Cichlasoma Sajica

#1 - 19 december 2004 20:09
Ärligt talat? Hur står något ut med att ha denna fisk i sitt akvarium?
Det är nog den drygaste cikliden jag någonsin varit med om.
Den gräver ju ingenting på öppna ytor utan håller bara på att jävlas under en massa saker.
Vet någon om den bildar par för livet eller om den går att para ihop igen? I sånna fall så ska jag göra mig av med hanen (zoobutiken får tillbaka den), tycker ett akvarium ska kännas som ett nöje, inte som ett orosmoment, vilket det blir med denna fisk i karet.
Till er som funderat på att köpa en så är mitt råd att låta bli... ja om du inte vill ha stenar som rasar samman överallt. Mår honan dåligt om man plockar bort hanen tror ni?
#2 - 19 december 2004 21:57
Verkar som du haft otur... Hur stort akvarium har du dem i?
Sajicor är ju grottruvare och lägger gärna sina ägg i grottor. Det är väl det han håller på med, din hane, att bygga ett "bo" till sin fru och sina framtida barn. Läs mer om dem så förstår du deras beteende. Mina sajicor har varit jättetrevliga i akvariet. Just nu vallar de runt massa yngel som kläcktes den 30/11 och trots sin ringa storlek så kommer ingen annan åt kullen. Kan inte påstå att de är några monsterfiskar alls, tvärtom så är de lite favoriter i karet just nu.

Prova att byta din hane om den nu är besvärlig, tror inte att de skulle rata en ny partner. Jag å min sida rekommenderar varmt denna ciklid! Mina har inte djävlats på nåt sätt!!

Allra bästa hälsningar,
Maria
#3 - 20 december 2004 18:04
Ursprungligen skickat av Lenmar

Verkar som du haft otur... Hur stort akvarium har du dem i?

Sajicor är ju grottruvare och lägger gärna sina ägg i grottor. Det är väl det han håller på med, din hane, att bygga ett "bo" till sin fru och sina framtida barn. Läs mer om dem så förstår du deras beteende. Mina sajicor har varit jättetrevliga i akvariet. Just nu vallar de runt massa yngel som kläcktes den 30/11 och trots sin ringa storlek så kommer ingen annan åt kullen. Kan inte påstå att de är några monsterfiskar alls, tvärtom så är de lite favoriter i karet just nu.

Prova att byta din hane om den nu är besvärlig, tror inte att de skulle rata en ny partner. Jag å min sida rekommenderar varmt denna ciklid! Mina har inte djävlats på nåt sätt!!

Allra bästa hälsningar,

Maria

Jag har den i ett 205L kar, 120cm långt och 50 högt. Inte nog med att den gräver, den jagar alla andra fiskar också. Den håller på att stressa ihjäl mina hantelciklider, trots att dom bara är ca 5cm långa så kan han inte lämna dom ifred.
#4 - 20 december 2004 20:35
Hej

En sajicahane jag hade blev jagad av mina nyckelhålsciklider. Tror till och med att de hade ihjäl honom, för jag hittade honom död, inklämd mellan en sten och rutan, och nyckelhålen var de enda som kunde jaga honom utan att han gav igen. Så min teori är att de jagade in honom där, och så fastnade han. Och nyckelhål ska vara väldigt fredliga. Ciklider är individer, och deras temperament kan variera.

MVH Micke
#5 - 20 december 2004 21:01
Ursprungligen skickat av steveo

Jag har den i ett 205L kar, 120cm långt och 50 högt. Inte nog med att den gräver, den jagar alla andra fiskar också. Den håller på att stressa ihjäl mina hantelciklider, trots att dom bara är ca 5cm långa så kan han inte lämna dom ifred.

Ja karet verkar ju definitivt vara stort nog åt dem. Som Micke säger så är fiskar individer så jag skulle nog försöka byta den aggressiva fisken mot en lugnare. Visst har våra sajicor jagat runt som attan med de andra invånarna men det tycker jag är lite charmigt. Honan har varit otroligt ihärdig i sina försök att försvara sina yngel mot både chokladciklider och pansarmalar. När den största chokladcikliden kommit för nära har de jagat bort den tillsammans. Det är faktiskt lite kul att titta på!

Det måste ju vara ett lekbeteende i alla fall. Verkar som du skall bli morfar steveo! [;)]

Mvh // Maria

Annons