Chokladgurami?

#1 - 9 november 2007 15:42
Hej! jag hade tänkt att köpa lite chokladgurami till mitt 150 liters? Skulle hemskt gärna vilja veta lite mer om dom!? tex. hur många klarar det av att va tillsammans.

Andra fiskar i karet:
2 Skalarer, 3 mollys och 1 pleco. Skalarerna är väldigt fredliga och äter inte upp dom (dom är väl för stora för att ätas?) men går dom ihop med dessa 2 fiskar och denna mal??

(OBS: läs längre ner då jag har änrat/köpt guldguramis!!) (och har frågor om dom)
#2 - 9 november 2007 17:48
????
#3 - 9 november 2007 17:54
De är en av de svåraste guramisorterna, och har du skalarer i karet är ett ganska bra tips att leta efter någon guramisort med lite mer skinn på näsan;).
Annars bör du ha ett kar med endast dessa gurami och kanske någon annan lugn fisk ihop med dem.
#4 - 9 november 2007 21:19
Jag var också jättesugen på chokladgurami, de är såååå fina. Men jag har hört att de är en av de mer svårskötta av guramisorterna. Detta hjälper inte dig i ditt dilemma, men kunde inte låta bli att påpeka hur fina de är :D
#5 - 9 november 2007 21:50
Chokladguramin vill ha mjukt och surt vatten, och dina molly's vill ha raka motsatsen. Så på det sättet är de inte speciellt kompatibla med varandra.
#6 - 11 november 2007 11:53
Ok.. då passar inte det särskilt bra..? men finns det nån annan gurami som går ihop med skalare/mollys (OBS: inte dvärg)
#7 - 11 november 2007 12:35
Nej, de är dessutom rätt känsliga fiskar..

De olika varianterna av Trichogaster trichopterus ska nog gå bra, som: Marmorgurami, Guldgurami, Blå gurami och Trichogaster leeri dvs Mosaikgurami.

Här kan du finna beskrivningar för dem:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Labyrintfiskar&ORDNING=all

Båda dessa arter är tåliga och lättskötta.
#8 - 12 november 2007 11:50
Blev genast förälskad i mosaikguramin! :D så vacker! men nu har jag även 3 nättetror och dom är lite stimmiga så det kanske inte passar så bra?
#9 - 12 november 2007 11:56
Amanda321 skrev:
Blev genast förälskad i mosaikguramin! :D så vacker! men nu har jag även 3 nättetror och dom är lite stimmiga så det kanske inte passar så bra?

Tror inte det ska utgöra något större problem :)
#10 - 12 november 2007 12:42
Ok va bra! men läste också att dom vill ha mycket växter (osäker om det stod det, dåligt minne) det har jag inte särskilt mycket av (pank just nu :p) senså är min höjd på akvariet: 40 cm och jag tror det är för högt eftersom dom gillade låga akvarier? :(
#11 - 12 november 2007 12:50
Amanda321 skrev:
Ok va bra! men läste också att dom vill ha mycket växter (osäker om det stod det, dåligt minne) det har jag inte särskilt mycket av (pank just nu :p) senså är min höjd på akvariet: 40 cm och jag tror det är för högt eftersom dom gillade låga akvarier? :(

Ett 40cm högt akvarium bör inte utgöra några problem. Det blir ju trots allt "lägre" eftersom det dels är grus/sand på botten och sen fyller man ju inte på med vatten ända upp till kanten.

Mycket växter kan nog vara bra - speciellt flytväxter, eftersom det skuggar lite och erbjuder mer trygghet. Om du dock har mycket gömställen i form av andra saker som t.ex. rötter så är det nog inte lika viktigt med mycket växter. Men växter ger ofta optimala gömställen för fiskarna och de är ju dessutom väldigt bra för balansen i akvariet så det kan nog vara en god idé att skaffa mer växter.
#12 - 12 november 2007 13:08
Ok, har just nu två växter (vet att det är väldigt lite) men har skrivit en intresse anmälan för lite flytväxter! så det är nog inga problem med det :)
#13 - 12 november 2007 13:09
Ja, vi bor bredvid en skog så det ska nog inte vara problem för gömställen och så för dom :) men hur vet jag att sakerna jag tar inte är giftiga? ska jag koka dom först?
#14 - 12 november 2007 13:31
Amanda321 skrev:
Ja, vi bor bredvid en skog så det ska nog inte vara problem för gömställen och så för dom :) men hur vet jag att sakerna jag tar inte är giftiga? ska jag koka dom först?

Att ta rötter/grenar i skogen är oftast ingen bra idé. Sten kan man dock ta utomhus om man vill, men självklart se till att rengöra den noggrant först.
Rötter bör man köpa i akvarieaffären, även om det kan vara dyrt så är det väldigt riskabelt att plocka själv i skogen eftersom man inte vet vad man får, och man vet inte om det är ett giftigt träslag eller inte.
#15 - 12 november 2007 13:50
ok.. då köper jag väl bara stenar då och kokar dom... Har en Lavasten och 1 liten grotta samt en ganska så stor rot i akvariet nu som lite gömställen änsulänge jallefall..
#16 - 16 november 2007 19:15
Har nu köpt Guldguramis!! 2 st :) en hane och 1 hona, men dom verkar inte särskilt intresserade och r mest bakom pumpen :( men i övrigt väldigt fina i karet! då jag har bara svarta/vita/silvriga fiskar i det lyser det verkligen upp :) nått jag behöver tänka på?
#17 - 16 november 2007 19:30
De är väldigt fega innan de vant sig, men snart kommer du att ha akvariets mest nyfikna fisk att spana på.. :)
Helt klart en favorit hos mig!!
#18 - 16 november 2007 19:38
Ok! va kul :) kommer skaffa fler när dom har vant sig lite då (för dom är så himla fina!!) ibland blir jag så nervös för det såg ut som om dom har fasnat i pumpen hela tiden lixom! :( men blir livrädd och precis när man kommer och tar ner handen för att se att dom mår bra så rycker dom till :p *spooky*
#19 - 22 november 2007 13:06
Guramis är lite rädda i början, men snart nog så blir de kungar!
#20 - 24 november 2007 09:28
Ok! hade någon gång när dom vant sig mer att få yngel :) kan man flytta över dom till ett 63 liters akvarium?? sen har jag hört att man ska sänka/höja temperaturen och öra vattnet halft och ha en massa växter?

Annons