chiclasoma salvini och nicaraguaciklid i samma kar =krig ? (+ en kort fraga om uarus)

#1 - 22 september 2011 17:39
Skriver med engelskt tangentbord...

En kompis till mig har alldeles nyss kopt ett akvarium, typ 350-375 L. Det ar ocksa hans forsta akvarium och han bad mig fraga den samlade expertisen har om ni tror det kan fungera med nagra salvinis tillsammans med nicagruaciklider.Han tycker de ar snygga ciklider och vill kopa nagra av varje och hoppas att dessa bildar par och sedan lamna tillbaka de resterande. Ifall detta ar en dalig ide vill han ha ett artakvarium med en handfull uarus. Tycker ni att hans akvarium ar for litet for detta, laste att uarus ska ha ganska stora kar?
#2 - 23 september 2011 06:23
alumini skrev:
Skriver med engelskt tangentbord...

En kompis till mig har alldeles nyss kopt ett akvarium, typ 350-375 L. Det ar ocksa hans forsta akvarium och han bad mig fraga den samlade expertisen har om ni tror det kan fungera med nagra salvinis tillsammans med nicagruaciklider.Han tycker de ar snygga ciklider och vill kopa nagra av varje och hoppas att dessa bildar par och sedan lamna tillbaka de resterande. Ifall detta ar en dalig ide vill han ha ett artakvarium med en handfull uarus. Tycker ni att hans akvarium ar for litet for detta, laste att uarus ska ha ganska stora kar?

Uarus blir stora, men är iof hyffsat lugna. Det beror givetvis lite hur långt karet här (iof högt med, de blir höga fiskar). Jag har dock ingen praktiskt erfarenhet av dessa fiskar

Jag hade inte kombinerat Niccar med salvinis. Niccar är lugna och snälla, jämfört med salvinis som är stentuffa vid lek. Det kan fungera, men då hade jag satsat på ett större kar. Vad som fungerar och inte fungerar är dock svårt att säga med säkerhet eftersom det är få fiskar som har läst böckerna ;) Jag har dock båda arterna och hade inte kört dem i samma kar om jag inte hade haft ett riktigt stort kar. Om din kompis vill ha salvinis skulle han kunna kolla på någon av de andra lite tuffare mellanstora CA-cikliderna såsom sebraciklider eller Jack Dempsey (vill iof ha mjukare vatten, men det blir nog inget problem). Annars hade ett artkar med salvinis varit nog med underhållning.

Om han gillar salvinis färgsättning men vill ha Niccar kan jag rekommendera Parachromis loisellei. Jag håller dem i samma kar och de är ganska lika i temperamentet. Mina går iof i ett större kar, men jag skulle tro att om karet han har fisken i är 1,5m långt fungerar det säkert med ett par av varje art (gäller dock att möblera lite smart, så att det blir naturliga revirgränser).

/Jocke
#3 - 23 september 2011 06:28
Eftersom jag inte kan posta bilder här länkar jag till en tråd på ett annat forum med bilder på mina fiskar (bl.a de arter som är aktuella i den här tråden). http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=849992#post849992

/Jocke

Annons