gosh, det här måste vara min jobbiga dag för nu har jag en fråga till :P
när vi åkte hem från butiken upptäckte jag till min skräck att en av räkorna var döda :( den flöt upp och ner... väl hemma igen, så levde den igen(!) men hade ömsat skinn, och skinnet låg där och flöt för sig självt. hur ofta ömsar dem? och ser de lite halvdöda ut då eller?
Mina brukar gömma sig då så jag vet inte.. Men de ömsar när man flyttar dem till nytt vatten och så... Hoppas de klarar sig... De kommer att gömma sig nu i nya karet, speciellt om du har fisk i, så du kommer att tro att alla är döda.. Jag kan råda dig att åka till Janne på Södermalms Akvarieaffär och köpa räksäker pump eller kolla på räktråden som handlar om säkra pumpar.. För nylonstrumpa är sååå jobbigt i längden... ;)
Jättebra om du köper Crystal i någon annan affär, då får du fräscht blod.. :) Men vänta och se att de första mår bra... De behöver trärötter för matsmältningen berättade killen på Akvarielagret i Bromma för mig när jag köpte mina... Jag ser dem oftast sitta på rötterna och plocka till skillnad från Körsbär och White Pearl... De älskar fryst cykops och artemia, det är tydligen bra för deras skal med små kräftdjur också.. Vänta med att plocka eklöv tills de torra sitter kvar på grenarna.. Då är de inte så smutsiga heller...
Välkommen till räkträsket... :D