Chelp me plz, Perrunichthys perruno - leopard mal

#1 - 27 juni 2009 22:01
Fick precis tag i en drömfisk. Jag tog aldeles nyss hem en Perrunichthys perruno - leopard mal [COLOR=#ffffff]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=785[/COLOR]

Den är på 15cm och riktigt fin i färgerna, är denna sällsynt? Någon som har en själv som kan komma med lite tips?

Hur snabbt växer den, vill helst få upp den ca 5cm till innan den får gå i mitt stora kar.

Alla tips och råd uppskattas.

Här är den som jag har köpt :
&feature=related"" target="_blank">[COLOR=#810081]
&feature=related[/COLOR]
Dålig video är det men men

Sen undrar jag verkligen vad detta är, hoppas det är så min ser ut när den blir stor, shit vad fin:
&feature=related"" target="_blank">[COLOR=#810081]
&feature=related[/COLOR]

[RIGHT][ [COLOR=#0000ff]Rapportera[/COLOR] ] [/RIGHT]
#2 - 28 juni 2009 21:05
Schiesse :D jag förväntade mig minst 10 svar fram tills nu men ingen verkar veta något, tråkigt :(
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 juni 2009 21:16
Nja jag har väl haft den, men det är typ 25-30 år sedan och det var väl ingrt direkt speciellt med den. En stor rovfisk (äter fiskar som är mindre än halva dess egen storlek) som kräver ett rätt stort akvarium (minst 200 cm långt)
#4 - 28 juni 2009 22:04
Utmärkt matfisk - smakar lite som Lake

MVH Lasse
#5 - 29 juni 2009 10:15
Skit snygg!!!!!:D
#6 - 29 juni 2009 18:34
riktigt cool firre :).
#7 - 29 juni 2009 18:36
Kjell komigen nu, klart den e speciell, hört att dess betende är riktigt roligt och intressant samt att den får riktig personlighet mm.

Lasse haha gud vad du tänker på hur saker och ting smakar, rekomenderar du att jag slänger den på grillen sen eller?
#8 - 29 juni 2009 19:06
Nä stuva den som en lake, det gjorde jag med av dess släktingar som jag fick fryst från SA för några år sedan - en utmärkt matfisk. :)

MVH lasse
#9 - 29 juni 2009 23:32
Jag tror nog att jag föredrar den levande, nu efter att man vart hobbyakvarist i ett antal år och finansierat hobbyn väldigt mkt så kan jag säga att jag har haft riktigt sjyssta fiskar. Det går långa perioder där man tänker, fan man har ju haft det mesta vad ska man nu göra, sen kommer det från ingenstans upp en snygg firre som ändrar allt och sätter liv i hobbyn igen, i mitt fall en perruno :D ska jag med allt detta sagt käka upp den också haha, det blir lite väl för mkt va.
#10 - 1 juli 2009 00:08
[QUOTE=Amaro;1302587]Kjell komigen nu, klart den e speciell, hört att dess betende är riktigt roligt och intressant samt att den får riktig personlighet mm.
[/QUOTE]

jo amaro, det är sant som kjell säger. men vill du ha nått riktigt coolt? så skaffa RÖDMUNSTETROR! dom blir säkert ett PAR CENTIMETER stora och helt GALNA när man ger dom flingfoder, bara vräker i sig!
kräver inte så stort kar heller det räcker med 3000L. [;)]

go hemigrammus or go home!

[:-169] < [:-162]
#11 - 1 juli 2009 23:05
[QUOTE=THE_DUDE;1302950]jo amaro, det är sant som kjell säger. men vill du ha nått riktigt coolt? så skaffa RÖDMUNSTETROR! dom blir säkert ett PAR CENTIMETER stora och helt GALNA när man ger dom flingfoder, bara vräker i sig!
kräver inte så stort kar heller det räcker med 3000L. [;)]

go hemigrammus or go home!

[:-169] < [:-162][/QUOTE]

hahahahahahahahaahahahahaha !!!!

The DUDE is my hero

MFK MFK MFK MFK MFK !!!
#12 - 2 juli 2009 04:24
Med största sannolikhet så är det en Leiarius marmoratus du har och inte en Perrunichthys perruno, men vad gör det dom ser ju likadana ut. Jag har själv en Leiarius marmoratus på ca 50 cm, och den gör inte så värst mycket, äter och sover, men snygg är den. Den har för övrigt försökt sig på att sätta i sig en 30 cm stor Sorubim lima men misslyckades.
#13 - 2 juli 2009 04:45
För övrigt så ser min ut som firren i film nr 2 du länkar till. Om dom får ordentligt med mat så växer dom fort.

Annons