Chokladciklider, är det nåt att ha?

#1 - 9 oktober 2002 10:38
Jag uppgraderat till ett 400 liters akvarium, som skall inredas till typ "amazon". Tänker skynda långsamt med inplanteringen av fisken. Och funderar på att skaffa chokladciklider så småningom.
Finns det några chokladciklidägare på forumet, som kan dela med sig sina erfarenheter? Tex hur fort de växer? Vilka fiskar funkar de tillsammans med? Alla tips är välkomna! Jag har kollat lite på nätet, och där tycker jag att beskrivningarna när det gäller tex foder och agressivitet varierar väldigt.

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 oktober 2002 11:35
Hej,
Chokladcikliden är en mycket trevlig fisk http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=189
som du också hittar lite skötseltips om på denna sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=50
Någon annan kan säkert lägga till lite synpunkter.
Använder du detta forums sökmotor och även sökmotorn i ciklid.se forumet så hittar du säkert en del ytterligare info.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 9 oktober 2002 12:48
Tack Kjell för länkarna , hade faktiskt missat en av artiklarna.
Men hoppas också att någon bidrar med personliga omdömen, åsikter och tips.
Det känns som chokladciklid vore lämpligt för mig, den verkar vara stor, vacker och "snäll". Man vill inte sitta med en sån där "bamse" i akvariet som terroriserar de andra fiskarna.
Tänkte införskaffa 6st små exemplar och låta dom växa upp, för att sedan se det kan bli ett par som trivs ihop.

#4 - 9 oktober 2002 13:12
Har ej haft några chokladciklider själv, men enligt kompisars erfarenheter bör man ha extra tjocka täckglas på akvariet, annars är det hög risk att fiskarna dunkar sönder täckglasen.

~~~ Max Photo ~~~
#5 - 9 oktober 2002 13:50
Vid ett tillfälle studerade jag en chokladciklidhane i lekdräkt i en butik. Mycket vacker i svartbrunt och apelsingult. Han var folkilsken, han attackerade alla som gick förbi glasrutan. Ingen aggression mot andra fiskar dock, men när håven åkte ner i vattnet fick den sig en rejäl omgång.

Jag tror dock att det var något fel på denna individ, chokladcikliden ska ju vara en lugn och mer stillsam ciklid, vad jag hört av andra, har tyvärr ingen egen erfarenhet av att hålla den. Är dock lite sugen på den.

/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid
#6 - 9 oktober 2002 23:30
Hejsan,
Först vill jag bara säga att jag tycker att det är jättekul att få se att någon annan vill prova Chokladciklid. Chokladcikliden är min, av rättså många ciklider som jag har provat, min absolut i särklass främsta favorit.
Nu till lite erfarenheter om den: Dom blir ganska så stora och iallafall mina växte relativt fort. Dom är oftast fredliga men när mina fick yngel så var jag tvungen att flytta mina Jackdempsey och oscar, det var väldigt synd om dessa. Jag tycker att dom är väldigt vackra och dom förändras otroligt mycket med tiden både vad gäller färg och form, en chokladciklid i lekdräkt är mycket imponerande.
Jag kan hålla på och lovorda denna fisk hur mycket som helst men mitt råd är naturligtvis att satsa på Chokladciklid.

Mvh/Gaston

#7 - 14 oktober 2002 22:14
Chokladciklid är igentligen inte en sorts fisk utan en 10-15 stycken..

Den som Kjelle refererar till ju en Hypselecara Coryphaenoides. Kollar man i Akvariets Lexikon 3:e Svenska upplagan så heter deras Choklad-ciklid, Hypselecara temporalis. Efter ett besök hos Stefan på Akvariekällan här i Växjö hittade vi ett helt uppslag på fiskar som alla kallades för Choklad-ciklider.

Min sambo, som är betydligt mera slängd på språk än mig, satt här ikväll och sökte runt på nätet...

Just Choklad-ciklid är ett namn som började användas på en art redan i början på 1900-talet för att sedan användas på en hel rad fiskar, visserligen av hyfsat samma familj, ända fram tills idag. Det jag(läs HON) fick ut av allt surfande var just att det rör sig om samma familj, men att dom lever på lite olika platser.

Kollar man hur dom olika färgar ut så skiljer det ganska ordentligt. Kollar man bara på H. Coryphaenoides och H. Temporalis så är ju enligt min mening den första betydligt snyggare. DET som tur är e en subjektiv bedömning..

Av allt detta undrar jag hur i Hälsingland man ska veta vilken av alla dessa man får när man beställer. Visst, säger några, det borde din butik ha koll på, men håll med om att förvirringen är total!!

Jag för min del kommer nog försöka mig på en Chokld-balja
..tror jag..om det nu blir sånna man får..

"...Go å gla', Kex-Chokla'..."
#8 - 14 oktober 2002 23:51
Hej,
De chokladciklider jag hade var temporalis enligt den butiken jag köpte dem i (fast vem vet?). Att den ena eller andra skulle vara snyggare vet jag ej eftersom jag inte är 100% på vad jag hade för något men jag kan säga att dom som sagt skiftar väldigt mycket i både färg och form med åldern och mina var också väldigt olika i både beteende, färg och form även individuellt. Det kanske var detta som gjorde att de blev mina favoriter, de blev väldigt starka "personligheter" helt enkelt.

Mvh/Gaston

#9 - 24 oktober 2002 18:53
Jaha, då har jag äntligen lyckats införskaffa 6 st, ännu väldigt små, chokladciklider. Osäker om det är Hypselecara coryphaenoides eller Hypselecara temporalis, men det visar sig kanske med tiden. Det är ju en viss skillnad om man tittar på lite bilder. Det kommar bli väldigt spännade! Kommer det att finnas ett lämpligt par, och vilket humör kommer de vuxna fiskarna att utveckla? Kommer mina småstöriga blodtetror att bli uppkäkade? Endast framtiden vet...

Med vänliga hälsningar
Anders L

#10 - 25 oktober 2002 06:24
Hej!

Det här med namnförbistring är ju inget ovanligt (tyvärr). Är ni säkra på att det verkligen rör sig om olika arter? Ofta brukar ju annars sydamerikanska ciklider ha betydligt fler latinska namn än handels namn. Antalet arter brukar oxå ofta vara väldigt oklart för de familjer S. Kullander inte har reviderat ännu. Jag har själv inte tittat på chokladciklider alls (vet ej varför, verkar vara trevliga fiskar).

Mvh

olof

#11 - 25 oktober 2002 08:58
Hej!

Hittade en sida som klargör det här:

http://www.petsforum.com/cichlidroom/articles/a113.html

Hypselecara temporalis och H. coryphaenoides är de namn som gäller på chokladciklider. Av dessa är det H. temporalis som är vanligt förekommande i handeln. Det kan alltså finnas all anledning att ändra i Zoopets artregister. Akvarietslexikon brukar annars ha hopplöst gamla artnamn (vet ej om det kommit ut reviderade upplagor).

Mvh

Olof

#12 - 28 oktober 2002 07:37
Jag har fem stycken långsamt växande Hypselecara temporalis i ett 600 l akvarium, tillsammans med ett par Aequidens Patrickii (ej lekpar), tre strålfensciklider (Acarichthys heckelii) och en ettrig men tre gånger mindre theraps coeruleus. Chokladerna är härliga fiskar, det var mina första ciklider, inköpta för fem-sex år sedan. Någon aggressivitet att tala om har jag aldrig sett, utom lite smågnabb sinsemellan. De har förmodligen lekt en gång, men det kunde jag aldrig vara helt säker på, för innan jag hann kolla vad honan hade där nere i hålet så blev det ett gräsligt slagsmål en natt. På morgonen var alla fenor bitna och eländiga och chokladerna tjurade i olika hörn, men ingen dog. Annars är de ganska fega och mesiga, men charmigt fulsöta. Visst dunsar de i täckglaset - på sommaren när det traskar omkring flugor på akvariet blir jag förvånad att de inte till slut ser ut som pekingeser-hundar.
Jag har inte mätt fiskarna men de är ganska stora. Inser att jag måste byta in två av dem men har gått och dragit på det ett år. Det är så svårt att välja bort några...
Jag önskar stort lycka till med dina chokladciklider!

Annons