Chinemys reevesii

#1 - 29 november 2003 19:18
Nu har jag sålt mina fiskar och åkt till gävle och köpt en till vattensköldpadda (en kompis till den andra vid namn Kurt).
Men jag har ett problem den sorten som jag har har fem olika namn
Map turtle, Kart sködpadda, Reeves sköldpadda, Treknöls sköldpadda och Treköls sköldpadda
(Chinemys reevesii)

Map turtle och kartsköldpadda är ju samma men på zoon säger dom olika vart man än kommer...

Treknöls sköldpadda och Treköls sköldpadda är nog en missuppfattning (en höna av en fjäder, typ)

är det någon som kan det riktiga namnet så skulle det underlätta...
tack på förhand

(nu ska jag spela bingolotto, jag återkommer snart)
#2 - 29 november 2003 20:51
NU är bingolotto slut (förhoppningsvis), och jag är tillbaka men jag är även missnöjd på svaren...
Ni kanväl iallafall skriva "HEJ HUR MÅR DU?"
#3 - 29 november 2003 21:23
Det enda korrekta namnet är det vetenskapliga; Chinemys reveesi. Det kommer av att den uppkallades efter en snubbe som hette Reeves, därav Reeves sköldpadda. På engelska kallas den Map Turtle, därför kallas den ibland Kartsködpadda, Map = Karta. Eftersom den har tre längsgående åsar (=kölar) på ryggskölden, kallas den även Trekölssködpadda. Missuppfattning har gjort detta till Tre<b>knöls</b>sköldpadda.

bättre nu? [:)] -- MW
#4 - 29 november 2003 21:37
Ja MYCHE BÄTTRE, ÄR DET NÅGON SOM HAR EN BRA IDÉ TILL ETT NAMN ÅT DEN LILLE NYKOMMLINGEN...
#5 - 29 november 2003 22:07
om du kommer till Umeå så får du en Gulörad sköldpadda :P

//Marcus

(den heter Bröte)
#6 - 29 november 2003 22:13
Nu kommer jag plötsligt på att även Graptemys geographica kallas för Map Turtle. Kolla här
http://www.herpnet.net/Iowa-Herpetology/reptiles/turtles/common_map_turtle.html
Eller:
http://www.angelfire.com/rock2/ryche69/repic/turtles.html

Vilken är din?

-- MW
#7 - 29 november 2003 22:25
Helt klart den på angelfire... tack så mycket...
#8 - 2 december 2003 20:10
MEEER INFOOOOOOOOOOOOO OOoooooooooooooooo
#9 - 13 december 2003 19:24
Nu vet jag vad det riktiga namnet är så nu bryr mig inte om någon mer info... kanske lite

Annons