stickandes ut sådär :)
#9 - 11 januari 2009 17:59
Skönt att det gick att ta ut den:), jag tror att den aldrig hade kunnat göra det själv och vilken av fiskarna som hade dött först kan man bara spekulera i.
#10 - 11 januari 2009 18:09
ansjo skrev:
Skönt att det gick att ta ut den:), jag tror att den aldrig hade kunnat göra det själv och vilken av fiskarna som hade dött först kan man bara spekulera i.

jag kan meddela att det var ancistrusen som dog först. stendöd och typ avbiten, dom har nog halvstarka käkar endå cikliderna. tråkigt för den lille malen men personligen kommer jag inte ens märka att den är borta då mina ancistrusar förökar sig hela tiden bara för att jävlas med mig... resultatet blir att man åker förbi zoobutiken här i stan och säljer/skänker lite, vilket då i sin tur resulterar att man tamejfan alltid hittar något "kul" att köpa :P

Annons