Cichlasoma festae Festae-ciklid, Röd terror-cikli

#1 - 29 november 2002 15:57
Cichlasoma festae Festae-ciklid, Röd terror-ciklid.Finns det nån här som har nån erfarenhet av denna vackra fisk ska ha några i ett 1200l och det vore kul om nån har dom.Tråkigt att den aldrig näms i detta forum.

Mvh Hoffa

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 november 2002 16:14
Hej,
Att den inte nämns i forumet beror säkert på att den är rätt ovanlig - men den finns i alla fall med bland artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=175 och sedan finns den ju också med i Fiskgruppen stora Sydamerika http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=50
Akvaristiska hälsningar
KJell

#3 - 29 november 2002 17:39
Att den finns med här på zoopet vet jag sen länge men det vore som sagt kul om nån som har den hemma hos sig kund berätta lite hur den är att äga.

Mvh Hoffa

#4 - 3 december 2002 11:14
Hej,
Jag hade ett par av dem ett tag i mitt 600l akvarium och fick dem till och med att leka en gång, detta kostade dock, ett JD par gick åt och Påfågelcikliderna blev aldrig riktigt vad de hade varit efter att Faestena hade lekt.
Mitt tips är att inte ha några andra fiskar tillsammans med dessa, det kan gå bra så länge de inte leker men när de väl gör detta så utplånar de alla andra fiskar i burken. Någon stor, robust mal skulle kanske gå bra ex. Gibbiceps XXL.
I övrigt är det en rolig ciklid som blir mycket stor och vacker men som sagt även är mycket aggresiv.

Mvh/Gaston

#5 - 3 december 2002 12:23
Det trista är att det verkar va svårt att få tag på den i akvariebutikerna.

Mvh Hoffa

#6 - 4 december 2002 00:05
De är ju som Kjell säger ganska ovanliga och det tror jag beror på att de blir så stora och aggresiva och därigenom är de svårsålda för zoobutikerna, jag tror däremot inte att det är så svårt att få tag i dem om man ringer/mailar runt lite till olika handlare. Jag själv köpte mina på en zooaffär i Karlstad men det var många år sedan.

Mvh/Gaston

#7 - 4 december 2002 12:13
Ok har vart en del på Parva Zoo i Karlstad men Niklas har dom inte och han visste om han fick några heller men det är bara att leta vidare.

Mvh Hoffa

Annons