Channa Bleheri och påfåglar?

#1 - 10 maj 2009 12:31
Nån som vet hur situationen kan te sig?

Köpte ett par av Kent i Nol, han trodde att de skulle gå bra.
Båda är ju lugna av sig, men vet ju aldrig :confused:
Grymt trevlig och charmig fisk iaf.
#2 - 12 maj 2009 12:52
Mina påfåglar har stressat ihjäl en ormhuvudsfisk och nästan biti ihjäl en annan (som jag dock han rädda nävens hjälp). Hur påfågeln tar sig an en bleheri beror nog mycket på storleksskillnader och personligheter hos fiskarna, men mina stressade ihjäl (jagade och försökte bita den) den ena då de var runt 10cm och ormhuvudsfisken kring 8cm. De lyckades nyligen nästan igen då de var runt 20cm och den nya ormhuvudsfisken kring 14... Alla underligt formade fiskar som inte lever på botten brukar få ta en del stryk av påfågeln, i alla fall enligt min erfarenhet. Prova går ju ;)
#3 - 12 maj 2009 18:18
ja hittils har det gått hyffsat bra.
Än så länge är det rödcikliderna(2 st) som jagar dem.
Påfåglarna är mest nyfikna. Channorna är 10-12 cm
det är bara en påfågel som är i samma sorlek, resten mindre.
Samtliga fiskar har blivit nyplacerade i 540 L, hoppas på så sett att dem blir accepterade.

Rödcikliderna får ett eget kar idag, blir snart buffé;)
#4 - 13 maj 2009 06:36
Ah dina bleheri var större än påfåglarna. Även om påfåglarna då blir större än bleherin på bara några månader så hoppas jag ändå att det fungerar eftersom de växt upp tillsammans, lycka till med försöket och glöm inte bort att uppdatera tråden om några månader :P
#5 - 13 maj 2009 20:39
Gjorde en ommöblering igår, ser mkt bättre ut idag. Röd cikliderna har fullt upp med att koll på varandra. Bleheri kan lungt skönt andas ut under mina rötter och finna sig till rätta. Påfåglarna bryr sig inte om hur det ser ut verkar det som, mest roade av dem nya gömställena osv.

Får nog införskaffa mig mer rötter, bleheri verkar vara lite ljusskygg. Jag är inte ledsen för det, tvärtom.

Uppdateringar kommer tätare än månadsvis, är inne minst 6 ggr i veckan. Mkt skoj och läsa här inne.
Guest
#6 - 13 maj 2009 20:55
Jag skulle inte släppa ner en bleheri me påffar.
#7 - 14 maj 2009 09:27
C.bleheri är en dvärg ormhuvud och skall bara hållas med snälla fiskar i sin egen storlek.
#8 - 14 maj 2009 15:35
okej, Men den är ju själv en rovfisk, eller?
Visar dem iaf vid matning, det rycks o slits i allt man stoppar ner. Hela räkor delar dem på mitten:d. Grymt tuffa små battingar.

I mitt kar går det fint iaf, 1 vecka. Dem äter och undersöker. Fast får nog göra mig av med rödcikliderna som sagt. Trots ommöblering så e dem idag lite väl nyfikna.

Time will tell :)
Guest
#9 - 14 maj 2009 15:52
Påfåglarna kmr käka upp dom när de blir ltie större.
#10 - 14 maj 2009 17:49
Vet inte om Narii menade rödcikliderna eller bleheri:n men jag antar att fallet tyvärr kan tänkas bli så med båda, men det tar ganska lång tid och om påfåglarna växer upp med små fiskar så finns alltid chansen att de ignorerar dem. Mina på fåglar på 20+cm äter inte mina små foderfiskar (de var för aggro bland sina egna) på 5cm som varit där i 4 månader i hopp om att bli mat...
#11 - 15 maj 2009 15:07
channerna smyger omkring bland rötterna, har svårt att se att påfåglarna, nu 7-8 cm, kommer att efter +20 cm äta upp mina bleheri.
Står ju att det inte går att ha växter och att dem gräver mkt, stämmer inte i mitt kar. Jag har haft samma växter i 6 månader nu, helt orörda. Så jag tror att det haandlar om i vilket skede man vänjer en fisk till olika saker.
Svårt att lära en gammal hund sitta.

Det ser väldigt fridfullt ut, mellan bleheri och påfåglarna.

Som i keibo:s fall, har dem alldrig ätit levande fisk innan så kan det vara svårt och få dem att göra det senare.

Jag har tilltro till mina påfåglar:d
Guest
#12 - 15 maj 2009 15:37
Mina har växt upp me en fengädda. Men min stora påfågel som nu är ~18cm har börjat jaga min 15cm fengädda. Så ja tror nog att de blir mat.
Ang växter så funkar de i mitt kar med, men ibland så gör de inte d...
Bilagor:
#13 - 16 maj 2009 08:42
ok, det lät ju tråkigt.
Vad är det för fengädda du har?
Guest
#14 - 16 maj 2009 10:25
Senegalus
#15 - 17 maj 2009 11:01
Mina påffar på 20cm rör inte fengäddor på 15/20cm, men de jagar 30cm+ öronålar som bara den, samtidigt som min nya eldål på 25cm inte blir jagad alls. Allt som är nere vid botten fungerar enligt mig rätt bra med påfåglarna.

Nu ska jag för övrigt byta ut mina 2 tigerpåffar mot 2 albinopåffar och en nästan helröd påffe. Så får vi se hur leken ter sig när 3cms påffar simmar framför mina matvägrande fengäddor på 15 respektive 20cm :) Updaterar om det går illa :)
#16 - 17 maj 2009 18:24
Nu ska jag för övrigt byta ut mina 2 tigerpåffar mot 2 albinopåffar och en nästan helröd påffe. Så får vi se hur leken ter sig när 3cms påffar simmar framför mina matvägrande fengäddor på 15 respektive 20cm :) Updaterar om det går illa :)[/quote]

du är en sann djurvän......................................
#17 - 18 maj 2009 21:01
Vet att det inte finns några kända könsskillnader. Men du som fått yngel, kan du se nån skillnad?

Misstänker att min största är en hanne, men vet ju aldrig.

Sitter också på en senegalus, och matvägran existerar inte.

Förgylt mitt kar med lite random huggna chifferplattor, får se vad det ger för resultat.
#18 - 21 maj 2009 18:19
sjebbe skrev:
Vet att det inte finns några kända könsskillnader. Men du som fått yngel, kan du se nån skillnad?

Misstänker att min största är en hanne, men vet ju aldrig.

Sitter också på en senegalus, och matvägran existerar inte.

Förgylt mitt kar med lite random huggna chifferplattor, får se vad det ger för resultat.

Menar du mig om ynglen? Mina nya påffar är inte sammanbundna med de gamla, men de gamla har lekt en gång och då var det den lite mindre och slankare som var hannen. Aningen mer färgstark också, men det var nog två tillfälligheter av vad jag lyckats läsa mig till.

du är en sann djurvän......................................

So far so good. Än så länge fungerar det, vilket var vad jag hoppades på, så jag tycker inte din kommentar tillför speciellt mycket.

Mina fengäddor matärgrar inte längre men allt de äter är mygglarver och små små algtabletter... De är t.o.m. rädda för de större klumparna mygglarver som jag försökt ge dem :P
#19 - 22 maj 2009 06:18
Gillar mystiken över denna så tåliga och robusta fisk. Konstigt att det inte finns några kända könsskillnader. Det forskas ju så mkt i allt annat och påfågeln är ju inte direkt ny på marknaden.
Men fisken ser dem uppenbarligen:d

Såg till min förvåning att mina bleheri äter pellets.

Sen så funderar jag på att ta ur chifferplattorna. Påfåglarna är så bösiga. Man ser typ att dem har simmat emot nån kant på plattorna. Så nu ser dem lite buskiga ut. Ändå har jag naggat chiffern för att det inte ska vara så vasst och rispigt.
#20 - 24 maj 2009 16:58
sjebbe skrev:

Får nog införskaffa mig mer rötter, bleheri verkar vara lite ljusskygg. Jag är inte ledsen för det, tvärtom.

Bleheri blir skygg när man har dom med större fiskar ,bleherin mår och färgar bättre om man har dom med små och lugna fiskar .
#21 - 26 maj 2009 19:24
ok, men som sagt är mina påfåglar mindre än mina bleheris så dem e framme nästan hela tiden. Och färgerna lyser starkt.

Men som sagt, påfåglarna blir ju större så vi får se hur det blir.:confused:

Angående yngel/könskillnader, så undrade jag mest i allmänhet (alla som har erfarenhet får gärna dela med sig) skilldnaderna mellan könen, beteende, storlek, färg osv på påfågelcikliden.
Är helt lost i denna underbara fisk!!! :D
#22 - 27 augusti 2009 20:13
Dags för en update nu tycker jag! :)
#23 - 29 augusti 2009 09:58
Ja, det var inte igår jag skrev i denna tråden. Påfåglarna tuffar på. Dem är mellan 15-18 cm, undrar om dem börjar bli könsmogna snart. Har inte sett något som helst tecken på parbildning, bara rangordnignen.

Min bleheri, har en kvar, äter som den ska. Men han verkar bli mer och mer nattaktiv. Vet inte varför. H*n har väl vuxit 3-4 cm sen jag fick h*n och är nu ca 15 cm. Den som dog låg i hallen, hade lyckats hoppa ut ur karet på natten och krypit en sträcka på 6 meter!! Lyckades dock få liv i han igen, men h*n hade nog legat för länge och visade efter 2 h inga livstecken:(

Brutus fengäddan äter nu riktigt fint, ser ut som en beige denniskorv. Det har även börjat komma lite rött i hans rygg/stjärtfena. Det verkar komma och gå så det är ingen sjukdom eller infektion utan verkar snarare vara hans färgteckning.

Mina silver dollar ångrar jag nu bittert att jag köpte. Vart ett impuls köp som nu kostat mig massvis med pengar och växter. Dem verkar dock låta mina långsamväxande växter vara. Nån i GBG som vill ha en grupp om 6? Garanterat välgödda!;)

Har även skaffat mig två st påfågelpilnäbbar. Roliga små filurer som jag trodde skulle bli mat med en gång. Men det har gått bra. Varit i karet en dryg månad nu.

Hur går det med dina påffar Keibo?
#24 - 6 september 2009 12:08
Här kommer en liten uppdatering till.
Silver dollars går inte numera i mitt kar utan jag har istället utökat med 2 st channa bleheri till. Och var det verkar så har jag fått ett par ,en den jag hade redan och en utav de nya.

Idag flyttade även en Tigerfisk(Datnioides microlepis) och en channa pulchra VF in. Båda åt efter ca 1 timme. Så just nu är hobbyn riktigt rolig!!!!

I fredags köpte jag även ett yttterfilter. Sunsun 2000L/h med UV-lampa. Tyckte att mitt pumphuvud med filtermatten tog för mkt plats. Tanken är väl att det ska få gå i ett nytt kar med nått annat roligt.
#25 - 1 juli 2011 11:13
hjälp !

tjena jag har 6 st channa pulchra på kanske 10-16 cm tillsamans med 3 små påfågel ciklider. jag vill veta vad ni tycker jag ska göra för påfåglarna är väldigt aggressiva och försöker bita channorna. jag har ett 240 liters som står tomt och funderar på att ha påfåglarna där inne istället? jag vet att dom blir stora som fan. men det borde väl räcka ett tag ? då kan jag få mina channor att bilda par och leka då dom simmar i ett 375 liters akvarium. är tacksam för hjälp.:D
#26 - 1 juli 2011 15:42
375 liter är också för litet för oscarn.
#27 - 1 juli 2011 18:26
Bleheri vill ha en kallperiod och passar bäst i artkar med mycket växter. Påfåglar blir väldigt aggressiva om dem leker, Jag skulle inte heller blanda dessa fiskar men i ett stort akvarium kan det ju funka ett tag
#28 - 1 juli 2011 18:28
Det funkar tyvärr ändå inte om man har ett stort kar då oscarciklider är tropiska fiskar.
#29 - 1 juli 2011 18:29
tjena jag har 6 st channa pulchra på kanske 10-16 cm tillsamans med 3 små påfågel ciklider. jag vill veta vad ni tycker jag ska göra för påfåglarna är väldigt aggressiva och försöker bita channorna. jag har ett 240 liters som står tomt och funderar på att ha påfåglarna där inne istället? jag vet att dom blir stora som fan. men det borde väl räcka ett tag ? då kan jag få mina channor att bilda par och leka då dom simmar i ett 375 liters akvarium. är tacksam för hjälp.:D

Jag tycker att du ska skippa antingen påfågelcikliderna eller pulchrorna och ha endast en art om de biter channorna
#30 - 1 juli 2011 18:30
Han frågade om man kan ha pulchra inte bleheri.
#31 - 2 juli 2011 06:38
Både Bleheri & Pulchra är subtropiska fiskar som behöver en kallperiod på ett par månader. Pulchran behöver dock inte riktigt så kallt som Bleherin. Att ha dom ihop med en tropisk ciklid som blir så stor som en 'påffe' är en riktigt dålig ide'. Channor kommer bättre till sin rätt i ett artkar då du även kan få se lite av deras naturliga beteende och kanske även få lite avkommor av dom. mvh Finn

Annons