Channa bleheri

#1 - 19 mars 2010 21:16
Har äntligen fått tag i fyra Channa bleheri. Har letat efter den ett tag. Nå´n som har erfarenheter av den, och vill dela med sig? :)

Vet så mycket som att den inte blir så jättestor (ca 20 cm), och är rätt fredlig sinsemellan, och ska gå att odla.
#2 - 20 mars 2010 07:00
Grattis till mkt speciel fisk. Hanarna är rundare lite tjockare runt huvudet. Växer snabbare än honorna. När dem har kamp om rangordningen så spånner dem ut gällarna så dem liknar grodor som kvackar.
Du kommer förstå när du ser dem.
Funkar bäst i artkar men kan med fördel köras med malar från asien.
Äter allt, svår att få att äta pellets till en början. Ett tips är att blötlägga dem med räkmix eller liknande.

Gillar "gammalt" vatten, alltså färre och mindre % vid VB. Knöka karet fullt med växter och massvis med flytväxter så kommer du få lek.
Va ganska noga med vattenvärden dock i början då jag upplever samtliga channas som går att få tag på i daglighandel är ganska känsliga som små.

Tryck lite filtervadd i samtliga öppningar vid täckglasen, annars kommer du granaterat förlora en eller två. Dem rymmer lätt.
Lycka till...:D
#3 - 20 mars 2010 11:01
Attans då att jag tog med min gigantiska Lotus till affären, men lämnade några små avkomlingar, de växer väl de också :)

Han i affären sa att de han hade (som jag köpte) åt pellets och frysta vita mygglarver, och de var inte så jättesmå, mellan 10 och 15 cm kanske, ögonmått är inte min starka sida.
#4 - 20 mars 2010 11:36
Låter lite som du köpte dom på Trop? Som sagt glöm inte att täta överallt, dom är snabba på att hoppa ut annars vet jag av erfarenhet.
#5 - 20 mars 2010 11:40
De kan vara kinkiga i maten till en början. Mina två åt inte alls de fyra första dagarna,jag provade med allt. På fjärde dagen gav jag hemmagjord räkmix, matar inte gärna ofta med det blir så grisigt i vattnet, men det åt de. Musslor i vatten på burk åt de också med god aptit. Även helar frysta räkor...skalade naturligtvis.
Mycket fredliga, gör inte en fluga förnär, men kan vara skygg från början.

Håller med Sjebbe, se till att det inte finns någon öppning där de kan ta sej ut. Min ena tog sej ut via filterkammaren, den "klättrade" med hjälp av bakgrunden, så den kom över i filterkammaren, där det är öppet. Min dotter hittade den på golvet, ca 3-4 meter från akvariumet. Den hade vandrat iväg......;)
#6 - 20 mars 2010 14:20
Japp, köpte dem på Trop, har pratat med honom förr att det skulle vara kul om han fick in bleheri, han har haft några andra sorter inne, inklusive micropeltes, men nå´n så´n vill jag definitivt inte ha. Han hade så´na inne nu också, och pulchra. Men pulchran var tydligen ganska aggressiv sinsemellan, vilket inte bleherin är.

Idag (köpte dem igår) åt de hur som helst både fryst artemia, och frysta vita mygglarver. De hade inte tagit sig ut under natten, hittade alla fyra i akvariet efter lite letande, men knödde i lite hushållspapper i hålen, inklusive hålen för sladdarna på baksidan.
#7 - 20 mars 2010 15:32
De ÄLSKAR daggmask, kan jag bidra med. Och så begår de självmord genom att - som nämnts tidigare i tråden - hoppa ut genom minsta lucka i täckglas. Har själv blivit av med tre-fyra stycken på det viset : (

Trivs bra i halvgammalt vatten och lite "dov" miljö sådär.

Härliga små rovfiskar annars, med jättefina färger.
#8 - 20 mars 2010 16:59
kul fisk
#9 - 20 mars 2010 17:00
Pulchra har jag med mina bleheris. Och som du sa är den lite tuffare. Men när rangordningen är ställd så lugnar det ner sig.
Grymt bra läkkött på denna fisken. Hitttade min första bleheri i hallen 6 meter från karet. Vet inte inte hur länge den legat men väl ett par timmar. Men han repade sig trots att han vart helt vit i 3-4 dgr.
Filtervadd tror jag är bättre att täppa igen hålen med. Du vill ju ha lite luftgenomströmning mellan täckglas och vattnet.

Gott att dem äter och vid den storleken så är du trygg.
Daggmask, levande då, är nog det roligaste du kan ge dem. För beskådaren alltså.;)
#10 - 20 mars 2010 17:22
Ja, de kan ju ta sig en bit på land, på vissa ställen i USA har de problem med att nå´n större art av ormhuvud har spridit sig, och det kan ju vara att fiskar, som importerats som mat har rymt, och krupit iväg till närmaste sjö.

Hade ingen filtervadd hemma, men ska sätta dit det se´n. Ja, de åt idag, och verkar komma överens med sällskapet också :) Skulle vara kul att få ett par, och kanske lite yngel, om man har tur :)
#11 - 21 mars 2010 15:07
Det är channa argus, Northen snakehead som lever rövare i staterna. Att den går på land är bara en myt. Däremot så är den sjukt anpassningsbar. Klara alla temperaturer, vattenvärden osv. Sen är den ju en utpräglad rovfisk och resultatet som följer är inte så märkvärdigt dock oönskat.

Nån lycka med pellets än? Ska se om jag kan lägga upp en film på tuben med mina.
#12 - 21 mars 2010 17:12
Jag har två stycken bleheri.(ca 17cm) Efter att de kommit upp till en storlek på över 15cm så hoppar de knappt alls. Mina har inte ens varit på väg att rymma. Men de är lömska. Kan vara kolugna i flera dagar. Äter som vanligt och bara glider runt. Sen PANG! så kan de klippa någon mindre fisk. Mata dom med skalade räkor, oxhjärta, musslor och strömming. Det äter mina utan protest ;)

Vad har du för fiskar tillsammans med dom?
#13 - 21 mars 2010 18:36
Musslor hör till favoriterna har jag märkt...;)Mina blir galen när jag ger dem musslor....:)
#14 - 21 mars 2010 23:01
Micke_nes skrev:
Jag har två stycken bleheri.(ca 17cm) Efter att de kommit upp till en storlek på över 15cm så hoppar de knappt alls. Mina har inte ens varit på väg att rymma. Men de är lömska. Kan vara kolugna i flera dagar. Äter som vanligt och bara glider runt. Sen PANG! så kan de klippa någon mindre fisk. Mata dom med skalade räkor, oxhjärta, musslor och strömming. Det äter mina utan protest ;)

Vad har du för fiskar tillsammans med dom?

Har lite olika, bl.a ett gult hantelpar, två fjärilsfiskar, tre pansarålar, tre flaggstjärtsmalar (Dianema urostriata), och två Ancistrusar.
#15 - 22 mars 2010 13:46
Har tagit några bilder på dem :)
#16 - 25 mars 2010 07:34
Kul tråd !
Jag har inte haft akvarium på länge , men nu har man kommit tillbaka lite :)
En av favoriterna jag hade innan är ju givetvis bleherin !
Dock så fanns det bara "vanlig" bleheri innan , men nu har jag köpt mig 4 st "blue galaxy" .
Helt underbara i både färgerna och som individer :)

När kan man se skillnad på könen ? Har för mig att jag läst nånstans att hanen eller honan har en fläck på ryggfenan ?
2st av mina har fläckar och 2 utan . De är ca 10cm än så de kanske är för små att se skillnad på än ?

Har fått förklarat att blue galaxy är ev bara en lokalitets bleheri . Stämmer detta ?

Mina har fungerat sen dag 1 med all mat jag erbjudit. Pellets , räkor och röda mygg.

Sen har jag en fundering . Channor kan ju vara lite känsliga mot salt . Hur är det om man matar med färdigskalade räkor igentlien ? Det är väl en del salt där i ?
#17 - 25 mars 2010 21:01
Har också 4 st blue galaxy, kul!

Angående könskillnad så ser du det enklast på formen på huvudet. Vet inte hur det är med prickar och sånt. Men hanen har generellt ett rundare huvud medans honan har något smalare och spetsigare mun. Detta tror jag är ett ganska vanligt sätt att se skillnad på just channor.

Mina ligger på 10~ cm och ser ingen skillnad på dem än. Inte som på mitt bleheripar.

Har också hört att den har bleheri i sig, dock har jag hört gucha och stewartii med. Så jag låter det vara osagt.

Har matat samtliga mina channor med räkor(skalade och oskalade) samt rå vitfisk och musslor det senaste året. Dock så är räa räkor bättre, innehåller mer gott för fisken.
#18 - 25 mars 2010 21:45
Dock så fanns det bara "vanlig" bleheri innan , men nu har jag köpt mig 4 st "blue galaxy" .

Helt underbara i både färgerna och som individer :)

Har aldrig hört talas om den sorten....bild tack.....:D
#19 - 26 mars 2010 06:39
sjebbe skrev:

Har också hört att den har bleheri i sig, dock har jag hört gucha och stewartii med. Så jag låter det vara osagt.

Jag har haft både Stewarti och gachua och jag tror personligen inte att det är någon av dom . Stewartin upplevde jag mycket mer aggressiv och växer fortare. Gachuan är grövre i kroppen och mycket mörkare . Iaf min erfarenhet.
Men det kanske kan vara nån släkting , det har jag ingen aning om .

Har aldrig hört talas om den sorten....bild tack.....:D
Kan fixa bilder efter jobbet ;)
#20 - 26 mars 2010 06:48
Det ser vi fram emot...:)
#22 - 26 mars 2010 17:09
koffra skrev:

Ser ut som mina tycker jag :)
#23 - 26 mars 2010 19:18
A det är likt ! Jag tror enda skillnaden är att "blue galaxy" är blå skimmrande på både analfenan och ryggfenan medans "vanlig" är rödaktig på ryggfenan och blåskimmrande analfena .
Jag har dock ingen säker fakta , så ta det med en nypa salt .

Här är bla ett forum där de drar upp detta på .
http://www.arofanatics.com/forums/showthread.php?t=285921
#24 - 27 mars 2010 09:12
Mina är också ganska lika, men det är nog...som du säger... bara analfenan som är blåskimrande på mina. De här bilderna är knäppta dagen efter jag fick dem, så de är lite bleka i färgen ännu, nu har de betydligt skarpare färger bägge två, och jacket i ryggfenan på den ena har läkt....det var ena Zebran som tog en tugga av den...:mad:
#25 - 27 mars 2010 10:32
De har bra läkekött tycker jag . Mina är ju nya hos mig med (ca 1 vecka) Så de har lite trasfenor och inte så mycket färger . fast det kommer mer och mer nu :)

De är ganska kaxiga iaf ! Igår skulle jag sätta lite javamossa runt mina trollhasselgrenar som är i karet . Alla 4 va och tuggade på mig så jag har märken kvar fortfarande .
En av dom hoppade ca 10cm upp ur karet för att bita sig fast i mitt finger ! Han släppte ca 2 sek senare , men jädrar va rädd jag blev när jag inte va beredd på det .
#26 - 27 mars 2010 10:49
Mina blue galaxy är också mkt intresserade av mina fingrar.:D Dem hoppar även mot glaset när det är matdax.
MIna rackare nedan:
Channa sp. blue galaxy

Channa sp. blue galaxy

Ljuset är ganska avgörande hur färgerna kommer fram.
#27 - 28 mars 2010 09:35
Jo ryggfenan har läkt på min, sedan jag flyttade undan Zebran, så är det ingen annan som tuggar på dom....fast jag blev lite paff, trodde inte att Zebror tuggade fenor.....
#28 - 30 mars 2010 09:56
Jag har bara mina channor i karet så jag tror inte det blir mycket fentuggande eller slagsmål. De har iof vissa dagar utmanat varandra lite , men inget alvarligt. Nu är det dock lugnare.

Peppar peppar , så har inte dessa hoppat något alls , även om jag inte har mycket växter i eller så .
De jag hade för några år sedan hoppade hela tiden . Kan vara induviduellt eller kanske tom. skillnad mellan "blue galaxy" vs vanlig bleheri ?

Sjebbe-A ljuset är verkligen avgörande , men det är fina exemplar du har ! Det syns ändå :)
#29 - 30 mars 2010 14:02
koffra skrev:
Jag har bara mina channor i karet så jag tror inte det blir mycket fentuggande eller slagsmål. De har iof vissa dagar utmanat varandra lite , men inget alvarligt. Nu är det dock lugnare.

Peppar peppar , så har inte dessa hoppat något alls , även om jag inte har mycket växter i eller så .

De jag hade för några år sedan hoppade hela tiden . Kan vara induviduellt eller kanske tom. skillnad mellan "blue galaxy" vs vanlig bleheri ?

Sjebbe-A ljuset är verkligen avgörande , men det är fina exemplar du har ! Det syns ändå :)

Det är nog induviduellt som du säger. Vissa vill verkligen ut ur karet trots att det inte förekommer några bataljer. Mkt märkligt.

Ang. skillnad mellan blue galaxy och bleheri så måste jag säga att den är ganska liten. Det skiljer drygt 6 cm mellan mina. Dem går i olika kar dessutom så jag får se när dem sätts samman i ett framtida kar.
Dem färgar ju ut beroende på humör och ibland så ser dem snarlika ut.

En art ganska ny art som förhoppningsvis kommer till sv snart.
Channa sp. Fire ice
Ska tydligen var besläktad med Gachua.

Btw - Tack
#30 - 3 april 2010 16:35
Tjo!

Precis köpt två bleheri och har två foder frågor.
Äter de posthorns sniglar? Hadde en 15-20st i karet, nu ser jag inga.
Är det lungt att mata dem med vanliga flugor jag fångar i fönstret?
Läste att de åt nedrammlande insekter i naturen.

Behöver även tips på hur man kyler ned vattnet ett par månader per år, räcker det med två fläktar för att kommaa nedåt 16-17 grader?
Akvariet är 200l.
#31 - 4 april 2010 09:06
Tjo!

Precis köpt två bleheri och har två foder frågor.

Äter de posthorns sniglar? Hadde en 15-20st i karet, nu ser jag inga.

Är det lungt att mata dem med vanliga flugor jag fångar i fönstret?

Läste att de åt nedrammlande insekter i naturen.

Behöver även tips på hur man kyler ned vattnet ett par månader per år, räcker det med två fläktar för att kommaa nedåt 16-17 grader?

Akvariet är 200l.

Tror inte dem äter sniglar. Det bör du se på deras kroppsform i så fal om det är så många som försvunnit.
Du kan lungt mata dem med flugor. Men hoppas du matar med annat också eller har sjukt mkt flugor i fönstrerna hemma? :D

Det räcker att du får tempen strax under 20. Jag har kört med gamla drickaflaskor med is i. Antalet flaskor, hur många liter och hur ofta du behöver byta ut dem är väldigt olika.
Själv provade jag mig fram tills jag hittade en kombo som gjorde att jag höll runt 20 grader och bytte flaskorna mot nya efter jobbet. Ett tips är att göra denna prossedur på vinterhalvåret. Sommarvärmen är gör det ganska svårt då tempen i mitt fall höjs.

Annars kylaranläggning, men det är tokigt dyrt.
#32 - 4 april 2010 19:51
sjebbe skrev:
Tror inte dem äter sniglar. Det bör du se på deras kroppsform i så fal om det är så många som försvunnit.

Du kan lungt mata dem med flugor. Men hoppas du matar med annat också eller har sjukt mkt flugor i fönstrerna hemma? :D

Det räcker att du får tempen strax under 20. Jag har kört med gamla drickaflaskor med is i. Antalet flaskor, hur många liter och hur ofta du behöver byta ut dem är väldigt olika.

Själv provade jag mig fram tills jag hittade en kombo som gjorde att jag höll runt 20 grader och bytte flaskorna mot nya efter jobbet. Ett tips är att göra denna prossedur på vinterhalvåret. Sommarvärmen är gör det ganska svårt då tempen i mitt fall höjs.

Annars kylaranläggning, men det är tokigt dyrt.

Ah nä:d, mest frysta mygglarver/räkmix än så länge. Har iofs även lyckats med levande syrsor också. Tänkte det kunde vara bra med variation.
Snäckorna kanske gav upp o flyttade av nån annan anledning, runda om magen har de inte blivit iaf.

Hehe frysta petflaskor slog mig aldrig :p, blir nog det då kylanläggningarna verkar börja på ett par tusen i pris.
#33 - 5 april 2010 21:26
Ah nä:d, mest frysta mygglarver/räkmix än så länge. Har iofs även lyckats med levande syrsor också. Tänkte det kunde vara bra med variation.

Snäckorna kanske gav upp o flyttade av nån annan anledning, runda om magen har de inte blivit iaf.

Hehe frysta petflaskor slog mig aldrig :p, blir nog det då kylanläggningarna verkar börja på ett par tusen i pris.

Variation är alltid bra. Prova fryst vit fisk. Alaska pollack har jag fått tips om o funkar kalas. Sen räkor, daggmask på sommaren och som du sa syrsor.
Jag har sneglat lite på kylare men det är som du säger på tok för dyrt. Blir skrämd varje varje gång. Bättre att lägga 3 min varje dag att byta en 1-2 st petflaskor.:D

Snäckor funderar jag på att trycka ner. I och med att man minskar VB så ökar algerna trots EC. Äpplesniglar, är dem tillräckligt stora tro?
#34 - 5 april 2010 21:33
Mina brukar få fryst artemia och frysta vita mygglarver, som de glatt äter. Men idag åt de faktiskt flingfoder, och häromdagen försökte de tugga i sig en algtablett :p
#35 - 6 april 2010 02:17
Frystfisk gillade de:), grisar ju inte ned så mkt i vattnet heller om man jämför med räkmixen.

Problemet med stora Äppelsniglar verkar vara att de är svåra att koppa in, de små klarar sig men de stora verkar inte gilla transporter så de dör. Var nog en mal som åt mina btw[:(!].

Pellets till ciklider har jag fått tipps om ska funka också, bra om man ska åka bort lite längre då de funkar bra i foderautomater.

Haquoss har även en påhängsfläkt som ser rätt smidig ut, ett par såna skulle nog funka då de inte var så dyra(typ 190:-).
#36 - 6 april 2010 09:12
Varför ska man sänka temperaturen i karet?? Mitt ligger på 26-27 grader, och det verkar de trivas jättebra i.:)

Ang. Foder: Mina är väldigt kinkiga i maten, har försökt ge dem pellets och ciklidgranulat (Scalarena äter gärna det) Men de nosade på maten och såg mycket förnärmade ut........Så jag får nog fortsätta med musslor, räker och annan fryst och levande mat. Daggmask ska jag försöka med till sommaren, även levande mygg.....:)
#37 - 6 april 2010 16:01
Pellets funkar om man blötlägger dem en stund innan och sen blanda upp det med nått de gillar.

Angående temp så är fisken subtropisk, vill ha en kallare period om året. Har läst någonstans att subtropiska channor leker när smältvatten från bergen sänker tempen i sjön/vattendraget de lever i.
Vissa hävdar att du sänker livslängden på fisken om du inte sänker tempen till runt 18-20 i 2-3 månader. Den blir lättare sjuk osv, svårlekt med mera.
Har bara haft channor i drygt 1 år än så länge så vad vet jag egentligen :D

Min channa bleheri-hona sover numera för gott [:(]
Såg lite risig ut igår, lite toffsiga fenor och lite hängig. Idag på botten och hälften uppäten.
Det ploppar ju i karet när man har fengäddor och channor när det andas luft. Men det lät lite mer än vanligt igår kväll/natt.
Misstänker min nya Notopterus notopterus VF(asiatisk knivfisk) ca 20 cm. Nån som har erfarenhet av att knivfiskar kan vara lite kniviga(:p) på natten mot andra fiskar? CB-honan var ändå drygt 15 cm. Har inte sett några tecken på aggression på dagen what so ever...nattaktiv jag vet...
Bilagor:
#38 - 6 april 2010 18:00
det blir en channa bleheri för mig också om några veckor eller månader:)
Bilagor:
#39 - 6 april 2010 20:48
Knivfisken är kriminell på nätterna.....Jag hade en Clown knivfisk, den var visserligen 40-45cm, och han tuggade i sej en fullvuxen cokladciklidhona, Chokladcikliden var iaf 20-25 cm.. Kniven betedde sej konstigt, den låg på botten och såg ut som om den flämtade efter luft när lampan tändes på morronen, jag reagerade naturligtvis och gick dit och kollade....Och vad jag såg av min forna Chokladciklidhona var en del av munnen. Kniven hade smugit upp bakanför henne, och tagit henne under natten......:( Jag har inte kvar den kniven, men jag är lite sugen på att skaffa en ny...om det finns någon som är "snällare" än den asiatiska......:/
#40 - 6 april 2010 20:56
Tja, afrikansk knivfisk ska vara snällare, och Black Ghost, men den är nog lite känsligare vad det gäller sällskapet. En knivfisk som definitivt är olämplig är darrålen :p
#41 - 6 april 2010 21:09
Jag är också lite sugen på dessa vackra channor, hur intressanta är de att betrakta. Jag har fått för mig att de mest ligger stilla och spanar och att matningen är enda tillfället då det händer något har jag fel?
#42 - 7 april 2010 12:25
Micke_A : Jo att darrålen är olämplig, kan jag mycket väl föreställa mej......:/ Då lär det väl endast finnas grillad fisk i mitt akvarium.....:p...Ingen höjdare direkt...;)

Dre: Channorna...åtminstone de jag har.....är rätt så aktiva faktisk. De småtjafsar sinsimellan. Och de syns ganska mycket under dagen......Men jag har även hört att de kan vara ganska skygga......
#43 - 7 april 2010 15:54
ciklidtok skrev:
Micke_A : Jo att darrålen är olämplig, kan jag mycket väl föreställa mej......:/ Då lär det väl endast finnas grillad fisk i mitt akvarium.....:p...Ingen höjdare direkt...;)

Dre: Channorna...åtminstone de jag har.....är rätt så aktiva faktisk. De småtjafsar sinsimellan. Och de syns ganska mycket under dagen......Men jag har även hört att de kan vara ganska skygga......

Ja, risken är att du blir grillad själv också :p Dessutom blir den större än akvariet. Faktum är att det inte är en ål, utan just en knivfisk.

Mina bleheri är också ganska aktiva, särskilt vid matningarna, den största och dominanta tar en hel klump frysta vita mygglarver i munnen.
#44 - 7 april 2010 16:55
Jo det är ju en risk man tar iofs...[:o]Så det är en Knivfisk, det hade jag ingen aning om.....Knivfisken har ju ett ganska suspect utseende, och darrålen ser ut som en ål helt enkelt. Trodde inte att de var "släkt"

Att Channan är aktiv vid matning, har jag minsan märkt....Men det står ju i artbeskrivningen att de kan vara rovlystna och glupska...;) och att stoppa in en hel mussla....och lite till.....i käften, det verkar inte vara något större problem, trots att käken ser ut att kunna gå ur led på dem.....[:-13]
#45 - 7 april 2010 17:01
Ja, men om man tittar på en darrål, så ser man att den simmar som en knivfisk, med en lång analfena som rör sig :)
#46 - 7 april 2010 18:13
Micke_A skrev:
Ja, men om man tittar på en darrål, så ser man att den simmar som en knivfisk, med en lång analfena som rör sig :)

det har jag faktisk inte funderat så mycket över......jag hade en gång för många år sedan, en Electrisk ål, men jag vet inte om det är samma som darrålen, den var "bara" 25-30 cm, men man kunde få stötar som gjorde ont av den också....:/ Jag stoppade inte ner fingrarna frivilligt i det karet kan jag ju säga.....[:o]
#47 - 7 april 2010 19:00
ciklidtok skrev:
det har jag faktisk inte funderat så mycket över......jag hade en gång för många år sedan, en Electrisk ål, men jag vet inte om det är samma som darrålen, den var "bara" 25-30 cm, men man kunde få stötar som gjorde ont av den också....:/ Jag stoppade inte ner fingrarna frivilligt i det karet kan jag ju säga.....[:o]

Det var inte en elektrisk mal du hade? Så´na har jag sett till salu. Vissa fiskar som är helt olämpliga som akvariefiskar säljs ju ändå, som paroonhajen t.ex, men darrålen har jag svårt att tänka mig att den säljs, den blir inte bara stor, utan är farlig också.
#48 - 7 april 2010 20:03
Kan ha varit en elektrisk mal....det har jag ingen aning om. den följde med akvariumet som jag köpte då.....Och jag gjorde mej fort av med den......:/ Den kom till mycket lämpligare sällskap....med andra liknande fiskar....:) Här gick den med Malawiciklider, och det fungerade inte alls vill jag lova......:( Fast jag vet inte vem som blev mest skadade....Malawina eller malen/ålen......Tror nog att Malawin fick mest ont iaf.....;)
#49 - 7 april 2010 20:46
Ja, det verkar som att jag ska göra mig av med den. Mkt märklig fisk. Den är bara på fisk med färg :S. Fengäddorna som är i samma size som bleherin rör den inte. Nu har den börjat hacka på resten av channorna och även min Tigerfisk.
Och tigerfisken tänker jag inte förlora då den är bra mkt svårare att få tag på plus att jag verkligen kämpat för att få den att äta.

Pulchrorna börjar också se lite toffsiga ut så den åker med all säkerhet ut imon. Jag har aldrig blivit så arg och besviken när jag tittat på fisk som denna.
Den är mätt och arg...

Dre: Om du är orolig att channorna bara ska ligga lata sig så skaffa en grupp channa pulchra och låt dem gå med en fengädda eller två. Då förstår du att ormhuvuden inte bara ligger still mellan måltiderna.
Dem observerar allting, komunicerar med varandra genom att "knuffa" på varandra med huvudet. Och kan färga ut helt galet vissa dagar.
Men lyssna inte bara på mig, är helsåld på channa just nu :p
#50 - 7 april 2010 21:18
Jag har mina bleheri med bl.a pansarålar (som är en sorts fengädda), och det funkar bra. Den minsta bleherin är rätt trasig i fenorna, men eftersom de andra ser helare ut, så misstänker jag att det är de som bråkar med den. Skulle gärna vilja ha tag i en eller par bleheri till, har fyra nu.
#51 - 8 april 2010 16:01
Micke_A skrev:
Jag har mina bleheri med bl.a pansarålar (som är en sorts fengädda), och det funkar bra. Den minsta bleherin är rätt trasig i fenorna, men eftersom de andra ser helare ut, så misstänker jag att det är de som bråkar med den. Skulle gärna vilja ha tag i en eller par bleheri till, har fyra nu.

Kent i nol fixar annars.
Ps du har pm...
#52 - 10 april 2010 13:20
Även hornbach tar in på beställning från akvarieteknik.

Annons