Chokladciklid är igentligen inte en sorts fisk utan en 10-15 stycken..
Den som Kjelle refererar till ju en Hypselecara Coryphaenoides. Kollar man i Akvariets Lexikon 3:e Svenska upplagan så heter deras Choklad-ciklid, Hypselecara temporalis. Efter ett besök hos Stefan på Akvariekällan här i Växjö hittade vi ett helt uppslag på fiskar som alla kallades för Choklad-ciklider.
Min sambo, som är betydligt mera slängd på språk än mig, satt här ikväll och sökte runt på nätet...
Just Choklad-ciklid är ett namn som började användas på en art redan i början på 1900-talet för att sedan användas på en hel rad fiskar, visserligen av hyfsat samma familj, ända fram tills idag. Det jag(läs HON) fick ut av allt surfande var just att det rör sig om samma familj, men att dom lever på lite olika platser.
Kollar man hur dom olika färgar ut så skiljer det ganska ordentligt. Kollar man bara på H. Coryphaenoides och H. Temporalis så är ju enligt min mening den första betydligt snyggare. DET som tur är e en subjektiv bedömning..
Av allt detta undrar jag hur i Hälsingland man ska veta vilken av alla dessa man får när man beställer. Visst, säger några, det borde din butik ha koll på, men håll med om att förvirringen är total!!
Jag för min del kommer nog försöka mig på en Chokld-balja
..tror jag..om det nu blir sånna man får..
"...Go å gla', Kex-Chokla'..."