chlas ohlson ? ? plastbackar!

#1 - 5 april 2004 10:44
Har sett plastbackar på clas ohlson..
de är väl en 20-25 liter.
tänkte köpa ett par..
kan man ha yngel i dem elelr dör ynglen?
tänkte ha guppy och platy-yngel i dem samt nån tjock hona då o då..
ps.plastbackarna är helt genomskinliga!(som ett akvarie ungefär)
#2 - 5 april 2004 10:50
En fråga? har du alla guppys till foder? jag skulle nog rekomendera dig att köpa ett yngelakvarium istället. jag har två små akvarium där jag odlar upp lite guppys och anra fiskar i för att ha till foder till mina andra fiskar bla. (fasciatum)
#3 - 5 april 2004 10:51
nepp jag har inte dom till foder..
#4 - 5 april 2004 10:52
Laban1234, det är mer ekonomiskt att köpa plastbackarna.
alla har inte pengar i högar.. :S
(starta inte någon jobbig diskussion nu!)
#5 - 5 april 2004 10:53
men kommer dom vuxna guppyhonorna att klara sig då?
#6 - 5 april 2004 10:59
Vad jag har förstått så tål guppys rätt mycket. jag tror de klarar sig om du har bra cirkulation i vattnet och bra värme osv. det är nog inga problem.
#7 - 5 april 2004 11:05
Om du har bra filtrering och sköter det så är det klart att de klarar sig... Det är ju svårare att skapa och bibehålla en balans i ett litet kar, men funkar gör det ju. Håll koll på nitriten...
#8 - 5 april 2004 11:10
Flaj-backarna från IKEA är nog billigare och oftast mer genomskinliga än de jag sett på CO: http://2url.org?flaj
http://www.bostream.nu/blue/aib/texter/flaj.html
mvh/harbard
#9 - 5 april 2004 11:12
hur beställer man en flaj-back?
#10 - 5 april 2004 15:05
Ursprungligen skickat av coolafisken

hur beställer man en flaj-back?

Det kan man inte, du får åka till närmaste IKEA-varuhus.
#11 - 5 april 2004 15:09
Flajbackarna har en ganska mjuk plast, så det går inte att fylla dem ända upp. Runt 20 liter vatten hade jag i mina. En liten 25W doppvärmare som sattes nästan nere vid botten och ett Fluval 1+ på gaveln funkar fint. Inget bottenmaterial, bara flytväxter. Enkelt och lättskött - men det gäller att sköta sina vattenbyten, två i veckan på 10 liter blev det för min del.
#12 - 5 april 2004 15:45
Borde man inte kunna sätta en ram runt dom av trä. Alltså i toppen av backen som håller kanterna formade så man kan fylla dom ända upp?
#13 - 5 april 2004 16:38
Jag sätter ihop två, då blir det betydligt stadigare. De kostar bara 19 kr... svider inte i plånboken precis.
#14 - 5 april 2004 16:58
Jag kör på plastbackar från CO som yngelbaljor till bl.a. guppy, fungerar fint. svagt innerfilter och en lågenergilampa...
#15 - 5 april 2004 17:13
varför inte bara använda sig av en liten nätbur som man sätter fast vid kanten av akvariet, det verkar ju enklast?
#16 - 5 april 2004 18:10
Ursprungligen skickat av Danne o Cissi

varför inte bara använda sig av en liten nätbur som man sätter fast vid kanten av akvariet, det verkar ju enklast?

Därför att en liten nätbur är just... liten. Yngel växer bättre i större baljor och det är mera lättskött med tanke på att iaf jag matar en 5-6 ggr per dygn när de är små. Dessutom går det inte att könssortera guppy i en liten nätkasse... och då blir unghonorna befruktade på tok för tidigt av sina brorsor. Mina guppyhonor föder i sitt vanliga kar, jag stänger inte in dem i små kassar. Sedan håvar jag yngel till en gemensam back när de är någon vecka gamla. När ynglen är en 4-5 veckor så könssorterar jag. Inte förrän dess hamnar de i sina respektive backar.
#17 - 5 april 2004 18:36
Flaj kan man göra starkare genom att sätta ett snöre från en långsidans "ovansida" till andra långsidans ovansida. Då dår det att fylla dom äna upp....
#18 - 5 april 2004 18:50
Ahhhh smart! Du gör alltså hål i kanten och knyter ett snöre tvärsöver?
#19 - 5 april 2004 19:41
Alltås är inte nätbur nå bra?
jag som tänkte köpa en sån imorrn.
går det ha en nätbur då man bara har två platy yngel då?
#20 - 6 april 2004 16:49
Ursprungligen skickat av Danne89

Alltås är inte nätbur nå bra?

jag som tänkte köpa en sån imorrn.

går det ha en nätbur då man bara har två platy yngel då?

Jodå, visst kan du ha dem i en nätbur, ett tag... Sen växer de ur dem och då är det dags att tänka ut någon annan förvaringsplats.
Har själv för tillfället ett gäng guldgurami i en nätkasse, storlek 15x15x20 cm, men jag har inhandlat 2 st Flajbackar, 2 st 25W doppvärmare och har luftpump som jag ska ha till filter (tänker bygga det av små plastburkar). Ska flytta över fiskarna om nå´n vecka, tror att de har det ganska bra i sitt invanda vatten än så länge (560-liters karet)
#21 - 9 april 2004 17:33
Jag har haft mina 8 molly yngel i en nätbur nu i ca 1 vecka.
Hur stora ska dom vara när jag flyttar över dom till nåt större då?
Och hur ofta bör jag mata dom? 5-6 ggr om dan sa klara, men jag frågade i en affär, där sa han 2-3 ggr om dan.
#22 - 9 april 2004 17:53
När jag har ynglen i separat kar så matar jag 5-6 ggr per <b>dygn</b>. Har lyset på dygnet runt i början, på så sätt växer de betydligt fortare. Jag sätter inte över dem i något större kar med vuxna fiskar förrän de är stora nog att inte gå in i munnen på någon innevånare. Då drar jag också ner på matningen till 2-3 ggr per dag.
#23 - 10 april 2004 07:09
mina platy yngel är väl ca ____ så lång nu tror ni att dom klarar sig en vecka till i nätburen?
#24 - 21 april 2004 12:24
Jag hade mina molly yngel i en nätkasse i exakt 14 dagar innan jag släppte ut dom. Ingen blev uppäten, men en av dom fastnade i insuget till filtret och dog:(

Kanske borde tillägga att jag har väldans mycket flytväxter där ynglena gömde sig i början.

Annons