Channa's? Ormhuvudsfiskar?

#1 - 16 november 2005 18:17
Hej!
undrar bara om det skulle vara möjligt att hålla Channa Bleheri eller Channa Gachua i mitt 250 liters akvarium.
Just nu bor en M. Parkinsonii 5-6cm, 2 Siamesiska algätare ca 10cm var, 1 flying fox 6-8 cm, 4 prakbotior 4-6 cm och en Sprattus sprattus sprattus (Skarpsill) just nu 6-7 cm.

alla fiskar blir ju något större och ajg ska endå lämna tillbaks rengbågsfisken, sillen blir ju 10 cm vid nästa vår om allt går rätt till.

både channa gachua och channa bleheri håller sig rätt små, vanligtvis håller sig gachua vid 20 cm och fiskarna är ju just nu dugligt stora.
en bra ska är att jag har ett "outtömmligt" förråd av guppys nere för levande foder.

om inte channas funkar hadde jag tänk mig en gäddciklid.
#2 - 16 november 2005 19:03
Själva storleken är bra. Jag skulle hålla ca 3 st bleheri där t.ex. Gachua är lite aggresivare. Vet inte hur det går med fiskarna du har, men det kan säkert vara så att någon blir dagens lunch. ;P
#3 - 16 november 2005 19:38
ok! :p jag avvaktar med att köpa någon ormhuvudsfisk så dom får bli lite större då? :D
#4 - 16 november 2005 19:49
Tänkte lite på utrymmet och du kan nog ha 4st. :)
#5 - 16 november 2005 20:08
ok! :) aja bara testa liksom ;). om det blir för mycket bråk tar man bort ena paret när dom parat ihop sig eller?
#6 - 17 november 2005 11:39
Jag tror att många av fiskarna kommer att ta stryk pga att channorna växer mycket snabbare än dom och kan gå på fiskar som är lika stora som sig själva.

Själv har jag en obsucura och en micro och dom kan få för sig att döda fiskar som är nästan lika stora som sig själv även om dom inte kan äta upp dom.

Tycker nog att man ska hålla channor för sig själv eller med andra robusta rovfiskar.
#7 - 17 november 2005 14:16
ok! :(.
aja blir väll munruvande kampfiskar då! :) minst lika fina.
#8 - 17 november 2005 14:29
Du kan ha en grupp bleheri med de fiskar du har ,jag har mina bleheri med små Siamesiskalgätare ,pakistanbotior utan problem och har även haft zebrafiskar som foderfisk men bara 3 av 20st blev mat och resten klarade sig jätte bra i 300L med 5st bleheri .
#9 - 17 november 2005 15:59
nu blir jag förvirrad här :|.
jag tror jag låter fiskarna växa till sig mera och koncentrerar mig på terrariet.
#10 - 17 november 2005 17:23
Varför vänta, när du kan ha ormskallar.
Gachua kan du inte ha med fiskar som de får in i munnen (och de har relativt stor mun) men Channa bleheri och Channa sp. "blue assam" går bra att ha med andra fiskar, även relativt små då dessa är mer utpräglade insektsätare. Så länge som dessa arter inte får en kallperiod under 20 grader gärna ner mot 16 i två tre månader under vintern så kommer de inte att para ut och du slipper våldsamheter. Channor som leker/parar ut jagar ut eller dödar alla andra akvarie innevånare. Vill man ha lek på channor bör de därför gå i artakvarium. Vill du bara ha bleherisarna för att de är vackra så kan du utan problem ha 6 stycken i ditt akvarium. Själv har jag hafft 6 stycken channa bleheri tillsammans med en grupp honungsguramis och ancistrusyngel i ett välplanterat 200L akvarium utan problem.

Det finns ett litet problem med channor
När man väl har börjat med dem så är man fasst.

channaholic
//hansh
#11 - 17 november 2005 19:32
jo det är det jag misstänker, kollat lite med killarna på piranha-fury frågade hur det började och så, dom sa att nästan alla hadde börjat med sp "assam" eller bleheri sen blivigt som galna. dom sa att det finns ingen fisk som anfaller byte som channor. :D.
#12 - 17 november 2005 20:36
[QUOTE=hansh]Gachua kan du inte ha med fiskar som de får in i munnen (och de har relativt stor mun) //hansh[/QUOTE]
Gachua dödar ibland fiska som är för stora för att sväljas och sliter de i bitar och käkar upp de .
#13 - 17 november 2005 20:46
sluta snacka sådär ray snart blir jag tvungen att skaffa ett till 250 liters till mitt rum så jag kan ha ormhuvuden, tror inte jag klarar av det heller! :D
#14 - 17 november 2005 21:28
[QUOTE=Tastyfish]sluta snacka sådär ray snart blir jag tvungen att skaffa ett till 250 liters till mitt rum så jag kan ha ormhuvuden, tror inte jag klarar av det heller! :D[/QUOTE]
Jag menar att bleheri passar bättre med dina fiskar ,vill du ha andra arter
(jag få citera Hansh: Det finns ett litet problem med channor
När man väl har börjat med dem så är man fasst.)
så får du satsa på större akvarium än 250L ,jag började med bleheri sen blev det gachua,Pleurophthalma,aurantimaculata :D
Gachua sålde jag för några månader sen .
#15 - 18 november 2005 06:57
ok ! :D.
får väll se hur det blir. ;)
#16 - 18 november 2005 11:10
Bara dumt att börja med channor, man blir helt insnöad och vill inte ha nått annat.
Men personligen tycker jag att de lite större arterna är roligare pga. att det är lite mer action när dom jagar, så jag tycker att det är värt att starta ett kar med bara channor.
#17 - 18 november 2005 19:22
det låter inte så dummt michael! ;) är redan insnöad på div. skaldjur (utan att äga några.) och botior :D

Annons