Ciklid

#1 - 19 november 2008 18:23
Hej jag har två palettciklider av olika kön och jag undrar om jag kan ha fler en dem i akvariet????////Simon
#2 - 19 november 2008 18:25
Hur stort är akvariet?
#3 - 19 november 2008 18:44
Liter

Det är på 180 liter
#4 - 19 november 2008 19:01
Då borde du kunna ha lite diverse malar och ålar om du vill men det KAN även gå med någon robust ciklid eller liknande.
Siameser funkar oxå eller ev. något tetrastim.

Se bara till att ha grottor och liknande vid kanterna på akvariet så de inte får reviret i mitten på karet och ha gott om växter.
#5 - 20 november 2008 12:25
???

Men kan jag ha fler palettciklider då????
#6 - 20 november 2008 13:20
Tveksamt, men om du har tydliga revirgränser i form av avgränsande växtsnår och stenrösen så kan det kanske gå.
Det är väldigt svårt att förutse Paletters beteende och vissa individer är något fredligare än andra.
#7 - 20 november 2008 13:49
ok

Okej tack så mycket
#8 - 20 november 2008 13:52
Kan jag ha fjärilciklid med dem då?????
#9 - 20 november 2008 18:18
det är inte att rekommendera.. fjärilar är rätt små och känsliga. De skulle nog gå men de blir nog ingen vidare combo när paletterna sätter igång att leka, risken finns att fjärilarna stryker med=) om du promt ska ha nån mer ciklid med paletterna ska du nog ha nån liten robust ciklid. men 180l e på gränsen till litet. Men jag funderar på om blåciklid skulle funka, dom e ju rätt rejäla och kan försvara sig när paletterna/blåcikliderna har bildat revir. men jag har ingen personlig erfarenhet av den blandningen.. har du ett högt kar kan du väl slänga in nån skalare/corydoras eller nån snygg tetra. nu har du nåra förslag iaf=)

mvh patrick
#10 - 23 november 2008 13:59
jag har 3 olika ciklider i mitt kar på 220L
det är paletter juweler och blå ciklider och alla kommer överrens dom accepterar/respekterar varandra
alla har lagt rom dock har inga yngel kläckts hos juwel/palett bara hos blå cikliden och även det fungerar bra...
att just mina går så bra ihop kan vara att jag köpte alla ciklider vid sammatillfälle och att dom var jämngamla allihopa

har oxå ett gäng platys mollys slammisar och guramis i samma kar... ibland kan dom få ngn fena biten men inget mer.. hade ett stim neon/kardinaltetra men dom blev tyvärr mat så inget att rekomendera.. räkor är inte att tänka på heller =(

Mvh Fredrik

Annons