Ciklid + annan fiskgrupp?

#1 - 18 augusti 2006 08:50
Jag har en fråga. Tänkte prova mig på nåt nytt och gärna lite ciklider.. Men jag har inte riktigt fått grepp om man kan blanda ciklider med till exempel vanligare fiskarter som tetror m.m.m. För alla de akvarier jag sett med ciklider innehåller BARA ciklider.. Så undrar jag. Det är främst Demasoni som jag är intresserad av, hur många är ett minimum för att det ska vara harmoniskt? Har hört att dom är lite aggresiva.
Hälsningar Mijja
#2 - 19 augusti 2006 02:35
Jag kan ingenting om Malawi, men varför de flesta har bara ciklider är nog för att de vill ha en biotopriktig miljö, med fiskar bara från vissa områden, vattenvärde och sjöar i Afrika.
Kan även vara som du skriver att de är aggresiva[B)] mot andra lite "lugnare" fiskar, tex tetror, som även kan vara en god lunch till cikliderna.
I sällskapsakvarium är det oftare blandat från olika områden och världsdelar,sk fisksoppa.
#3 - 19 augusti 2006 05:13
Demasoni är en Malawiciklid, och de bör enbart gå med andra Malawisar.De är ganska aggressiva och revirhävdande.Och som Ansjo skriver, mindre, lugnare fiskar som tetror eller liknande blir lätt ett skrovmål åt Malawicikliderna.
Vill du ha ciklider, så finns det ju endel annat. Dvärgciklider tex. Det finns ju andra afrikanska ciklider som Palettciklid och Egyptisk Munnruvare.Det är trevliga fiskar som lätt kan gå med vanliga sällskapsfiskar.

Mvh.Ida
HazelCR
#4 - 19 augusti 2006 05:30
[QUOTE=Mijja]Jag har en fråga. Tänkte prova mig på nåt nytt och gärna lite ciklider.. Men jag har inte riktigt fått grepp om man kan blanda ciklider med till exempel vanligare fiskarter som tetror m.m.m. För alla de akvarier jag sett med ciklider innehåller BARA ciklider.. Så undrar jag. Det är främst Demasoni som jag är intresserad av, hur många är ett minimum för att det ska vara harmoniskt? Har hört att dom är lite aggresiva.
Hälsningar Mijja[/QUOTE]

Demasoni bör du försöka skaffa fler än 10 iaf. Men det är en knepig fisk att hålla, för många så bara dör de en efter en.
Om du är relativt nybliven akvarist och funderar på att skaffa ciklider, så bör du nog välja någon annan art.

Är din önskan att du vill ha ciklider och andra fiskar också, så tycker jag att du skall välja andra ciklider än de från Malawisjön. Malawisarna är generellt sätt för tuffa för sällskapsfiskar.
Ida72 har kommit med en del förslag. Surfa runt och välj och vraka, lycka till!

Annons