Choklad gurami

#1 - 7 augusti 2005 20:28
[font=Arial]Jag är helt kära i dessa underbara fiskar.[/font]
[font=Arial]Jag vill ha dom men vet inte riktgt om jag vågar eftersom dom värkar vara extremt kännsliga fiskar.[/font]
[font=Arial]är det någon som har någon erfarenhet av dessa fiskar, som kan komma med tips förutom det som finns på zoopet?. [/font]
#2 - 9 augusti 2005 17:09
Jag kan bara säga att jag hade en Chokladgurami i ca 2-3 månader, sen tynade den bort och dog. Åt inget och var vid ytan och sen nere vid botten. Dagen efter hittade jag den död och blek. Snyft. De är så söta. Min kanske saknade andra chokladisar... Guramis är verkligen känsliga. Har haft 4 dvärgguramis på 4 månader och alla är döda nu. Antingen av svullen buk eller sår med svamp i som inte gick att behandla. Du bör nog ha ett akvarium som har varit i gång ett bra tag först. Inga kaxiga fiskar och gott om gömplatser.
#3 - 13 augusti 2005 16:44
dvärggurami var mina första fiskar i mitt lilla akvarium (40L) som jag köpte för tre månader sen o de lever än fast nu har jag lite mer fiskar som jag fick när jag fyllde
#4 - 15 augusti 2005 14:40
Josefine: Chokladguramis är inte helt lätta att hålla, men tänkerm an bara på ett par saker så brukar det gå utmärkt:

1) håll dem i en grupp om 3 eller fler
2) se till att ha ett mjukt basiskt vatten
3) rötter och växter så de kan dra sig tillbaka
4) ha inte flängande aggressiva fiskar med dem. Bra sällskap är andra mindre bettor eller guramis, ett stim rasboror eller tetror

De är nämligen väldigt stresskänsliga så det är viktigt att de känner sig trygga och kan få möjlighet att dra sig tillbaka och gömmasig om de behöver. Mina åt det mesta .. räkmix, granulat, mysis, cyklops etc.

Absolut bäst kommer de till sin rätt i ett art-akvarium med mycket dämpad belysning och torvfiltrerat vatten, då känner de sig som hemma.

Annons