Chokladciklid m utväxt ?

#1 - 24 juni 2004 18:48
Hej!
Antar att alla är upptagna m fotboll nu...:-)
Vår ena chokladciklid har en utväxt som blivit större, högre och mer koncenterad under senaste månaden. I början såg det mer ut som svamp längs ena bröstfenan(?den bakom gälarna)men nu har den alltså ändrat form. Behandlade med medicin mot svamp för ca 2 mån sen, hjälpte inte. Behandlade sedan med medicin mot flagellater, efter råd i zoobutik. Tyckte att det blev lite bättre av det, men är inte helt säker. Lät det sedan vara, eftersom inget verkade hjälpa helt.
Han äter (enorm aptit - sjukdomstecken?) och tycks helt frisk för övrigt. Inga andra fiskar har blivit smittade av det.
Har sökt på forumet och hittat några sjukdomar som ser snarlika ut, men tycker inte att det stämmer riktigt.
Har bilder på den (tyvärr inte speciellt bra)
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=192344&gid=219855

Tacksam för all hjälp!!!
/tanya
Tillägg en vecka senare:
Kan en tumör "spricka"? Utväxten på chokladcikliden håller på att falla sönder, det översta lagret har lossnat. Det hänger lite vita slamsor, och inuti ser man en mer rosaaktig knöl. Växer tumörer på det sättet? Kan det vara ngt annat? Den har inte växt mer, eller brett ut sig mer. Den sitter precis i början på bröstfenan, området brevid är helt normalt. Han är fortfarande opåverkad av den, äter bra osv.Och ingen annan har heller får ngt liknande.
Jag har haft i mer ectozon i karet, men har inte medicinerat ngt.
Jättetacksam för hjälp!!!!!

#2 - 24 juni 2004 19:02
länken fungerar inte för mej i alla fall
#3 - 24 juni 2004 21:01
hej
i min akvariefiskbok Akvariets lexikon är en bild på en sån där fisk med en likande utväxt på samma ställe. den fisken hade bukvattensot.. mer vet jag inte
#4 - 25 juni 2004 03:15
Erikthur: har fixat länken!

Lenis: Har sökt på bukvattensot, men hittar inga bilder.
Det borde väl ha smittat övriga fiskar om det är bukvattensot, plus att det ska vara ett snabbt sjukdomsförlopp. Jag tycker inte att den ser svullen ut, heller. Å andra sidan så är väl flagellater orsak till bukvattensot,oh han verkade ju ngt bättre efter den medicineringen. Jag kanske provar det igen, i brist på annat...
[:-56]

tanya
#5 - 25 juni 2004 06:20
Buvattensot är det förmodligen inte.
Men det går ju knappast att ställa någon säker diagnos på bildmaterialet.
Det skulle kunna var någon form av tumör.
Jag skulle vänta och se så länge fisken i övrigt tycks må bra (god aptit osv). Växer den sakta till så borde det överensstämma med någon form av tumör
#6 - 25 juni 2004 07:20
Hej tanya !

Håller med Erikthur,troligen någon tumör.
Jag skulle inte heller vidta några åtgärder så länge fisken verkar må bra och inte hindras i sina rörelser. Ta gärna en bild då och då och jämför vad som händer med utväxten.
MVH
#7 - 25 juni 2004 07:23
Tumör!!! Det låter allvarligt...[:O]Ska se om jag hittar ngn information om tumörer på fisk, med bilder.
Återkommer...

/tanya
#8 - 25 juni 2004 07:44
Jag hittade bilder på fisktumörer, de var dock mkt mer röda än chokladens, och med slätare yta. Men de kanske ser olika ut beroende på vilken typ av tumör...
Men troligen är det en tumör.
Han är hittills inte på ngt sätt hindrad av den, får se hur det utvecklar sig.

Tack för hjälpen...
#9 - 25 juni 2004 07:56
Hej tanya !

Det kan ju vara en godartad tumör.
Och tumörer kan säkert se mycket olika ut misstänker jag.
erikthur är experten.
mvh
#10 - 25 juni 2004 08:04
Ursprungligen skickat av Haleli

Det kan ju vara en godartad tumör.

Och tumörer kan säkert se mycket olika ut misstänker jag.

erikthur är experten.

På bröstumörer hos människa borde i så fall tilläggas.
Jag vet inte om man kan dra några slutsatser av flikigheten. Vårtor som är relativt benigna är ju rätt så flikiga. Och å andra sidan kan en del riktigt maligna tumörer vara ganska släta i ytan. Oftast är det dock tvärtom. Vänta och se tiden an. Det finns ingen anledning till panik i alla fall...
#11 - 25 juni 2004 08:14
kan det inte vara nån sorts karplus då??
#12 - 25 juni 2004 10:55
Gick in och läste om karplöss, de verkar ju sprida sig. Chokladen är ju bara angripen på ett ställe...och inga andra fiskar har fått det.
Det känns som om vad som helst är att föredra framför tumör, men om jag har förstått det rätt så kan det ju vara en godartad isf[:-34].
Om det skulle vara karplus, så skulle man peta bort den läste jag,men då bör man väl först vara helt förvissad om att det verkligen är karplus.
Ska försöka ta en bättre bild på "utväxten".

Annons