Var borta i två dagar å då man kommer hemser den ut så här!
[img=http://img43.imageshack.us/img43/7035/dsc06973s.th.jpg]
Vad göra?? Vita ögon och blek på skölden på ryggen samt vissa småsår och ena fenan e som trasor.
Lowa skrev:ja har bara guldfiskar och tre molly yngel men ja vet nog vem som e boven för bråk. En vanlig ancistrus som är väl sådär en dm. Rätt aggressiv.. Dock så har ja aldrig sett dem bråka förut, de har sina egna hålor som de håller sig till men de lär väl ha haft vägarna förbi varandra då. Magen ser bra ut, rund å fin.
frågan är den va man kan göra, ska man tillsätta nå salt för å få såren att läka bättre?
Den har blivit smått angripen av medeciner å vitapricken förut då karet hade det så att skölden liksom..ja, va säger man, vittrade sönder lite. så då fick ja rådet att byta vatten å ha i salt åt den för att skynda på läkandet.
Man undrar ju också om den är blind nu me tanke på färgen på ögonen
C.Ciklid skrev:Om du har tillgång till ett karantäns akvarium på kanske 40-50l och isolera malen där för ev. medicinering. Låta det vara mörkt hos den och att han har en grotta, medicinera med eSHa 2000 (preparat mot svamp, fenröta och bakterier. Påskyndar läkande av sår m.m.). Funderar på om du skall göra ett saltbad och endast doppa honom i det och sedan i karantänskar.
//Camilla
ansjo skrev:Jo det hänger jag med på och jag skulle nog valt ett par andra ord istället, vad som den drabbats av efteråt....men någon slags bakterieinfektion är nog ingen dum gissning.
Skulle den inte kola tills du fått tag i medicinen som Camilla föreslog, är det ett ypperligt råd och jag hoppas att du klarar av att kurera fisken:).
Lowa skrev:ja har ett på 30-40 liter som han fått vara i förut under vitapricken, så det får bli det.
vad menar du med saltbad?
C.Ciklid skrev:Ha en hink med samma tempratur som akvarievattnet har å 5l vatten blandat med 1½dl grovsalt (helt upplöst). Man doppar ner malen i vattnet och sedan upp. Man kan upprepa proceduren några gånger men någon timmes mellanrum. MEN!! Om malen kanske är i dåligt skick, insjunken mage och verkar allmänt slö, kanske det bästa är att han får gå med medicinering och ev. äta upp sig lite. Märker man att malen piggnar på sig, så behöver man inte bada den i saltet. Ett till alternativ är att salta karantäns akvariet. Man brukar säga 1,5-2dl/100L vid medicinskt syfte. MEN!! Alla malar tål inte riktigt saltet. Dock har jag själv 2 chokladmalar som går i delvis saltat akvarium utan problem.
Ancistrusar kan ju vara lite griniga och jaga bort en inkräktare men ALDRIG lemlästa på detta vis så det kan du utesluta helt;) Det handlar nog snarare om infektioner! Du har inte berättat om storlek, filter, skötsel mm....Lowa skrev:troligtvis som det står i ovanstående att det har blivit bråk mellan de två malar ja har. de måste på något sätt kommit i kontakt
åheim skrev:Ancistrusar kan ju vara lite griniga och jaga bort en inkräktare men ALDRIG lemlästa på detta vis så det kan du utesluta helt;) Det handlar nog snarare om infektioner! Du har inte berättat om storlek, filter, skötsel mm....